אל הספר החדש של ליסה ג'ואל ניגשתי עם הערכה מוקדמת ואשראי חיובי מוצדק. ספריה הקודמים, ובהם "ואז היא נעלמה" ו"המשפחה בקומה העליונה", הוכיחו כי היא מסוגלת לייצר עלילות מתח אפקטיביות, קצביות ובעלות עניין פסיכולוגי מוחשי. הציפייה לפגוש שוב דרמה אנושית מותחת ומגובשת התפוגגה לצער הרב כבר בשלביו המוקדמים של הספר, כאשר הרושם הראשוני לא עמד במבחן המציאות והותיר תחושה חריפה של אכזבה מחוסר המשקל של היצירה.
תמצית העלילה
הסיפור נפתח במפגש מקרי בין אליקס, פודקאסטרית מצליחה, לבין ג'וסי, אישה המנהלת חיים פרבריים שגרתיים למדי. הגילוי המשותף כי השתיים נולדו באותו היום ובאותה השנה יוצר חיבור מיידי, וג'וסי מציעה לאליקס להקליט פודקאסט תיעודי על חייה, העומדים כביכול בפני תפנית גדולה. אלא שככל שהקלטות הראיונות מתקדמות באולפן הביתי, הסיפורים שג'וסי חושפת חורגים מהנורמה ומציגים מערכת יחסים מורכבת ומטרידה מאוד עם בעלה המבוגר, קשר המבוסס על פער גילים קיצוני שהחל עוד בהיותה קטינה.
הקושי המרכזי ביצירה זו נעוץ באיכות הכתיבה, שמרגישה הפעם דלה, שטחית וחסרת השראה. נדמה כי ג'ואל בחרה לוותר על העומק והליטוש שאפיינו את עבודותיה הקודמות, לטובת ניסיון מלאכותי לרכוב על גל אופנתי ומסחרי של עולם הפודקאסטים ופשע. המבנה העלילתי מוגש בצורה פשטנית, והקצב המהיר אינו מפצה על חוסר היציבות של הטקסט ועל התפרים הגסים של העלילה.
במישור הפסיכולוגי, הדמויות נותרות שטוחות ופונקציונליות, ללא אותה "נשמה" הכרחית שגורמת לקורא לפתח אליהן זיקה או עניין אמיתי. חמור מכך, הספר עושה שימוש בנושאים רגישים וכואבים, כמו ניצול קטינות ופערי כוחות קיצוניים, אך ורק כדי לייצר זעזוע מיידי ואפקט של הלם. במקום טיפול כירורגי, מדויק ומעמיק בתמות הללו, הן משמשות כתפאורה בלבד עבור עלילה צהובונית ורדודה.
חוויית הקריאה נותרת סטרילית ומעוררת התנגדות, שכן היא נעדרת כל תהודה רגשית אמיתית או תחכום פנימי. המבנה חסר המשקל והתחושה שהסיפור נשען על מניפולציות זולות במקום על דרמה פסיכולוגית מוצקה, מובילים להחלטה מנומקת לנטוש את הקריאה בשלב מוקדם, מתוך הבנה שהמשך העלילה אינו מציע קלוז'ר ראוי אלא רק הקצנה של אותו קו סנסציוני ומאולץ.
שורה תחתונה
מוצר מתח מסחרי ורדוד שמחליף עומק פסיכולוגי. קוראים שמחפשים כתיבה מלוטשת, אמינות ודמויות בעלות נפח, יתאכזבו לגלות יצירה נוסחתית שאינה מכבדת את האינטליגנציה של קוראיה. מומלץ לוותר ולחסוך את הזמן.



![סיפורה של שפחה [מהדורת 2012]](https://cdn.simania.co.il/bookimages/covers95/959757.jpg)




![קדמת עדן [מהדורת 2013]](https://cdn.simania.co.il/bookimages/covers91/915841.jpg)

