• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה
•
•
•
•
הנעלמים

הנעלמים

מאת הרלן קובן

הביקורת של ליאת

תמונה של ליאת
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
4.0
הנעלמים

הנעלמים

מאת הרלן קובן

הביקורת של ליאת

דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
4.0
תמונה של ליאת
הוצאה לאור:ידיעות ספרים
שנת הוצאה:2004
סדרה:פרוזה
קטגוריה:מתח ריגול והרפתקאות
הקודמת
TALI27
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
4.0
לפני 16 שנים

“אני מאוד אוהבת את הספרים של הרלן קובן. מתח טוב, סוחף ותמיד עם "טוויסט" בסוף. הבעיה שאחרי 3-4 ספרים ז”

39/113
ביקורות על הנעלמים
הבאה
Booking_71
דירוגדירוגדירוגדירוג

הביקורת

הביקורת נכתבה אתמול•2 דקות קריאה

ההתחלה עם "הנעלמים" של הרלן קובן לא ניבאה טובות. אחרי חוויה מבריקה עם "אל תגלה" מחד, ונפילה מוחלטת עם מותחן אחר שלו מאידך, הציפיות היו פסימיות למדי. העמודים הראשונים אכן הרגישו שבלוניים, עצלניים וכמעט תעשייתיים, עם שמועות מופרכות על דמויות מהעבר וקצב פונקציונלי מדי שאיים להכריע את חדוות הקריאה. אלא שקובן, באקט של להטוטן מיומן, הצליח להניע את גלגלי השיניים של הסיפור בדיוק ברגע הנכון, ולהפוך את החשש ממוצר מדף נוסחתי לחוויית קריאה ממגנטת וסוחפת שלא זלזלה באינטליגנציה.
עלילת הספר עוקבת אחר וויל קליין, גבר החי תחת צילו של אסון משפחתי: אחיו קן הואשם בעבר ברצח ונעלם. כאשר ההווה מתרסק עם היעלמותה הפתאומית של בת זוגו, וויל יוצא למסע חיפושים כפול ומפותל. מה שמציל את הספר והופך אותו מ"עוד מותחן" לדרמה פסיכולוגית ראויה לשמה הוא איכות הכתיבה שתופסת תאוצה בחצי השני, ובעיקר העומק הפסיכולוגי של הדמות הראשית. קובן מצליח לחדור אל תוך מחשבותיו ורגשותיו של וויל, ומציב בפני הקורא קצוות פתוחים מרובים וסיפורים מקבילים שמפעילים את המחשבה ומחייבים מעורבות אקטיבית.
האמינות והנפח של הספר מקבלים משקל סגולי בזכות העוגן המוסרי שלו. הבחירה למקם את זירת הפעילות של וויל וחברו הנאמן סקוורס ב"בית החופש" – מוסד המעניק סיוע והצלה לנערים בשולי הרחוב – אינה משמשת כתפאורה שיווקית או כקישוט. היא מעניקה ליצירה ממד אידאליסטי ועומק חברתי שחודר מתחת לעור. דמותו של סקוורס, על הניגוד שבין חזותו לבין ליבו הרחב, הופכת לאחת מנקודות האור המרגשות בסיפור.
במבחן התהודה הרגשית, הספר אינו מתיימר להיות אפוס היסטורי סוחט דמעות, אך הוא רחוק מלהיות סטרילי. רגעי האובדן, כמו מותה הכואב של שילה והפרק הייחודי המובא מנקודת מבטה הפצועה, נכתבו ב"תכלס" קשוח ונקי מקיטש הוליוודי, מה שמעלה את רף הסיכון והאמפתיה. המבנה העלילתי מוביל לסדרה של תהפוכות דרמטיות בסיום, שבהן הקצוות כולם נסגרים בצורה מרגשת ומספקת, החל מגילוי האמת על זהותה וגורלה של בת הזוג ועד לקשר המשפחתי המפתיע והמרגש שמציב את הכל על מקומו בשלום.
השורה התחתונה: "הנעלמים" הוא מותחן פסיכולוגי טוב מאוד, קצבי וחכם. הוא מוכיח שלפעמים כדאי לצלוח פתיחה מגמגמת בשביל ליהנות מספר שמחזיק את המתח והעניין בצורה מעוררת הערכה, ומספק קלוז'ר ראוי ומלא רגש!

מי אהב את הביקורת

אהבת?
תמונה של לי יניני
לי יניני
תמונה של בנצי גורן
בנצי גורן
2קוראים|גיל ממוצע67|50%נשים

על המבקרת

תמונה של ליאת

ליאת

ותיקה
חברה משנה
82 ביקורות•2 נבחרות•269 לייקים
ז'אנרים מועדפים:
ספרות מתורגמת•מתח ריגול והרפתקאות•ספרות מקורית
תמונה של ליאת
ליאת
ותיקה
חברה באתר משנה
ביקורות82
ביקורות נבחרות2
לייקים שקיבלה269
דירוג ממוצע3.5 ⭐
ז'אנרים מועדפים
ספרות מתורגמת51מתח ריגול והרפתקאות20ספרות מקורית5

דיון על הביקורת

אין תגובות עדיין

אין תגובות עדיין

היה הראשון לשתף את המחשבות שלך על הביקורת

ביקורות נוספות של ליאת

דבר מזה לא נכון

דבר מזה לא נכון

ליסה ג'ואל

אל הספר החדש של ליסה ג'ואל ניגשתי עם הערכה מוקדמת ואשראי חיובי מוצדק. ספריה הקודמים, ובהם "ואז היא נעלמה" ו"המשפחה בקומה העליונה", הוכיחו כי היא מסוגלת לייצר עלילות מתח אפקטיביות, קצביות ובעלות עניין פסיכולוגי מוחשי. הציפייה לפגוש שוב דרמה אנושית מותחת ומגובשת התפוגגה לצער הרב כבר בשלביו המוקדמים של הספר, כאשר הרושם הראשוני לא עמד במבחן המציאות והותיר תחושה חריפה של אכזבה מחוסר המשקל של היצירה.
תמצית העלילה
הסיפור נפתח במפגש מקרי בין אליקס, פודקאסטרית מצליחה, לבין ג'וסי, אישה המנהלת חיים פרבריים שגרתיים למדי. הגילוי המשותף כי השתיים נולדו באותו היום ובאותה השנה יוצר חיבור מיידי, וג'וסי מציעה לאליקס להקליט פודקאסט תיעודי על חייה, העומדים כביכול בפני תפנית גדולה. אלא שככל שהקלטות הראיונות מתקדמות באולפן הביתי, הסיפורים שג'וסי חושפת חורגים מהנורמה ומציגים מערכת יחסים מורכבת ומטרידה מאוד עם בעלה המבוגר, קשר המבוסס על פער גילים קיצוני שהחל עוד בהיותה קטינה.

הקושי המרכזי ביצירה זו נעוץ באיכות הכתיבה, שמרגישה הפעם דלה, שטחית וחסרת השראה. נדמה כי ג'ואל בחרה לוותר על העומק והליטוש שאפיינו את עבודותיה הקודמות, לטובת ניסיון מלאכותי לרכוב על גל אופנתי ומסחרי של עולם הפודקאסטים ופשע. המבנה העלילתי מוגש בצורה פשטנית, והקצב המהיר אינו מפצה על חוסר היציבות של הטקסט ועל התפרים הגסים של העלילה.
במישור הפסיכולוגי, הדמויות נותרות שטוחות ופונקציונליות, ללא אותה "נשמה" הכרחית שגורמת לקורא לפתח אליהן זיקה או עניין אמיתי. חמור מכך, הספר עושה שימוש בנושאים רגישים וכואבים, כמו ניצול קטינות ופערי כוחות קיצוניים, אך ורק כדי לייצר זעזוע מיידי ואפקט של הלם. במקום טיפול כירורגי, מדויק ומעמיק בתמות הללו, הן משמשות כתפאורה בלבד עבור עלילה צהובונית ורדודה.
חוויית הקריאה נותרת סטרילית ומעוררת התנגדות, שכן היא נעדרת כל תהודה רגשית אמיתית או תחכום פנימי. המבנה חסר המשקל והתחושה שהסיפור נשען על מניפולציות זולות במקום על דרמה פסיכולוגית מוצקה, מובילים להחלטה מנומקת לנטוש את הקריאה בשלב מוקדם, מתוך הבנה שהמשך העלילה אינו מציע קלוז'ר ראוי אלא רק הקצנה של אותו קו סנסציוני ומאולץ.
שורה תחתונה
מוצר מתח מסחרי ורדוד שמחליף עומק פסיכולוגי. קוראים שמחפשים כתיבה מלוטשת, אמינות ודמויות בעלות נפח, יתאכזבו לגלות יצירה נוסחתית שאינה מכבדת את האינטליגנציה של קוראיה. מומלץ לוותר ולחסוך את הזמן.

לפני 5 שעות•
★★★★★
•ליאת
העדויות

העדויות

מרגרט אטווד

כדי ליהנות מהספר הזה, הייתי חייבת לעשות שינוי בראש, להחליף דיסקט ולא לצפות לשחזור של העומק והחנק הפסיכולוגי של "סיפורה של שפחה". ברגע שניגשים אל "העדויות" כאל יצירה שעומדת בפני עצמה – זה לגמרי עובד. זו אמנם לא כתיבה פנומנלית, רחוק מזה, אבל זו כתיבה קולחת, מהירה וכיפית מאוד לקריאה שפשוט רצה בין הידיים.
הבחירה לתווך חלק גדול מהעלילה דרך נקודת המבט של שתי נערות היא קצת מבאסת, ומעניקה לספר ניחוח מובהק של ספרות נוער (YA), מה שמסביר למה הוא מרגיש לפעמים פשטני ופחות מבוגר ועמוק מקודמו. אבל ההברקה הגדולה של הספר היא ללא ספק דודה לידיה. בסדרת הטלוויזיה היא הייתה הדמות האהובה עליי ביותר – דמות מיוחדת, מרתקת ומורכבת – והיה סיפוק עצום לגלות בספר שדווקא היא זו שמתפקדת כחפרפרת שמפילה את גלעד מבפנים. המהלך הזה פשוט תפור על האופי המחושב והחזק שלה.
עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שחלקו האחרון של הספר הופך להוליוודי מדי, לא ריאליסטי ומאוד קיטשי. המפגש המיוחל עם ג'ון בסוף היה קצר מדי ולא מספק, והיה פספוס אדיר בכך שלא ניתן שום מקום או סגירת מעגל לאבות של אגנס וניקול (בדיוק כמו שבספר הראשון הדמויות האלו נדחקו הצידה ולא קיבלו במה).
בשורה התחתונה – למרות הפספוסים בסוף וההרגשה שהעסק נסגר בצורה קצת קלה מדי, מדובר במותחן פוליטי קצבי, זורם ומהנה שמספק סגירת מעגל טובה. 4 כוכבים.

לפני 16 שעות•
★★★★★
•ליאת
סיפורה של שפחה [מהדורת 2012]

סיפורה של שפחה [מהדורת 2012]

מרגרט אטווד

הגעתי אל "סיפורה של שפחה" כשאני מצוידת בהיכרות עמוקה עם העיבוד הטלוויזיוני המופתי. הייתי בטוחה ששום דבר כבר לא יוכל להפתיע אותי, הרי קווי העלילה המרכזיים של הספר חופפים כמעט במדויק לעונתה הראשונה של הסדרה. אולם, מרגע שפתחתי את הספר בשבת, נשאבתי אליו לחלוטין ולא יכולתי להניח אותו מידיי עד לעמוד האחרון. מדובר ביצירה פנומנלית, עוצרת נשימה ממש.
בקצרה, העלילה מעתיקה אותנו אל מציאות דיסטופית מצמררת, שבה ארצות הברית הפכה למדינת הלכה קיצונית ודורסנית בשם "גלעד". במציאות חדשה זו, נשים מופשטות מכל זכויותיהן ומחולקות למעמדות נוקשים. הגיבורה, שלפרד (ג'ון), היא "שפחה" – אחת הנשים הפוריות הבודדות שנותרו בעולם מוכה זיהום, שתפקידה היחיד והכפוי הוא לשמש כלי קיבול להבאת ילדים עבור המפקד ואשתו.
הכתיבה של מרגרט אטווד היא מלאכת מחשבת חושית ועוצמתית. היא אינה מסתפקת בתיאור יבש של המתרחש, אלא מייצרת תחושת מחנק קלסטרופובית ופיזית ממש. תחושות הבידוד והפחד הקיומי מועברות בדיוק כה חד ואכזרי, עד שהרגשתי את חווייתה של הדמות הראשית עמוק בתוך הקרביים שלי.
עם זאת, הפער בין הספר למסך הוא תהומי ומעורר מחשבה. ג'ון של הספר היא ההפך הגמור מהדמות הטלוויזיונית הלוחמת. היא איננה גיבורה נועזת ובעלת ביטחון עצמי, אלא אישה רגילה, חרדה ופסיבית, שכל רצונה הוא לשרוד את המכבש הדורסני של המשטר – תובנה שהייתה קשה לעיכול אך מדויקת מבחינה פסיכולוגית. בנוסף, שאר הדמויות בספר נותרות שטחיות ומצומצמות ביחס לעומק שהוענק להן על המסך. היכן סרינה ג'וי המהפנטת (שבספר מתגלה בכלל כאישה זקנה, חולה ומרירה), המפקד, או ניק, שכמעט ואינו רלוונטי? איפה דודה לידיה האגדית? הכל מתווך אך ורק דרך מבטה המבודד והמוגבל של הגיבורה.
באמת התפלאתי שהספר ככ קצר, לעומת הסדרה שהיתה ארוכה ומפורטת...
ראוי לציין כי למרות העיסוק בתמות קשות ומטלטלות, אטווד מפליאה להעביר את הטירוף הזה בריסון מופתי ובשפה נקייה. אין כאן תיאורים גרפיים זולים, סצנות מיניות מפורשות או אלימות בוטה לשם הזעזוע. הניכור הקר והמאופק הזה הוא-הוא שמעצים את האפקט הפסיכולוגי והופך את היצירה למצמררת פי כמה.
כמי שמאחוריה רקורד קריאה עשיר ומגוון מאוד, אני יכולה לומר בלב שלם: זהו אחד הספרים העוצמתיים ביותר שקראתי בימיי. הוא מתברג ללא ספק בתוך העשירייה הפותחת של רשימת הספרים שלי מאז ומעולם. יצירת מופת ספרותית שחובה לקרוא, גם – ובעיקר – למי שסבור שהסדרה סיפקה לו את התמונה המלאה.

אתמול•
★★★★★
•ליאת
קיץ של סודות

קיץ של סודות

ניקולה סקוט

אחרי שמאד אהבתי את "הצל של אמי" ו"החיים שגנבתי" של ניקולה סקוט (וממש לא אהבתי את "הנערות ממטע התפוחים"), הגעתי ל"קיץ של סודות" עם ציפיות גבוהות ועם חשש בלב. בהתחלה הספר לא זרם לי בכלל, אבל בהמשך, בחלקו הגדול של הספר, היה נראה שהיא לחלוטין מספקת את הסחורה: הכתיבה שלה פשוט נפלאה – קולחת, עשירה ומצליחה לצלול לעומק המחשבות והרגשות של הדמויות בצורה מדהימה ומדויקת.
החלק של ההווה, שמלווה את קלואי (צלמת הפורטרטים), פשוט נכנס לי ללב. סקוט מתארת מערכת יחסים חונקת והרסנית בצורה מאד ריאליסטית – התעללות רגשית ומניפולטיבית שמסלימה בהמשך גם לאלימות פיזית. הלב שלי יצא אל קלואי וממש חוויתי איתה את המחנק. המפגש שלה עם מדלן – אישה מבוגרת, חזקה, דעתנית ונחושה מהעבר – הוא לב הסיפור. הדינמיקה ביניהן נהדרת, ומדלן היא זו שמעניקה לקלואי את הכוח להרים סוף סוף את הראש ולהבין שהיא חייבת לעזוב. הדמויות הפכו לעגולות, והסיפור שאב אותי לחלוטין.
אבל אז, כשהגעתי לסוף הספר, חוויתי אכזבה קשה והרגשתי שהכול פשוט קורס.
הבחירה המאולצת והסימטרית הזו לשים את שני הסופים יחד, כשהכול כאילו קורה שוב באותה צורה בדיוק – גבר אלים שנופל על אישה – הרגישה כמו קיטש מאולץ ומיותר. כל העומק הפסיכולוגי שנבנה לאורך הספר הפך ברגע לאוסף של קלישאות ממוחזרות מהרגע שקלואי קיבלה את ההחלטה לעזוב.
מעבר לזה, החלק ההיסטורי בספר התגלה כפספוס ענק. העלילה של העבר מתרחשת בתקופת טרום מלחמת העולם השנייה, אבל האטמוספירה הזו פשוט לא הורגשה בכלל ולא תרמה דבר לאווירה. הרובד ההיסטורי היה דל מאוד, ובסוף, כשהמלחמה כבר פורצת, הסופרת הקדישה לה שלוש שורות בדיוק. חבל, כי היה כאן פוטנציאל לנפח ומתח שנשאר לא מנוצל.
בנוסף, הגילוי של הקשר בין ויקטור למדלן, היה מגוחך למדי. הוא בא לנקום בילדה שגרמה למותו של אחיו, רק כי לא רצתה לשחרר את אבא שלה הפצוע? נו באמת...
בשורה התחתונה:
ספר עם פוטנציאל גדול, כתיבה נהדרת וסוחפת ברוב שלביו, שפשוט נהרס לקראת הסוף בשל פתרון עצלני ונוסחתי. שווה קריאה והנאה בזכות החלק של קלואי (עד שהחליטה לעזוב ואז זה פשוט מידרדר), אבל כדאי להנמיך ציפיות לקראת הישורת האחרונה.

לפני 3 ימים•
★★★★★
•ליאת
צומת מסובים

צומת מסובים

ליאור אנגלמן

ניגשתי אל "צומת מסובים" עם אשראי רגשי עצום וציפיות מרקיעות שחקים. ליאור אנגלמן הוא היוצר החתום על החזרת חדוות הקריאה לחיי, מי ששני הרומנים העלילתיים הקודמים שלו – "לא מפסיקים אהבה באמצע" ו"סולם גנבים" – הפכו אותי למכורה של ממש למילה הכתובה שלו. קיוויתי למצוא כאן שוב את אותה שקיעה טוטאלית וסוחפת, את אותה התמכרות מבורכת לעולם סיפורי מהודק שקשה להניח מהיד. לצערי, המפגש הנוכחי עם יצירתו נתקל בחומה בצורה של פער מבני, והרושם הראשוני לא שרד את מבחן החוזה הספרותי החדש שהספר מציע.
### תמצית העלילה (ללא ספוילרים)
"צומת מסובים" אינו רומן ליניארי בעל חוט עלילתי אחד, אלא מקבץ של סיפורים קצרים המפגישים דמויות שונות ברגעי משבר, בדידות, אמונה ובחירה בלב החברה הישראלית. הספר נע על הציר שבין קודש לחול ובין שבריריות אנושית למורכבות משפחתית. בתוך פסיפס האפיזודות הזה, אנגלמן שוזר גם סיפור אחד המבקש להעניק קלוז'ר ספרותי ומענה רגשי מאוחר לקוראי הרומן המצליח הקודם שלו, "סולם גנבים".

הקושי המרכזי עם הספר אינו נעוץ באיכות החומרים הגולמיים שלו. אנגלמן נותר אמן פרוזה מובהק; הכתיבה שלו מענגת, השפה עשירה, המילים נבחרות בפינצטה והרגישות האנושית החשופה שלו ניבטת מכל עמוד. הסיפורים כשלעצמם עמוקים, נוגעים ללב ורחוקים מלהיות שטחיים.
אלא שהפורמט של קובץ סיפורים קצרים כופה על הקורא איתחול רגשי, קוגניטיבי וקונטקסטואלי מדי כמה עשרות עמודים. עבור מי שחוויית הקריאה המיטבית עבורה היא התמכרות לעלילה רציפה ופיתוח מערכת יחסים מתמשכת עם דמויות עגולות, המבנה המקוטע הזה מייצר מחסום בלתי עביר. במקום תהודה רגשית גבוהה שנבנית בהדרגה, הקורא נאלץ להיפרד מהדמויות בדיוק ברגע שבו הן מתחילות לתפוס נפח.
הניתוק המבני הזה חילחל באופן אקוטי דווקא לסיפור שאמור היה לספק סגירת מעגל ל"סולם גנבים". הניסיון לדחוס קלוז'ר של מערכת יחסים מורכבת לתוך תבנית קצרת נשימה עיקר את כוחו. הוא נותר סטרילי, מרוחק, ולא הצליח לגעת בלב או להזיז דבר בנשמה. הבחירה המודעת לנטוש את הספר נובעת מההבנה שזמן קריאה הוא משאב יקר מכדי להילחם בפורמט שמלכתחילה אינו מאפשר שקיעה טוטאלית.
### שורה תחתונה
"צומת מסובים" הוא עדות לכך שגם כתיבה משובחת ורגישה עלולה להחמיץ את מטרתה כאשר היא נאלצת לפעול בפורמט מקוטע ותלוש. מי שמחפש רומן סוחף, מהיר ואיכותי שישאב אותו פנימה ולא ירפה, יתקשה למצוא כאן את מבוקשו. מומלץ לחובבי הז'אנר הקצר בלבד; שאר הקוראים מוזמנים להמתין בסבלנות לרומן המלא הבא של הסופר.

לפני 5 ימים•
★★★★★
•ליאת
ערב רצח משפחתי

ערב רצח משפחתי

נינה סיימון

אל "ערב רצח משפחתי" של נינה סיימון ניגשתי מתוך צורך מובהק במרענן חך קליל; ספר שישמש כאתנחתא זורמת ואנרגטית לאחר קריאה של ספר כבד ומטלטל. הציפייה הייתה למותחן קצבי שלא יתבע משאבים רגשיים עצומים, אך ידע לשמור על רמת אינטליגנציה נאותה ולא יזלזל בקורא. במאה העמודים הראשונים, הרושם הראשוני אכן הבטיח חוויית קריאה זורמת ואפקטיבית, שהחזיקה בדיוק את מינון הקלילות המבוקש והעבירה את הדפים במהירות ובכיף.
העלילה כשלעצמה מפגישה שלושה דורות של נשים ממשפחת רובינסון: לנה, סבתא חריפה ודעתנית שבריאותה רופפת; בת', בתה המגוננת שקרועה בין מחויבויותיה; וג'ק, הנכדה המתבגרת. כאשר ג'ק מוצאת גופה באזור המגורים שלהן, השלוש נשאבות בעל כורחן למרכזה של תעלומת רצח מקומית. החקירה הבלשית הופכת למגרש הביתי שבו הן נאלצות לשהות יחד, להתעמת עם משקעי העבר ולחשוף את מערכות היחסים המורכבות ביניהן.
אלא שככל שהקריאה מתקדמת, נחשף פיצול מרתק בחוויית הקריאה. עלילת הרצח כשלעצמה – מי נרצח, למה ואיך – מתגלה די מהר כחלק המשעמם והשולי ביותר בספר, כזה שאינו מעורר שום עניין אמיתי. ניכר כי הסופרת עצמה לא לקחה את עבודת הבלשות בחרדת קודש והשתמשה בה בעיקר כתפאורה, מעין סוס טרויאני שנועד להושיב את הנשים הללו באותו החלל ולפרק את הדינמיקה ביניהן. מה שבאמת מחזיק את הספר ומעניק לו דופק חיוני הוא המרקם האנושי והרקע הפסיכולוגי של מערכות היחסים.
הדמות של הסבתא, לנה, פשוט הורסת את הבריאות בקטע טוב; היא חריפה, דעתנית, מלאת סרקזם ומרימה את הטקסט בכל פעם שהיא נמצאת על הבמה. היחסים בינה לבין בת' נוגעים ללב ומנוסחים ברגישות רבה, במיוחד ברגעים שבהם השתיים נזכרות – כל אחת מנקודת מבטה הסובייקטיבית – ברגע המכונן שבו בת' גילתה לאמה שהיא בהיריון. זהו פלח של כתיבה פסיכולוגית מדויקת להפליא, המציגה את הפער הכואב והיפה בין החרדה האימהית לצורך של הבת באישור, ומאזנת היטב גם את מערכת היחסים השפויה והקרובה בין בת' למרטין. מנגד, ברגעים שבהם הפוקוס עובר לנכדה המתבגרת ג'ק, הספר נוטה להחליק למחוזות שטחיים ומטופשים של כתיבת נוער נוסחתית, אך למרבה המזל היא אינה נותרת בפרונט לאורך זמן והמינון שלה נשאר נסבל.
הבעיה המרכזית במבנה מתעוררת בישורת האחרונה. לקראת הסוף, הסופרת בחרה "לתת גז" על קווי העלילה של פתרון התעלומה, וזנחה כמעט לחלוטין את מערכות היחסים המשפחתיות שהיו לב הסיפור. זהות הרוצח אמנם מתבררת כחוסר הפתעה מוחלט, אך ייאמר לזכות הספר שגם בתוך הפתרון הנוסחתי נטעה הסופרת מניע רגשי אמין של דמות הסוחבת פצע פסיכולוגי עמוק של חוסר נראות והזנחה בתוך ביתה שלה מגיל קטן ועד היום. האכזבה המרכזית נובעת מכך שהחיפזון לפתור את התעלומה הוביל לוויתור על קלוז'ר ראוי ומעמיק יותר במישור המשפחתי.
בשורה התחתונה, "ערב רצח משפחתי" נותר ספר חביב, קליל וכיפי. הוא אמנם נכשל כרומן בלשי מהודק ומסתיים בצורה חפוזה מעט, אך הוא בהחלט מספק את הסחורה כדרמה משפחתית קצבית, זורמת ומשעשעת, ששווה קריאה בעיקר בזכות הדינמיקה האנושית היפה והשנינות הכובשת של דמות הסבתא.

לפני 5 ימים•
★★★★★
•ליאת
קדמת עדן [מהדורת 2013]

קדמת עדן [מהדורת 2013]

ג'ון סטיינבק

ניגשתי אל "קדמת עדן" מתוך ידיעה שמדובר באפוס קלאסי מוערך, אך עם פתיחת הדפים הראשונים נתקלתי בחומה בצורה של תיאורי נוף מורחבים. הפירוט הגיאוגרפי הכמעט כפייתי של עמק סאלינאס עורר בי חרדה קלה מפני טרחנות מייגעת שתכריע את המשך הקריאה. אלא שהחשש הזה התפוגג כלא היה ברגע שהאקספוזיציה של שתי המשפחות המרכזיות תפסה פיקוד. ברגע אחד נשאבתי אל תוך המערבולת האנושית, והבנתי שהאדמה הזו אינה קישוט, אלא הבמה לדרמה פסיכולוגית מורכבת.
הספר פורש את קורותיהן המצטלבות של משפחת המילטון השורשית והחמה ומשפחת טראסק המיוסרת והאפלה. חוויית הקריאה ברומן הזה נעה במטוטלת קיצונית ומשונה, כזו שלא נתקלתי בה רבות. מצד אחד, מדובר בכתיבה מענגת ופיוטית להפליא, המאלצת את הקורא להאט את הקצב ולספוג כל משפט בנחת. הדיאלוגים מלוטשים ומתוחכמים כל כך, עד שהם מרגישים כאילו נכתבו לפני אלף שנה, נושאים עימם משקל מיתי. מצד שני, הקצב רחוק מלהיות אחיד; הספר נע בין חלקים שזרמו בטירוף ממגנט, לבין רגעים של שיעמום תהומי וטרחנות פילוסופית מתישה של סופר שמסרב להתקדם עם העלילה.
ההישג הגדול של סטיינבק, זה שמציל את היצירה מן הטרחנות שלה, הוא העומק הפסיכולוגי הפנומנלי של הדמויות. למעט דמותה של קאתי, המצטיירת כחולת נפש קיצונית ומזעזעת במפגע המוסרי שלה, שאר הדמויות פשוט עגולות ונוגעות ללב. יש בהן נשמה אמיתית והמון טוב אנושי חומל שמחלחל עמוק פנימה. האותנטיות של הסיפור מקבלת רובד אינטימי מרתק ברגע שהמספר חושף את עצמו כנכדו של סמואל המילטון, מה שמבהיר כי לא מדובר בסופר מרוחק שממציא עלילה, אלא באדם שמפרק מיתולוגיה משפחתית אמיתית.
אלא שהגאונות האמיתית של הספר מתגלה דווקא באופן שבו המיתוס התנ"כי של קין והבל מתעורר לחיים. בניגוד לציפייה המקובלת, הלב המדמם והאורגני של המיתוס הזה פועם דווקא במערכת היחסים המוקדמת בין אדם לצ'ארלס – שם הקנאה, דחיית מנחת האב והיצריות האלימה מורגשות בכל רגע מהבטן. דווקא אצל התאומים, כלב ואהרון, היחסים מתגלים כעמוקים ויפים בהרבה, וניכר כי סטיינבק מנסה להלביש עליהם את המיתוס בכוח, מהלך שהופך בולט ומורגש רק לקראת הישורת האחרונה.
הסוף של הספר הוא מלאכת מחשבת מופלאה ועצובה כאחד. מותו של אהרון מותיר את קאל שבור ומרוסק תחת אשמה כבדה, ואז מגיע הרגע שבו אדם, על ערש דווי, מצליח להקל על בנו ולשחרר אותו מכלא האשמה והגורל באמצעות מילה אחת קטנה ומקודשת: "תמשול". זוהי פינאלה אדירה שמעניקה קלוז'ר מהדהד, ומוכיחה שלמרות המשוכות והחלקים המייגעים בדרך, הספר הזה נמצא כמה רמות מעל רוב מה שקראתי. הוא מותיר את הקורא לא בריסוק זול, אלא בתהודה רגשית ומחשבתית גבוהה שלא תרפה זמן רב.
שורה תחתונה: יצירה רחבת יריעה ופיוטית המציגה עומק פסיכולוגי נדיר. היא דורשת סבלנות ואורך נשימה מול רגעי שיעמום מובהקים, אך מתגמלת בסוף מפואר שמצדיק את המסע. ארבעה כוכבים יציבים, כנים ומוצדקים לחלוטין.

לפני שבוע•
★★★★★
•ליאת
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

הגישה לטקסט העוסק במאמצים להשבת החטופים לאחר השביעי באוקטובר אינה חוויה תרבותית רגילה; היא נושאת עמה משקל סגולי של קודש קודשים. ניגשתי אל ספרו של יאיר מירון מתוך תחושת חובה מוסרית עמוקה והערצה עצומה לאנשים שהקדישו שנתיים שלמות מחייהם, ללא הפסקה, למען המטרה הנעלה הזו. מול הרצון המובן להגן על הנפש מפני חומרי הנפץ הרגשיים של התקופה, קיוויתי למצוא יצירה שתשכיל לתווך את גודל השעה ואת תעצומות הנפש האנושית, ותייצר את אותה תהודה פסיכולוגית עמוקה שמאפשרת לקורא לגעת בפצע בצורה מכבדת ומבינה.
תמצית העלילה:
הספר מגולל מבט מבפנים על החמ"לים, המבצעים הדרמטיים והעשייה הסיזיפית של החזית האזרחית שנרתמה למאבק המורכב והממושך להשבת החטופים הביתה. הוא משרטט את הדינמיקה הניהולית והמבצעית מאחורי הקלעים של אחד המאבקים הגדולים והכואבים בתולדות המדינה.
גוף הביקורת:
הספר נפתח בצורה מבטיחה, זורמת, המשרה חמימות ישראלית מוכרת שמצליחה לרתק את הקורא בדפיו הראשונים. אולם, ככל שהקריאה מתקדמת אל עבר עמוד המאה, חל שינוי ניכר באטמוספירה ובקצב של הטקסט. התיעוד הספרותי נכנע בהדרגה למציאות המבצעית הלוחצת, והנרטיב הופך למסמך טכני מאוד. במקום לשהות במרחב הרגשי ולפרק את הניואנסים הפסיכולוגיים של הדמויות הפועלות, הספר עובר לפורמט של דיווח כרונולוגי – משימות טכניות הרודפות זו את זו, ואירועים שקורים בשרשרת מהירה ללא השתהות או העמקה בנפש האדם.
אין ספק לגבי האותנטיות והערך ההיסטורי המוחלט של הדברים; המחקר והעשייה המתוארים כאן מבוססים על אמת צרופה ועל מסירות נפש שאין שנייה לה, ולא על "תפאורה" או קישוטיות חלולה. עם זאת, הבחירה הסגנונית הזו מייצרת חומת הפרדה רגשית עבור קורא המחפש בשר ספרותי. הדמויות הופכות לפונקציונליות בתוך מערך המשימות, והיעדר הליטוש הפסיכולוגי מונע מהספר לייצר את אותו ריסוק רגשי או תהודה פנימית גבוהה. בשל הדומיננטיות של הפן הדיווח-טכני על פני העומק האנושי, חוויית הקריאה הופכת למתישה נפשית עבור מי שמבקש דרמה אנושית מעובדת, והדבר הוביל להחלטה המודעת לנטוש את הספר בעיצומו.
שורה תחתונה:
מסמך אנושי והיסטורי בעל חשיבות עליונה וקדושה מוסרית שאינה מוטלת בספק, אך כזה שנוטה לדיווח טכני וסיזיפי על חשבון העומק הרגשי והספרותי; מתאים למי שמחפש תיעוד כרונולוגי יבש של המאבק, ופחות לקוראים המבקשים דרמה פסיכולוגית נוקבת עם נשמה.

לפני שבוע•
★★★★★
•ליאת
רצח בהחלפה

רצח בהחלפה

סטיב קוואנו

הציפיות שעמן ניגשתי ל"רצח בהחלפה" היו גבוהות במיוחד. אחרי חוויית קריאה מבריקה ב"הנאשמות"(שזכה אצלי לחמישה כוכבים מוצדקים) והרעיון המקורי של "המושבעים", קוואנו נתפס בעיניי כהימור בטוח למותחן פסיכולוגי מהודק ואיכותי. קיוויתי לפגוש שוב את המוח המושחז של סופר שיודע לנהל משחקי שחמט מורכבים מבלי לזלזל באינטליגנציה של קוראיו. ההתחלה אכן הייתה קלילה, זורמת ואפילו מבטיחה, אך ככל שהדפים התקדמו התברר שהפעם – הרושם הראשוני הטעה לחלוטין.
### תמצית העלילה
הקונספט המרכזי של הספר מבוסס על מחווה מודרנית לקלאסיקת המתח של חילופי רציחות. במרכז הסיפור עומדות דמויות שבורות שחוו סבל רב ואובדן קשה, המוצאות את עצמן נגררות לתוך ברית אפלה ומניפולטיבית: חוזה נקמה הדדי שבו מבוצעים פשעים עבור האחר במטרה לייצר אליבי מושלם ולהתל במערכת החוק. קוואנו מנסה לטוות פה רשת עכביש פסיכולוגית מפותלת שבה החוטים בין מספר מקרי רצח שונים אמורים להתחבר לכדי תמונה אחת גדולה ומפתיעה.

לב הבעיה של הספר נעוץ בכך שהחוזה האינטלקטואלי בין הסופר לקורא נשבר לחלוטין בשלב מוקדם מדי. קוואנו, שהפגין בעבר שליטה פנטסטית בדינמיקה של מתח, פשט כאן את גלימת הדיוק שלו רק כדי להיקלע לתוך המלכודות הכי שטחיות, בנאליות וגנריות של הז'אנר.
איכות הכתיבה, שהתחילה כקולחת ומובנת, הידרדרה במהירות לאינפלציה מטורפת של קלישאות. הדמויות, שאמנם קיבלו נופך עמוק יותר בזכות תיאור הסבל האנושי שלהן בתחילת הדרך, איבדו את נשמתן והפכו לפיונים מכניים בתוך עלילה מדומיינת להפליא. כדי להניע את הדרמה, קוואנו נאלץ להפוך פתאום כמעט כל דמות לרוצח בפוטנציאל, מה שמאלץ את הקורא לפלוט "נו באמת" מתוסכל בכל כמה פרקים.
האמינות של הספר סופגת מכה אנושה במיוחד מהדרך שבה מתוארת מערכת אכיפת החוק. המשטרה מוצגת כאן כגוף חובבני ורשלני בצורה קיצונית, שאינו מסוגל לפענח פשעים שמבוצעים על ידי דמויות חובבניות ורשלניות לא פחות, וקיצורי הדרך העלילתיים מסגירים עצלנות מבנית קשה.
יחד עם זאת, נקודת האור המרכזית והמוצלחת ביותר במבנה העלילתי היא המשחק בציר הזמן. קוואנו מצליח לייצר מניפולציה כרונולוגית חכמה ומתוחכמת המסתירה את פער השנים המשמעותי בין הסיפורים השונים. העובדה שלוקח זמן להבין ולפענח את הפרש הזמנים הזה מוסיפה רובד מוצלח של מסתורין ועניין אמיתי, והיא ללא ספק המהלך הספרותי המבריק ביותר בספר.
החלק האחרון של הספר נקרא מכוח האינרציה בלבד, רק מתוך רצון לסגור את הקצוות ולהבין כיצד יסתיים הבלאגן המופרך הזה. אקורד הסיום מספק בדיוק את מה שחששתי מפניו: רצף של טוויסטים מאולצים וקלישאתיים להפליא שעשויים כולם כמקשה אחת של צירופי מקרים הזויים. הספר לא חוזר לרגע למחוזות הראליזם או התחכום הפסיכולוגי, אלא בוחר להכפיל את ההימור על הטוויסטים המופרכים, מה שמשאיר תחושה חזקה של פירוטכניקה הוליוודית זולה ותלושה.
### שורה תחתונה
ספר מיותר ומאכזב, שמתחיל עם הבטחה גדולה ומסתיים כבליל תפל וחסר אמינות. קוראים שמחפשים עומק פסיכולוגי, היגיון פנימי מהודק וחוזה אמין עם הסופר – מוזמנים לפסוח עליו. שני כוכבים, וגם זה בעיקר בזכות פתיחה שהוליכה שולל ומשחק זמנים חכם שעבד יפה.

לפני שבוע•
★★★★★
•ליאת

ביקורות נוספות על "הנעלמים"

הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

#
אחרי שקראתי כמה ספרים של הסופר, לרוב אני נמנעת מספריו. הוא כותב לא רע ולא משעמם, אבל פיתח נוסחה שחוזרת בכל ספריו. לפעמים כתיבה נוסחתית זה לא נורא, כי אתה יודע למה לצפות. כל ספר חדש של לי צ'יילד, אבי אבות הנוסחה, הוא רב-מכר. אבל, למרות שדמויותיו של קובן שונות אחת מהשניה, הוא לא מצליח לשכנע את קוראיו, בניגוד לצ'יילד, שיש בנוסחותיו משהו חדש ורענן. קובן נוטה להישען על טוויסטים, ומידת הידע שהוא מפגין בספריו (לגבי החוק, פעילות המשטרה או ה FBI, לדוגמה) נמוכה מאד ורתומה לעלילה שהוא טווה.

יש בסיפור בחור טוב, איש משפחה וחבר נאמן, שאיכשהו הצרות נדבקות אליו. (זאת הנוסחה). יש בסיפור המון טוויסטים, מהמופרך אל הפנטסטי, כולל צירופי מקרים מוזרים. קובן גם מאתגר את חוש הצדק של הקורא: אוכפי החוק האמריקאים מעלילים באופן חופשי על אזרחים חפים, במטרה לתפוס ולהעניש פושעים שאינם קשורים לאזרחים עליהם מעלילים. זה לא ממש מופרך, אנחנו מכירים את הפעולה הזאת ממשטרה יותר קרובה אלינו, אבל כנושא (משני) לסיפור, מדובר במניפולציה וגיוס הקורא, נראה לי.
מה עוד? החיים הפרבריים של אמריקה. צאצאי משפחה מתפזרים בארץ הענקית ומגיעים לביקור בחג או בלווייה. לכידות משפחתית היא ערך שקשה להבין על מה היא מסתמכת. איש מבני המשפחה אינו מכיר את האחרים ואת אורח חייהם, מרגע שבגרו ועזבו את הבית.
הספר מתאר מציאות קצת מיושנת, למרות שיצא לאור ב 2002. טלפונים ציבוריים, טלפונים נייחים. מכשיר וידיאו, פקס. "פורומים" באינטרנט. מוזר עד כמה מרגישים מוזר בתיאור מציאות שהיתה קיימת רק לפני כשני עשורים.

הספר הרגיש לי כמו משהו שאתה יודע שפגשת פעם, אבל לא זוכר פרטים. קראתי עד הסוף ולא הצלחתי להחליט האם כבר קראתי פעם. שום פרט, חריג ככל שיהיה, לא הזכיר לי אותו, ובכל זאת ידעתי בכל פעם מה יקרה, בערך.
יש לי רשימה שנקראת "לקחת לאי בודד" כלולים בה ספרים שנגעו בי באופן מיוחד. בקריאת הספר הזה הבנתי כמה טעיתי. הקונספט של אי בודד הוא, שתצטרך להסתפק בעותק מהוה של ספר אחד ולחזור ולקרוא בו שוב ושוב. לכן כדאי לך שהספר שיהיה לך שם הוא ספר שתצליח לשכוח ביסודיות, וכל פעם שתקרא בו הוא יהיה כספר חדש מבחינתך. נכון או לא?

לפני שנה•
★★★★★
•yaelhar
הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

אחרי ששבוע שעבר קראתי ספר קצת כבד שהשאיר בי מעט מועקה, הייתי צריכה לפרק את המתח. ומה יותר טוב מלפרק את המתח עם ספר מתח?

ובכן, כך נבחר לו הספר של הרלן קובן שמצאתי ברחוב. כריכה בהחלט מזמינה בצבע האהוב עליי והרבה רצון להיכנס לעלילה מסתורית ומעניינת.

וויל סוחב עימו עבר כבד. לפני 11 שנים אחיו קן נחשד ברצח השכנה, אותה שכנה שהייתה לא אחרת מאשר חברתו לשעבר של וויל. לא ברור מה עלה בגורלו של קן, האם הצליח לברוח ולהסתתר מהרשויות או שמא בכלל מת וגופתו לא נמצאה מעולם. כעת, כעבור שנים מאותו אירוע מטלטל, מתחיל הסיפור להיפתח מחדש. וויל, שנמצא באבל על אימו המנוחה, מגלה פרטים חדשים על אחיו שמצליחים לשנות את כל התמונה.

איך לומר זאת... למי שלא מכיר את הסלנג החדש- הרלן קובן הוא קצת "HAS BEEN". הוא קצת מיושן, קצת ארכאי והאמת? עובר את מבחן הזמן אבל לא בהצטיינות יתרה.

זהו ספר באמת לא רע, הקריאה קולחת והסיפור על פניו סוחף. אבל אין מה לעשות, עברו כמעט 25 שנים מאז הוצאת הספר הזה וכבר קראתי ספרי מתח חדשים וטובים יותר, כאלו שהקצב שלהם מסחרר, העלילה יותר מפתיעה והם מצליחים יותר לגעת בסף הגירוי של ימינו.

עם זאת, אין ספק שקובן מוכשר ויודע ליצור אצל הקורא רצון לעבור אל העמוד הבא ואת זה אף אחד לא ייקח ממנו. זה בהחלט ספר שנקרא בקלות ובמהירות ולמרות הכל משאיר טעם של עוד.

לפני 10 חודשים•
★★★★★
•בר
הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

חסר טעם וריח...זאת התחושה.
סיפור מבולבל על שני אחים השונים כמזרח ממערב.
גיום, האח הצעיר הוא בחור רומנטיקן ואידאליסט שעוסק
בעזרה לבני נוער במצוקה, ושואף להפוך את העולם לטוב יותר.
פרד הבכור שסובל מרודנות האב, מוציא את התסכול בבריחה
למקומות אפלים שמסבכים את חייו.

הסופר מנסה להעשיר את הסיפור וקופץ כמעט תזזיתית
בשנים קדימה ואחורה, עד שבאיזשהו שלב התחלתי להתעייף..
מתח, מסתורין, ריבוי דמויות, טובים רעים, ילדים מבוגרים, רומנטיקה
הכול מהכול מתובל במתח המתמשך הזה, שמתבהר רק בסצנה האחרונה.

לא קראתי את הספר, צפיתי בסדרה בנטפליקס.
לפחות לא בזבזתי עליו זמן ומשאבים בקולנוע :))
בשורה התחתונה, לא מומלץ.

לפני 4 שנים•
★★★★★
•michalus
הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

ספר מעולה. מלא בטוויסטים ובדמויות מגוונות. כמעט בכל דמות יש טוויסט באיך הקורא מתייחס אליה (אפילו כלפי דמויות ממש שוליות הוא הצליח לעשות זאת!). ממש מומלץ כספר מתח טוב אפילו אחד הטובים ביותר שקראתי בספרות מתח (יחד עם ספר אחד של באלדאצ'י וסטיבן קינג ושלוש שניות של הצמד הנורבגי).

לפני שנתיים•צביאס
הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

אכזבה גדולה. רק מתוך כבוד להרלן קובן סיימתי את הספר עד הסוף. ממש השתעממתי. לקרוא ספר כזה אחרי ספר של רם אורן ("אימא", לצורך העניין). זה ממש מורגש. אמרתי לא פעם ולא פעמיים שאני מאד אוהב את רם אורן. ובכן, הספר "הנעלמים" ממש אכזב אותי. הוא לא מעניין. ואם כל הספרים שלו כאלה חסכתי לי הרבה זמן ועוגמת נפש. שוב אומר, רק מתוך כבוד לסופר המשובח הזה נתתי לספר צ'אנס וקראתי אותו. אבל בגדול התאכזבתי.

ד"א אני כבר לא עובד בסיפור חוזר. מסיבות אישיות. מה שכן, תמיד תהיה לי פינה חמה בלב לעבודה הזו. חנות ספרים זה חלום. אבל כרגע כבר לא בשבילי.

נדב.

לפני שנתיים•
★★★★★
•נדב11381
הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

הספר מרתק, העלילה עשירה אבל הסגירה שלו קצת מבלבלת. לקח לי זמן להבין איך הכל נסגר.
כל רגע שחשבתי שאני מבינה מה ''האמת'' בספר, התבררו כי טעיתי שוב ושוב ושוב. מותח כמו סרט, אין בלבולים מעבר, כל כמה עמודים קורה משהו גדול.
חלק מהטוויסטים היו צפויים אבל בסה״כ ספר מצויין כמו שמצופה מהרלן קובן.

לפני 3 שנים•
★★★★★
•Booking_71
הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

יש לי חלוקת קשב, והפרעת קשב קלה, וזיכרון צילומי. מה שגורם לי, כשאני קוראת ספר, לזכור ממנו ציטוטים ופסקאות שלמים, ותוך כדי לקמט בידיים בקדחתנות כוס חד-פעמית/ לקרוע גליל טישו שלם למיליון חתיכות/ לתופף מקצב אקראי על הספה, בלי לשים לב מה הידיים שלי עושות חוץ מלהפוך דפים [עד שמישהו בסביבתי הקרובה כבר משתגע לגמרי, ושואג עליי: "די כבר לואיזי, עוד שנייה אני אקפוץ מהחלון אם לא תפסיקי את זה!!!"].
חוץ מזה, אני כמעט תמיד שמה לב לרמזים סמויים שיתבררו בהמשך, ומשפטים תמימים-לכאורה שנאמרים כאילו בדרך אגב והקשר שלהם יתגלה בפתרון התעלומה.

אבל.

הרלן קובן החליט לאתגר לי את המוח ולעשות סלט שלם. ואם נמשיך עם הדימוי, הסלט לא יצא משהו.
תבינו, בדרך כלל אני אוהבת אתגרים. אבל זה?
כאילו קובן ניסה ליצור את ספר המתח הכי מבריק, עלילתי, חדשני, מפתיע ומתוחכם עד כה. בפועל, אני אפילו לא בטוחה מי היה הרוצח בסוף באמת, ולא נראה לי שזה אומר משהו טוב.


****


מישהו רצח מישהי. אחיו של הרוצח [הגיבור] תמיד חשב שהוא מת, אבל הוא, אמו [שכבר מתה] ואחותה של הנרצחת מגלים שהרוצח חי וקיים. ואולי הוא בכלל לא הרוצח! זה כנראה איזה מישהו פסיכופת אחר שדמו נמצא באזור!
במקביל, אהובתו של הגיבור נעלמת ומבוקשת על ידי האף-בי-איי, ונמצאות ראיות לכך שהיא רצחה שני גברים.
כמו כן, לגיבורנו מתגלה שאהובתו- זו ששיקמה ילדים בסיכון מהרחוב- הייתה בעצם מעורבת בהרבה פרשות מפוקפקות יותר ופחות, ובעצם זאת בכלל לא היא! זאת מישהי אחרת שהתחלפה איתה בשם! ומי שהגיבור חשב שזו אהובתו, היא בעצם אשתו של אחיו הרוצח [כנראה] שנהרגה בייסורים בכל מקרה.
לחבר היוגיסט וההיפי של גיבורנו, שהיה בעברו גם נאצי והיום גם הוא משקם ילדים בסיכון, יש קשרים בכל מקום, ולמרות זאת חוקרים אותם בהרבה אופנים וגרסאות כי לחוקר יש תסביכים.
ורגע, חכו! לפסיכופת הרוצח [אולי] יש גם כנופיית רוצחים שלמה משלו! והיא ניסה לחנוק את אחותה של הנרצחת! והוא בעצם לא כזה פסיכופת- רגע, בעצם כן- הוא חוטף את הגיבור ואת אחות הנרצחת ומרמה את האח שבכלל לא רוצח, אבל בעצם זה היה רק מבחן והוא לא הרשע פה! והאח כן רצח! ויש לו ילדה! והוא לא רצח! והילדה היא בכלל של גיבורנו! וחברתו של ההיפי היוגיסט בהריון! ויש הלוויה לאישה שלא ברור מיהי! והגיבור מוצא את אהובתו ומגלה שהיא בכלל אישה שהחליפה זהות אבל לא אכפת לו והוא כבר התרגל לזה! ומשפחת הלא-רוצח נפגשת איתו בחיבוק חם, ואז מסתבר שהוא כן הרוצח! ואחות הנרצחת יורה בו! והילדה שלא ברור של מי היא מאומצת על ידי גיבורנו שמייד מרגיש אליה קשר אבהי חם ואוהב! ואבא של הגיבור מגלה לו שבעצם אחיו הרוצח היה מטורף מאז ומתמיד! וכולם הבינו הכול וחיים באושר ועושר עד הרצח הבא!

עכשיו אפשר לנשום?


****


קראתי את הספר בכלל כי נזכרתי בתקופה שבה אבא שלי קרא את כל הספרים של הרלן קובן, וחשבתי לעצמי שבטח יש בזה משהו טוב אם אבא שלי ועוד מיליון אנשים אהבו את זה.

אבל... כל כך הרבה דחוס בספר אחד, כל כך הרבה טוויסטים בעלילה ודמוית מתחלפות ועובדות שמתנפצות לך בפנים- עד שרציתי לעצור רגע ולעשות סדר בראש. ועד שהצלחתי, בא הפרק הבא ששוב ריסק לי כל תאוריה.
לכאורה זה יכול להישמע כמו המלצה, אז חשוב לי להדגיש: זו לא. גמרתי את הספר בתחושה קצת מרומה, כי אמנם אני מאוד בעד טוויסטים מקוריים שמשאירים אותך בפה פעור, אבל לא בעד שינויים מקצה לקצה בכל עמוד ככה שבסוף לא מבינים מה רצו ממך לעזאזל, מה באמת קרה, והאם יש טעם בלנסות לפענח את התעלומה בכלל.

אז למה שלושה כוכבים?
קודם כל, כי הספר באמת בסדר. לא מצוין ולא גרוע, רק מבלבל ביותר.
חוץ מזה, הכתיבה באמת סוחפת והיא מה שגרמה לי לקרוא את הספר במהירות על-קולית. ובאמת-באמת שרציתי לדעת מי הרוצח בסוף ומה המטרה של כל השתלשלות העניינים- ולכן גם ההתרסקות הגדולה לטעמי בסיום, שהיה לא אמין עד הזוי לחלוטין ולא הבנתי ממנו יותר מדי.


בקיצור, אין לי מושג מה באמת קרה פה, למה כולם כל כך התלהבו [כנראה שאני ממש טיפשה, כי נראה שכולם הבינו פה הכול], והשאלה החשובה ביותר- איך לעזאזל אבא שלי הרשה לי לקרוא את הדבר הזה.


"ובכן, בארט, לדודך ארתור הייתה אמרה: 'תירה בכולם, ותן לאלוהים למיין אותם'. לצערנו, יום אחד הוא הכניס את התיאוריה שלו לפעולה. נדרשו 75 שוטרים פדרליים להוריד אותו. בוא לא נדבר על זה יותר." [משפחת סימפסון]

לפני 12 שנים•
★★★★★
•לואיזיאנה מנטש השקנאית
הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

החלטתי לקרוא את הספר לאחר ששמעתי כלכך הרבה עליו ויצר הסקרנות פשוט גבר עלי וחבל שכך, הייתי צריך לשמוע לאמרה " הסקרנות הרגה את החתול " , אבל במקרה הזה הספר לא היה מעניין אפילו את גארפילד.
אני לא התחברתי לספר מכיוון שישנם בספר יותר טוויסטים מאשר בכל פיצוצייה ממוצעת !
זה נראה כאילו קימבנו סיומות של מספר ספרים ואיחדו אותן לספר אחד כך שזה נראה ממש כמו פארודיה :
האישה הזאת היא אישתך , לא בעצם סוכנת , לא בעצם מאהבת אחיך , לא בעצם . . .
אפילו לגיבור הספר נמאס והוא זועק " דייייייי היא סתם זונה שאני לא מכיר " !

לפני 13 שנים•
★★★★★
•VINI
הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

"כשאתה נמצא בתוך שוחה, ומתייצב פנים-אל-פנים מול המוות שלך – אז אתה יודע בוודאות שאין שום אלוהים. לכן אתה נלחם כדי לשרוד, לנשום עוד נשימה אחת. לכן אתה זועק אל כל ישות שהיא – מפני שאתה לא לא רוצה למות. מפני שעמוק בליבך, אתה יודע שהמוות הוא סוף המשחק. אין העולם הבא. אין גן עדן. אין אלוהים. יש רק כלום אחד גדול" ("הרוח", מסביר על מהות החיים, עמוד 57)

הספר "הנעלמים" מאת הרלן קובן (בהוצאת ידיעות ספרים, 2004) הנעלמים הוא סיפור סוחף ועוצר נשימה על סודות, שקרים ובגידה גורלית, שנפרש תוך כדי מצוד אחר אח נעדר, אהובה שנעלמת במסתוריות, רוצח סדרתי, ובעיקר אחר האמת, שעתידה לזעזע את חייהן של כל הנפשות הפועלות.

הנוסחה של קובן פשוטה. גבר טוב לב שחייו האישיים והמקצועיים עברו טלטלה, שהשפיעה גם על משפחתו, נקלע לשרשרת אירועים מורכבת ומסתורית שבמהלכה ייאלץ להתמודד עם פושע אכזר ורשע, אמיתית קשות אודות עברו (או עברם של הסובבים אותו) ולהפגין קור רוח, עמוד שדרה ערכ וכן כושר המצאה בכדי לצאת כשידו על העליונה. כעט תמיד יגלה גיבורנו בדרך את אהובת ליבו משכבר הימים ויקבל סיוע מאדם מסתורי, לרוב בעל מימנות גבוהה בלחימה. את המתכון הזה הציג קובן בשורה של ספרים. בהתחלה זה נחמד מאוד אבל כזה כבר הספר המי-יודע כמה זה הופך למאוס.

רגע לפני מותה שיתפה אמו של וויל קליין את בנה בכך שאחיו הבכור, קן, עדיין בחיים. זמן קצר לאחר מכן נעלמה שילה, אהובתו של וויל, והותירה מאחור מכתב שבו היא מצהירה על אהבתה אליו ופרשיית רצח בה היא חשודה. 11 שנים קודם לכן נעלם גם אחיו הבכור, קן, לאחר שנחשד ברצח אהובתו ג'ולי. בעוד המשטרה והמאפיה מנהלות מצוד אחר אהובתו ואחיו נכנס לחייו רוצח שכיר קטלני בשם ג'ון אסלטה, המכונה "הרוח", אשר עוקב אחר כל אחד מצעדיו. "הרוח" הינו למעשה חברו הטוב של אחיו שלאחר התיכון "התגייס לצבא. אומרים שהוא צוות למשהו סודי והיה מעורב במבצעים חשאיים מיוחדים, כומתות ירוקות" (עמוד 152). האם הוא שואף לפגוע בוויל או לסייע לא? וויל נדרש לפענח את הפרשיות הללו, אשר הינן (איך לא) קשורות זו לזו, אם ברצונו לשקם את חייו וחיי משפחתו.

אז כפי שאמרתי הספר נוסחתי אבל מאחר והוא היה הקובן הראשון שקראתי, כחייל בצנחנים במהלך לילה אחד, נשביתי בקסמו ומצאתי אותו מרתק ומותח במיוחד. בהחלט כדאי.

לפני 9 שנים•
★★★★★
•פרל
דירוג
3.0
לפני 3 שנים

“הספר מרתק, העלילה עשירה אבל הסגירה שלו קצת מבלבלת. לקח לי זמן להבין איך הכל נסגר. כל רגע שחשבתי שאנ”