• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה

ספרים, סופרים וחברים

ביקורות ספרים אחרונות

הביקורות האחרונות שפורסמו על ידי הקהילה

גלנקיל

גלנקיל

לאוני סוואן

west highland trail... יום אחרון בדרך לפורט וילאמס ואני והבנים צועדים על השביל ומרחוק כבר מזהים את הבן נביס מולנו...פתאום אנחנו שומעים מממממההה ארוך וצרחות: 2 מטיילות נסות על נפשן כלהקת כבשים קטנה דוהרת בעקבותיהן בפהייה מתמשכת..
קחו את הסצנה הזאת, שלבו אותה עם קורטוב הומור בריטי בסגנון מונטי פייטון ומדריך הטרמפיסט לגלקסיה ותוסיפו לתבשיל העלילה את נופיה המצוקיים של אירלנד, חבורת כבשים צמרירית ולא שפוייה וביחד עם עלילת רצח בסגנון אגתה כריסטי תקבלו את גלנקיל.
עדר כבשים מגוון מתעורר בוקר אחד ומגלה שהרועה האנושי שמנהיג אותם, ג'ורג' האירי המבוגר, אינו בין החיים וכפי הנראה גם נרצח. הכבשים מחליטים בראייה הגיונית של עוטי צמר ואוכלי עשב שעליהם לחקור את מותו של הרועה שלהם על מנת לשפר את איכות החיים שלהם ולגמול לו חסד.
העלילה הבלשית שלא תבייש את שרלוק הולמס משלבת הרבה עשב, הרבה מזג אויר והרבה אמונות תפלות של כבשים... כן, כן אפילו כבשה אירית צמרירית יודעת שתכליתה הוא לא רק לאכול עשב ולברוח מכל כלב שרודף אחריה, יודעת לחשוב, להיות פרנואידית ולגרום לבני אדם לפחד ממנה..

סדרות שעוררו עניין לאחרונה

סדרות שקוראים דירגו השבוע

כסף קטלני

ג'ק ריצ'ר

לי צ'יילד

מתח ריגול והרפתקאות | 35 ספרים

4.1דירוג
עזאזל

תיבת פנדורין

בוריס אקונין

מתח ריגול והרפתקאות | 13 ספרים

4.3

הכבשים והאיילים, בעלי שמות פרטניים, נחשפים לתרבות בני האדם בדרכי המחשבה השמורים רק לכבשים ומשלבים מיסתורין, מגיה שחורה, היסטורייה של עצמם ובעיקר חושפים איך בכל כפר אירי, מט ליפול ורווי אדי אלכוהול וערפל, מתחבאים שלדים בתוך הארון, מתחת לגלי אבנים ועל כרי דשא...

לא מעט עמודי קריאה, לא מעט פילוסופייה של כבשים שלא היתה מאכזבת את שפינוזה או מרטין בובר אבל נהניתי וצחקתי.
💬1
לפני 4 שעות•ישי
איש המוסד בלב טהרן

איש המוסד בלב טהרן

אלי חליפה

יש ספרים שקוראים בשביל האקשן, ויש כאלה שנשארים איתך בגלל המחיר האנושי.
הספר הזה מנסה להיות גם וגם.

בסוף הקריאה מצאתי את עצמי תוהה – האם הוא מצליח?

ומה קשה יותר: לשרוד משימה מסוכנת, או לשרוד את מי שהפכת להיות בדרך?

אני לא בטוחה שהספר מספק תשובה חד-משמעית.

זהו ספר רלוונטי מאוד לתקופה שאנחנו חיים בה – עלילתי, קצבי וסוחף, עם הרבה אדרנלין, מרדפים ודילמות מורכבות. הוא פותח צוהר לעולמם של אנשי הצללים ולמחיר הכבד שהם – וגם משפחותיהם – משלמים כדי להגן על המולדת.

אלי חליפה מציין שהספר נכתב בהשראת אירועים מהעולם האמיתי, והתוצאה אכן מרגישה קרובה למציאות. מבחינתי – זה עבד. לא הצלחתי להניח את הספר מהיד.

העלילה עוקבת אחר דניאל רוזן – לוחם מיומן שמנהל חיים כפולים. איש משפחה לכאורה, אך בפועל חי בתוך מערבולת של משימות מסוכנות בלב טהרן.

הוא מחליף זהויות בקצב כמעט בלתי נתפס – מתחיל את היום כאדם אחד וממשיך אותו כאחר, לפעמים כמה פעמים ביום. החיים שלו בנויים משקרים וסודות, והמחיר הנפשי של להיות “אף אחד” מורגש היטב.

לצד האקשן, יש גם בגידות, אהבות אסורות ודרמות אישיות שמעניקות לסיפור עומק רגשי. תחושת האמינות מתחזקת גם בזכות הדיאלוגים והמחקר שמאחורי הספר.

דמותו של דניאל רוזן מצליחה להיות יותר מגיבור פעולה – יש בו גם שבריריות, פחד ובדידות. בעיניי, הבעיה האמיתית שלו אינה האויבים שמולו, אלא העובדה שהוא כבר לא באמת יודע מי הוא. בין זהות לזהות, גם הקורא נשאר תוהה במי להאמין – ואולי אין תשובה נכונה.

מה שעניין אותי במיוחד הוא לא רק מי הדמויות – אלא מי הן כשהקליפות מוסרות. האם אפשר להחזיק כמה חיים במקביל ולהישאר אנושי?

סיימתי את הספר הזה תוך כמה שעות – וזה כבר אומר לא מעט. ממליצה בחום.

בשורה התחתונה:

“איש המוסד בלב טהרן” הוא לא רק סיפור על משימות חשאיות – אלא על אדם שנעלם בתוך הזהויות שהוא נאלץ לבנות, ועל המחיר שבכך.

נקודה למחשבה: בסוף לא כולם שורדים את המשימות אבל מעטים שורדים את עצמם.

קריאה נעימה,

לי יניני

לפני 6 שעות•
★★★★★
•לי יניני
שומרי המגדלורים

שומרי המגדלורים

אמה סטונקס (תרגום: עידית שורר)

"יש תעלומות שלא נועדו להיפתר"- משפט שנכתב לקראת סופו של הספר.

הכל טוב ויפה גברת סופרת אבל אם ישנן תעלומות שלא נועדו להיפתר מדוע כתבת את הספר הזה? אם לא פתרת לנו את התעלומה אז למה אני צריכה לקרוא 340 עמודים על כלום ושום דבר?

ספר מכעיס בחיי. מבולגן, מלא בדברים לא פתורים, שאלות שאין להן תשובות ובעיקר תחושת החמצה שיכול היה להיות פה סיפור ממש טוב.

את שני הכוכבים שלי אני מעניקה בזכות השליש הראשון של הספר שהתחיל באופן מסתורי ומסקרן. הוא פתח לקוראים צוהר אל עולם הים ואל עולמם של שומרי המגדלורים. ישנו משהו מסתורי ואפל ביותר בלהיות תקוע במגדל מרוחק קילומטרים מהיבשה ללא יכולת לברוח לשום מקום.

זהו סיפורם של שלושה שומרים אשר יום אחד נעלמים מהמגדלור ואף אחד לא יודע מה עלה בגורלם. הסופרת לקחה השראה מסיפור אמיתי שקרה בשנת 1900 מה שמעניק רובד עוד יותר מסקרן לסיפור כולו למרות שהוא בדיה.

לצערי היא לא מצליחה לסחוף והספר מדרדר מרגע לרגע, נהיה מעיק ועלילתו מסתבכת בתוך עצמה. חבל. שוב סיפור עם פוטנציאל גדול, פתיחה מסקרנת וסופרת שלגמרי הלכה לאיבוד.

💬2
לפני 8 שעות•
★★★★★
•בר
האכזבות

האכזבות

עפר סקר

יש ספרים שאנחנו בוחרים בקפידה, ויש כאלה שפשוט מגיעים אלינו בדרך קצת אחרת.

את "אכזבות" רכשתי במהלך ביקור בסטימצקי, כשעופר סקר עצמו נכח במקום ואף המליץ לי עליו באופן אישי. יש משהו במפגש ישיר עם יוצר שמעורר סקרנות ורצון לתת הזדמנות — וכך אכן היה גם במקרה הזה.
למי שלא מכיר, עופר סקר הוא שחקן, יוצר, תסריטאי ומבקר מוזיקה ישראלית וזה ספרו הראשון.
ניגשתי לקריאה עם פתיחות וציפייה, אך ככל שהתקדמתי בעמודים, גיליתי שקשה לי להיכנס באמת פנימה. הגעתי לכ-100 עמודים מתוך למעלה מ־260, ובשלב הזה עדיין לא הרגשתי שהצלחתי להתחבר באופן מלא לסיפור או לדמויות.
הכתיבה מנסה לייצר אווירה ולשרטט סיטואציות שיש בהן פוטנציאל, ואכן לעיתים יש רגעים שמסקרנים ומעוררים עניין. יחד עם זאת, עבורי התחושה הייתה שהעלילה מתקדמת בקצב מעט מהוסס, ולא תמיד מתגבשת לכדי קו ברור או חוויה שמושכת להמשיך הלאה ברצף.
אפשר להרגיש את הרקע של סקר בעולמות המשחק, התסריטאות והבימוי — יש נטייה לחשוב בסצנות, ברגעים, אפילו בדימויים. עם זאת, המעבר לכתיבה ספרותית ארוכה ומעמיקה הוא שדה אחר, שלעתים דורש התמסרות שונה מבחינת עומק רגשי ובניית סיפור, ובמקרה הזה הרגשתי שזה פחות מדויק עבורי כקוראת.
ייתכן בהחלט שקוראים אחרים יתחברו יותר לסגנון, לקצב או לאופן שבו הסיפור מתפתח — וזה תמיד היופי בקריאה, שכל אחד מוצא בה משהו אחר. עבורי, החיבור היה יותר חלקי, והציפייה שנוצרה בתחילת הדרך לא התממשה במלואה.
יחד עם זאת, עצם היצירה והבחירה להוציא ספר לאור הן דבר שראוי להערכה, ובוודאי דורש אומץ ואמונה בדרך.
שורה תחתונה:
"אכזבות" הוא ספר שמתחיל עם פוטנציאל ועניין, אך לפחות עבורי לא הצליח להתגבש לכדי חוויית קריאה שסחפה או השאירה חותם. ייתכן שקוראים אחרים ימצאו בו יותר, אני — פחות התחברתי. למי שמכיר אותי יודע שאני לא בדיוק מתחברת לאלמנטים עתידניים ומד"ב ולכן החוויה שלי היא כמו שנכתבה כאן.
לי יניני
נ"ב: עיצוב הכריכה מרמזת על התוכן ומושכת את המבט אליו בכל הר הספרים בדוכן. אני גם לא מופתעת שמרלין מונרו מככבת בכריכה.

💬2
לפני 12 שעות•
★★★★★
•לי יניני
צומת מסובים

צומת מסובים

ליאור אנגלמן

ניגשתי אל "צומת מסובים" עם אשראי רגשי עצום וציפיות מרקיעות שחקים. ליאור אנגלמן הוא היוצר החתום על החזרת חדוות הקריאה לחיי, מי ששני הרומנים העלילתיים הקודמים שלו – "לא מפסיקים אהבה באמצע" ו"סולם גנבים" – הפכו אותי למכורה של ממש למילה הכתובה שלו. קיוויתי למצוא כאן שוב את אותה שקיעה טוטאלית וסוחפת, את אותה התמכרות מבורכת לעולם סיפורי מהודק שקשה להניח מהיד. לצערי, המפגש הנוכחי עם יצירתו נתקל בחומה בצורה של פער מבני, והרושם הראשוני לא שרד את מבחן החוזה הספרותי החדש שהספר מציע.
### תמצית העלילה (ללא ספוילרים)
"צומת מסובים" אינו רומן ליניארי בעל חוט עלילתי אחד, אלא מקבץ של סיפורים קצרים המפגישים דמויות שונות ברגעי משבר, בדידות, אמונה ובחירה בלב החברה הישראלית. הספר נע על הציר שבין קודש לחול ובין שבריריות אנושית למורכבות משפחתית. בתוך פסיפס האפיזודות הזה, אנגלמן שוזר גם סיפור אחד המבקש להעניק קלוז'ר ספרותי ומענה רגשי מאוחר לקוראי הרומן המצליח הקודם שלו, "סולם גנבים".

הקושי המרכזי עם הספר אינו נעוץ באיכות החומרים הגולמיים שלו. אנגלמן נותר אמן פרוזה מובהק; הכתיבה שלו מענגת, השפה עשירה, המילים נבחרות בפינצטה והרגישות האנושית החשופה שלו ניבטת מכל עמוד. הסיפורים כשלעצמם עמוקים, נוגעים ללב ורחוקים מלהיות שטחיים.
אלא שהפורמט של קובץ סיפורים קצרים כופה על הקורא איתחול רגשי, קוגניטיבי וקונטקסטואלי מדי כמה עשרות עמודים. עבור מי שחוויית הקריאה המיטבית עבורה היא התמכרות לעלילה רציפה ופיתוח מערכת יחסים מתמשכת עם דמויות עגולות, המבנה המקוטע הזה מייצר מחסום בלתי עביר. במקום תהודה רגשית גבוהה שנבנית בהדרגה, הקורא נאלץ להיפרד מהדמויות בדיוק ברגע שבו הן מתחילות לתפוס נפח.
הניתוק המבני הזה חילחל באופן אקוטי דווקא לסיפור שאמור היה לספק סגירת מעגל ל"סולם גנבים". הניסיון לדחוס קלוז'ר של מערכת יחסים מורכבת לתוך תבנית קצרת נשימה עיקר את כוחו. הוא נותר סטרילי, מרוחק, ולא הצליח לגעת בלב או להזיז דבר בנשמה. הבחירה המודעת לנטוש את הספר נובעת מההבנה שזמן קריאה הוא משאב יקר מכדי להילחם בפורמט שמלכתחילה אינו מאפשר שקיעה טוטאלית.
### שורה תחתונה
"צומת מסובים" הוא עדות לכך שגם כתיבה משובחת ורגישה עלולה להחמיץ את מטרתה כאשר היא נאלצת לפעול בפורמט מקוטע ותלוש. מי שמחפש רומן סוחף, מהיר ואיכותי שישאב אותו פנימה ולא ירפה, יתקשה למצוא כאן את מבוקשו. מומלץ לחובבי הז'אנר הקצר בלבד; שאר הקוראים מוזמנים להמתין בסבלנות לרומן המלא הבא של הסופר.

💬1
לפני 13 שעות•
★★★★★
•ליאת
ערב רצח משפחתי

ערב רצח משפחתי

נינה סיימון (תרגום: שלומית כנען)

אל "ערב רצח משפחתי" של נינה סיימון ניגשתי מתוך צורך מובהק במרענן חך קליל; ספר שישמש כאתנחתא זורמת ואנרגטית לאחר קריאה של ספר כבד ומטלטל. הציפייה הייתה למותחן קצבי שלא יתבע משאבים רגשיים עצומים, אך ידע לשמור על רמת אינטליגנציה נאותה ולא יזלזל בקורא. במאה העמודים הראשונים, הרושם הראשוני אכן הבטיח חוויית קריאה זורמת ואפקטיבית, שהחזיקה בדיוק את מינון הקלילות המבוקש והעבירה את הדפים במהירות ובכיף.
העלילה כשלעצמה מפגישה שלושה דורות של נשים ממשפחת רובינסון: לנה, סבתא חריפה ודעתנית שבריאותה רופפת; בת', בתה המגוננת שקרועה בין מחויבויותיה; וג'ק, הנכדה המתבגרת. כאשר ג'ק מוצאת גופה באזור המגורים שלהן, השלוש נשאבות בעל כורחן למרכזה של תעלומת רצח מקומית. החקירה הבלשית הופכת למגרש הביתי שבו הן נאלצות לשהות יחד, להתעמת עם משקעי העבר ולחשוף את מערכות היחסים המורכבות ביניהן.
אלא שככל שהקריאה מתקדמת, נחשף פיצול מרתק בחוויית הקריאה. עלילת הרצח כשלעצמה – מי נרצח, למה ואיך – מתגלה די מהר כחלק המשעמם והשולי ביותר בספר, כזה שאינו מעורר שום עניין אמיתי. ניכר כי הסופרת עצמה לא לקחה את עבודת הבלשות בחרדת קודש והשתמשה בה בעיקר כתפאורה, מעין סוס טרויאני שנועד להושיב את הנשים הללו באותו החלל ולפרק את הדינמיקה ביניהן. מה שבאמת מחזיק את הספר ומעניק לו דופק חיוני הוא המרקם האנושי והרקע הפסיכולוגי של מערכות היחסים.
הדמות של הסבתא, לנה, פשוט הורסת את הבריאות בקטע טוב; היא חריפה, דעתנית, מלאת סרקזם ומרימה את הטקסט בכל פעם שהיא נמצאת על הבמה. היחסים בינה לבין בת' נוגעים ללב ומנוסחים ברגישות רבה, במיוחד ברגעים שבהם השתיים נזכרות – כל אחת מנקודת מבטה הסובייקטיבית – ברגע המכונן שבו בת' גילתה לאמה שהיא בהיריון. זהו פלח של כתיבה פסיכולוגית מדויקת להפליא, המציגה את הפער הכואב והיפה בין החרדה האימהית לצורך של הבת באישור, ומאזנת היטב גם את מערכת היחסים השפויה והקרובה בין בת' למרטין. מנגד, ברגעים שבהם הפוקוס עובר לנכדה המתבגרת ג'ק, הספר נוטה להחליק למחוזות שטחיים ומטופשים של כתיבת נוער נוסחתית, אך למרבה המזל היא אינה נותרת בפרונט לאורך זמן והמינון שלה נשאר נסבל.
הבעיה המרכזית במבנה מתעוררת בישורת האחרונה. לקראת הסוף, הסופרת בחרה "לתת גז" על קווי העלילה של פתרון התעלומה, וזנחה כמעט לחלוטין את מערכות היחסים המשפחתיות שהיו לב הסיפור. זהות הרוצח אמנם מתבררת כחוסר הפתעה מוחלט, אך ייאמר לזכות הספר שגם בתוך הפתרון הנוסחתי נטעה הסופרת מניע רגשי אמין של דמות הסוחבת פצע פסיכולוגי עמוק של חוסר נראות והזנחה בתוך ביתה שלה מגיל קטן ועד היום. האכזבה המרכזית נובעת מכך שהחיפזון לפתור את התעלומה הוביל לוויתור על קלוז'ר ראוי ומעמיק יותר במישור המשפחתי.
בשורה התחתונה, "ערב רצח משפחתי" נותר ספר חביב, קליל וכיפי. הוא אמנם נכשל כרומן בלשי מהודק ומסתיים בצורה חפוזה מעט, אך הוא בהחלט מספק את הסחורה כדרמה משפחתית קצבית, זורמת ומשעשעת, ששווה קריאה בעיקר בזכות הדינמיקה האנושית היפה והשנינות הכובשת של דמות הסבתא.

💬1
לפני 13 שעות•
★★★★★
•ליאת
מעבר לסאמרלנד

מעבר לסאמרלנד

ג'ני לקוט (תרגום: צילה אלעזר)

מאד אהבתי את הספר. את סגנון הכתיבה את המפגש עם היסטוריה שאינה מוכרת לי. את הדמויות שנראו מלאות ועוררו בי איכפתיות. הסיבה העיקרית שלא נתתי לסיפור חמישה כוכבים היא הפרק האחרון שבו הסופרת סוגרת קצוות והכל מסתדר כמו פאזל שבו כל החלקים נופלים למקומם. כן נחמד שהסוף הוא חיובי אבל זה נותן תחושה מלאכותית.

לפני 19 שעות•
★★★★★
•אריאלה
האיש מסין

האיש מסין

הנינג מנקל (תרגום: רות שפירא)

הספר מגולל סיפור על רצח המוני מחריד המתרחש בכפר קטן ומבודד. בלי לעשות ספוילרים, ההתחלה מבטיחה. ואז.. שיעמום. למעט כמה פרקים המתארים סיפור עבר (שכתובים בצורה מרתקת ביותר!!) לא מצאתי ולו רגע אחד מעניין. אני חייב לומר שזה ספר המתח הראשון שממש שיעמם אותי. אני משתדל לקרוא ספאים מומלצים/ספר של סופרים שאני מכיר. הספר הזה ענה על הקטגוריה השניה. רק בגלל פרקי העבר שהם כאמור מעולים, המשכתי לקרוא. קיויתי שהשינוי יתרחש, שהספר ימריא. תקוות שווא. מהספר הזה למדתי שספר משמעם כדאי לסגור ולא לפתוח. חבל על הזמן.
כמובן שזו דעתי וזהו טעמי. קראתי כאן ביקורות טובות עליו ולכן כדאי לקחת בערבון מוגבל:)

לפני 20 שעות•
★★★★★
•יריב
מאחורי הדלת

מאחורי הדלת

ב' א' פאריס (תרגום: עמיחי שלו)

מדובר בספר מותח אך כואב. הסיפור בהחלט מצליח לעורר בקורא תחושת הזדהות ואמפטיה עם כוכבת הסיפור, אשה החווה אלימות מכל הסוגים והמינים מבן זוגה האכזר המציג את עצמו כבעל טוב ואדם נעים כלפי חוץ.
בלי לעשות ספוילרים אפשר לומר שהקצב טוב והמתח מורגש לכל אורך הספר. בולטת במיוחד היכולת של הסופרת לגרום לקורא הזדהות כ"כ חזקה שאתה ממש מתפלל שהסוף יהיה טוב.

גם מבנה הסיפור שנע בין עבר להווה עד להצלבה מוסיף עניין ועומק לעלילה.
בעלי לב חלש הרוצים ספר קליל סופ"ש - זה לא הספר בשבילכם. הוא קצת מטלטל.

לפני 20 שעות•יריב
תגובות על ביקורות

תגובות אחרונות שפורסמו, והביקורות הכי מדוברות (תגובה אחרונה מכל ביקורת)

תגובות אחרונות

תמונה של Ranan
Ranan•לפני 58 דקות
אהבתי

ביקורת כתובה מקסים..כמו סיפור מתכוון לרכוש מיד🩵

על הביקורת של DR.Nofar Sarori על המתכונים הסודיים של סופי מאת סמנתה וראנט
המתכונים הסודיים של סופי
תמונה של מורי
מורי•לפני 3 שעות
לא נורא. יש הרבה ספרים אמיתיים בעולם, נניח נוטות החסד של ג'ונתן ליטל.

גם אמיתי, גם מופת.

על הביקורת של בר על שומרי המגדלורים מאת אמה סטונקס
שומרי המגדלורים
תמונה של מורי
מורי•לפני 3 שעות
הסקירה שלך יפה, אבל הספר הוא ספר גימיק וזה לא כוס התה שלי.
על הביקורת של ישי על גלנקיל מאת לאוני סוואן
גלנקיל
תמונה של בנצי גורן
בנצי גורן•לפני 3 שעות
בר, איזה באסה.
על הביקורת של בר על שומרי המגדלורים מאת אמה סטונקס
שומרי המגדלורים
תמונה של יוסף
יוסף•לפני 7 שעות
באמת צירוף מקרים חביב:)

שמתי עין על "חולות הזהב" ואולי על עוד כמה. תודה!

על הביקורת של יוסף על מינוטאור מאת בנימין תמוז
מינוטאור
תמונה של יוסף
יוסף•לפני 7 שעות
תודה כרמלה.

תודה על ההפניה. קראתי ואהבתי. אהבתי במיוחד את הקשר לאברהם המקראי. מעניין. הספר באמת דחוס ומרובד, ואפשר לכתוב עליו רבות.

על הביקורת של יוסף על מינוטאור מאת בנימין תמוז
מינוטאור

הכי מדוברות

תמונה של יוסף
יוסף•לפני 7 שעות
באמת צירוף מקרים חביב:)

שמתי עין על "חולות הזהב" ואולי על עוד כמה. תודה!

על הביקורת של יוסף על מינוטאור מאת בנימין תמוז
מינוטאור
תמונה של סקאוט
סקאוט•לפני 4 ימים
תודה רבה נצחיה היקרה
תוכן נבחר

ביקורת שבחרה המערכת או הכי אהובה מ-7 הימים האחרונים, ויצירה ספרותית אחרונה

ביקורת נבחרת
ניצן צבי כהן
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג

שכול וכשלון וזומבים

אמיר חרש

ספר שמערבב את סופר העלייה השנייה י.ח. ברנר עם אפוקליפסת זומבים, נופל בהכרח תחת ההגדרה של 'קאמפ'. ובכל זאת, מי שמחפש ספר קליל או מטופש – שכול וכישלון וזומבים הוא לא הספר בשבילו. אמיר חרש התייחס לעניין ברצינות גמורה.

זהו ספר המקים לתחייה, תרתי משמע, את החבורה שהתבצרה ובסופו של דבר נרצחה במאורעות תרפ"א בבית האדום שבין הפרדסים בפאתי תל אביב, במקום בו שוכן כיום מרכז הנוער העובד והלומד על דרך קיבוץ גלויות. כחניך לשעבר בתנועה, זכורות לי ישיבות ופעולות שעברתי בחדר הזיכרון, כשדמויותיהם של ברנר, צבי שץ, צבי גוגיג, יוסף לואידור, יהודה ואברהם יצקר ניבטות עלי. קטעים מכתביהם מעטרים את הקירות.

היות וקרן אהובתי התגוררה שלוש שנים בנווה עופר, סמוך לבתי הבאר הישנים שבדרום פארק החורשות, ומקום העבודה שלי יושב בשוקן פינת קיבוץ גלויות - גם הגיאוגרפיה של הספר, מרגישה לי מוכרת מאוד. סרט אימה שנכתב על 'השכונה שלי'.

הספר כתוב כך שאמיר חרש משמש רק 'המביא לבית הדפוס' של כתב יד מסתורי שהגיע לכאורה לידיו. של ברנר – לא ברנר שלנו, אבל ברנר 'כלשהו'. והכתיבה אכן ברנרית מאוד, בשפה ובתכנים. מלאה בהתלבטות קיומית, ביקורת עצמית ולאומית, שאלות על מהות החיים – וגם על חיים ראויים, חיים שאינם חיים, חרבן, ניוון ותחייה... דברים שזומבים בהחלט יכולים להשתלב בהם, גם אם באופן מפתיע. הם עוד דרך לבחון את הגבול שבין חיים למוות, בין קיום ריק לבין חיים בעלי משמעות.
אחת הביקורות הקבועות על ז'אנר הרומנים ההיסטוריים, הוא הערבוב שבין בדיה למציאות. החירות אותה נוטל הסופר להכניס מילים בפיהם של אנשים אמיתיים שכבר אינם, או לרקום תוכן למערכות יחסים שלא היה חלק מהן ולא הכיר באמת. במובן הזה, אני חושב שחרש עלה כאן על משהו – הוא עוסק בדמויות היסטוריות שניכר שהוא אוהב ומעריך, ומכניס מילים לפיהן, אך ברור לקורא שהכל בדיה ושהצמידות לאמת ההיסטורית מוגבלת לנקודות ואנקדוטות מסויימות. פשוט משום... ובכן, שמאורעות תרפ"א לא נגרמו בשל מתקפה של מתים-חיים.

בסופו של דבר, נדמה שהזומבים הם רק התירוץ. מתחת לדם ולאימה מסתתר עיסוק בשאלה הברנרית הגדול...

המשך קריאה←
יצירה נבחרת
אבונור

הבטחה

מעולם לא הבטחתי דבר
מאבי למדתי דבר אמיתי
כל הבטחה אפשר לשכוח
תמיד אמרתי אני אשתדל
הבטחה היא כמו מעצר
בסוף משתחררים בזמן קצוב
לכל מעצר יש סוף
אשתדל זו אפשרות פתוחה
אבל היא על תנאי
ותמיד היא נשארת קיימת
אשתדל לא יכולה לשקר
הבטחה אפשר לשקר בקלות
כשאתה נמצא על תנאי
זה כמו אזיק אלקטרוני
אתה מתאמץ לא לשכוח
אתה נמצא במעקב תמידי
לכן מעולם לא הבטחתי
תמיד אמרתי אני אשתדל
ואז אתה על תנאי
אבי זד 19/6/26
זכויות שמורות

המשך קריאה←
ביקורות שאהבו לאחרונה

ביקורות מ-7 הימים האחרונים, ממוינות לפי כמות הלייקים

הרהורים על הגיליוטינה

הרהורים על הגיליוטינה

אלבר קאמי (תרגום: עדינה קפלן)

יש ספרים שמכריחים אותנו לחשוב. "הרהורים על הגיליוטינה" של אלבר קאמי הוא ספר כזה.

מדובר במסה קצרה יחסית, אך עוצמתית מאוד, שבה קאמי יוצא נגד עונש המוות. קאמי אינו עושה זאת מתוך רגשנות או מתוך הזדהות עם פושעים, אלא מתוך טיעון מוסרי והגיוני. לדעתו, אם החברה אוסרת על אדם לרצוח, כיצד היא יכולה להצדיק רצח מתוכנן ומחושב המתבצע בשמה? קאמי מכנה את עונש המוות "הרצח המתוכנן ביותר", משום שהמדינה קובעת את התאריך, את השעה ואת אופן ההוצאה להורג.

אחד הקטעים החזקים בספר מופיע מיד בתחילתו. קאמי מספר כי אביו שתמך בעונש המוות, הלך לצפות בהוצאה להורג בגיליוטינה. הוא חזר הביתה מזועזע עד עמקי נשמתו. החוויה לא חיזקה את אמונתו בצדקת העונש, אלא ערערה אותה לחלוטין. עבור קאמי, הפער בין הרעיון המופשט לבין המציאות הוא לב העניין. קל לתמוך בעונש המוות כאשר הוא נשאר מושג תיאורטי, קשה הרבה יותר להביט בו מקרוב.

קאמי גם מפרק אחד לאחד את הטיעונים המקובלים בזכות העונש. הוא מטיל ספק בכוח ההרתעה שלו, מצביע על האפשרות הבלתי נמנעת של טעויות משפטיות, וטוען כי חברה אינה נעשית מוסרית יותר כאשר היא מחקה את המעשה שאותו היא מגנה.

תוך כדי הקריאה נזכרתי בסופר צרפתי אחר, שגם הוא נלחם נגד עונש המוות: ויקטור הוגו. כבר בשנת 1829 פרסם הוגו את "יומו האחרון של נידון למוות", ספר שכל מטרתו הייתה לעורר התנגדות לעונש המוות באמצעות תיאור שעותיו האחרונות של אדם הממתין להוצאה להורג. הוגו וקאמי כתבו בתקופות שונות ובסגנונות שונים, אך שניהם ביקשו להזכיר לקורא דבר פשוט: מאחורי כל גזר דין יש אדם.

מה שאהבתי במיוחד בספר הוא שקאמי אינו מנסה להטיף: טיעוניו הם ענייניים ומוצגים כמשנה סדורה. דווקא האיפוק הזה מעניק לדבריו כוח רב כל כך. גם אם הקורא אינו משתכנע מכל טיעון וטיעון, קשה לסיים את הספר בלי לבחון מחדש את עמדותיו. וזה בעיניי סימן ההיכר של ספר חשוב.

יותר משזהו ספר על הגיליוטינה, זהו ספר על גבולות הכוח של המדינה, על צדק, על נקמה ועל ערך חיי האדם. כמעט שבעים שנה לאחר שנכתב, הוא עדיין מצליח להציב שאלות שאינן מאבדות מהרלוונטיות שלהן.

💬2
לפני שבוע•
★★★★★
•בנצי גורן
פרברי אתונה

פרברי אתונה

מ. פוליטי (תרגום: ה' חכלילי)

ספר זו הוא הזדמנות לעצור ולעמוד על הסגולה הנפלאה של אותם ספרים ראשונים בסדרת ספריה לעם, שכרגע אני מצוי בעיצומה של מלאכת הקריאה המהנה שלהם. העניין הוא כמובן היותם של חלק מהספרים רומן היסטורי מבלי להתכוון לכך; בזמן שהספרים יצאו, הם היו אפילו אקטואליים, ועסקו בנושאים בוערים למדי. לדוגמה, בכל מה שנוגע ל'פרברי אתונה' - המלחמה האידיאולוגית בין הקומוניזם למתנגדיו עמדה להגיע לשיאה בשנים שלאחר ההוצאה לאור של הספר.
על-פי ההגדרה לרומן היסטורי, 'פרברי אתונה' הוא בוודאי לא רומן היסטורי. דוגמאות נוספות לספרים מוקדמים יותר בסדרה: לבדו ימות האדם, רחוב המדרגות, אש בעמקים (וישנם עוד). וזוהי לדעתי הסיבה שהסדרה הזאת של ספריה לעם עדיין נחשקת על-ידי רבים. היא מאפשרת לקורא להיכנס אל תוך עולמם הסוחף של אנשים מזמנים אחרים, עולם שכתוב בצורה אמינה מסיבה אחת פשוטה: הכותב לא המציא אותו מדעתו, אלא ממש חי את התהפוכות המתוארות בספר.
בפרברי אתונה, הקורא נשאב אל פרברי אתונה ממש, ושוהה בסמטאותיה ועל גגותיה בשעה שהקלגסים הנאצים והאיטלקיים עושים ביוון ככל העולה על רוחם. העלילה כרוכה בתהליך ההתהוות של ELAS - מיליציית צבא השחרור הקומוניסטי - אבל התיאורים אינם יבשים וטכניים כלל וכלל, כי הם נמסרים מבעד לעיניהם (אם-כי בגוף שלישי דווקא) של הצעירים שלקחו חלק במחתרת, והעיניים של אותם צעירים רואות לא רק את המלחמה בנאצים, אלא גם את הסובב אותם - אהבה, יופי אינטלקטואלי, חברות אמיצה, הרפתקה וריגוש. המוקד מדלג מדמות אחת לאחרת, מגבר לאישה, מקומוניסט שרוף לקומוניסט שפחות משוכנע באידיאולוגיה זו, ולאט לאט כובל את הקורא בחוטי הדאגה לגורל הנפשות הפועלות, גם אם בליבו יש התנגדות עזה לרעיון שבו הם מאמינים (התנגדות שקל להבין, לאור העובדה שהספר נקרא זמן כה-רב לאחר שהניסוי הקומוניסטי נכשל). מרבית הספר סובבת סביב מקס, המשורר המיוסר, שמחפש את דרכו בעולם המעשה ובעולם האהבה, אבל מכיוון שהדמויות בספר סבוכות זו בזו, אין מעשה של מקס או של דמות אחרת שאינו משפיע על הדמויות האחרות במחתרת (ולא רק במחתרת, כאותו קצין איטלקי שמאוהב באחת מנשות המחתרת), גם אם הן רחוקות ממקס וחבריו - כמו הפרטיזנים שבהרים המיוערים שסביב אתונה. האקספוזיציה המרתקת בספר, מפנה את מקומה לפרקים לעלילת מתח קצבית, אלימה ושוברת לב, שנדיר למצוא גם בספרות בת-ימינו.

רקוויאם לתל-אביב

רקוויאם לתל-אביב

דוד שחם (תרגום: עיצוב עטיפה: תמיר להב-רדלמסר,)

לאחרונה, אולי בעקבות המלחמה המתמשכת והמשמעויות הקיומיות שלה, אני מוצא את עצמי חוזר שוב ושוב למחשבות על ראשית ההתיישבות הציונית בארץ, ועל המפעל הגדול והבלתי מובן מאליו הזה. מתוך כך חזרתי גם אל תקופת העלייה השנייה, אל ימי יפו וראשית תל אביב, ושוטטתי לא מעט בשכונות הישנות של העיר — אחוזת בית, נווה צדק. אני אוהב להתבונן בבתים שעברו שימור, וברחובות ההם ששינו את פניהם לבלי הכר.

כששוטטתי בספרייה נתקלו עיניי בספר הזה, שמעולם לא שמתי לב לקיומו: "רקוויאם לתל אביב – פרקי זיכרון של בן העיר הלבנה". ספרו של דוד שחם, שנולד בוורשה בשנת 1923, אך בהיותו בן שנה עלו אביו, הסופר אליעזר שטיינמן, ואמו ורדה ארצה, והתיישבו בתל אביב. נכון, זו כבר לא העלייה השנייה אלא העלייה הרביעית, אבל עדיין מדובר בזמן שבו תל אביב הייתה בת חמש־עשרה שנים בלבד. זה נשמע לי כמו משהו שיכול לעורר בי עניין. לקחתי.

ברור שזה לא רומן עלילתי, אלא מעין ממואר: רצף של רשימות, תמונות חיים, דיוקנאות, זיכרונות ורגעים עירוניים. אבל מהר מאוד התברר לי ש"רקוויאם לתל אביב" הוא ספר זיכרונות אישי יותר משהוא ספר על תל אביב. תל אביב כמקום חי — רחובות, דמויות, ילדות, הגימנסיה הרצליה, הבוהמה התל אביבית של שנות השלושים — כל אלו מופיעים בעיקר בחלק הראשון, שאינו ארוך במיוחד. בהמשך, העיר נסוגה מעט אל הרקע, והספר נעשה בעיקר מסע בזיכרונותיו של דוד שחם עצמו: עבודתו כפרסומאי, השנים בקיבוץ ובשליחות בארה״ב, היותו נגן כינור מוכשר, אהבותיו וכתיבתו הספרותית.

לא אומר שהדברים נטולי עניין. להפך: יש בהם אנקדוטות מעניינות, הכתיבה קולחת, והכתיבה שלו על מוזיקה — במיוחד ההסברים שלו על יצירות קלאסיות — מעניינת מאוד. ובכל זאת, המרחק בין מה שציפיתי לקבל לבין מה שקיבלתי בפועל היה די גדול. המשכתי לקרוא, כי בסך הכול הספר קולח וזורם, אבל תחושת הפער הזו ליוותה אותי לכל אורכו.

במדור הראשון

במדור הראשון

אלכסנדר סולז'ניצין

נדהמתי לקרוא בויקיפדיה שבתקופתו של סטלין והטיהורים שלו (בערך בשנים 1929-1953) היו בין 20 מליון ל-30 מליון איש (מתוך אוכלוסיה של כ-150 מליון איש) בגלות, במחנות ריכוז, במחנות עבודה ובקיצור בגולאגים. בנוסף מדברים על 1-2 מליון איש שנרצחו בתקופה הזו. זה נתונים פסיכים!!! אי אפשר לקלוט את המציאות הזו.
אמרה לי שכנה עולה מרוסיה שההורים שלה סיפרו שהיה מספיק שהיתה לך דירה יפה ומישהו חמד אותה לעצמו והוא היה מלשין עלייך משהו חסר כל ביסוס לשירות החשאי ואז בלי לשאול כלום היו באים ולוקחים אותך למאסר 20-30 שנה. אי אפשר לקלוט את זה... (בהמשך הספר נתקלתי באירוע דומה המופיע בספר, איך במחי הלשנה ללא ביסוס אדם נשלח למחנות עבודה למשך 10-25 שנה ללא כל אפשרות ערעור: " גם את תקופת העונש הראשונה קיבל מחוסר מזל. בתחילת המלחמה אסרו אותו בעוון תעמולה אנטי סוביאטית- על סמך הלשנת השכנים, שרצו לקבל את דירתו (וקיבלו אותה אחר כך). אמנם הוברר שתעמולה כזאת לא ניהל, אך עלול היה לנהל כי האזין לרדיו הגרמני. אמנם לרדיו הגרמני לא האזין, אך יכול היה להאזין, כי היה לו בבית מקלט רדיו שנאסר. אמנם מקלט כזה לא היה לו, אולם בהחלט יכול היה לבנות, כי במקצועו היה מהנדס רדיו").
הספר הזה חשוב מאד כדי להבין את האוירה הזו, להבין את החיים בתקופה הזו.
הרבה כתבו שזה ספר מדכא, נושאים קשים ועוד, ובאמת נכנסתי בחשש לספר אבל גיליתי אוירה נוספת חוץ מאשר דכדוך...
[כמובן חוץ מהכתיבה המופלאה של סולז'ניצין שקשה למצוא כמוה- לא סתם הוא זכה בפרס נובל לספרות]
כלומר הדכדוך והייאוש נוכחים מאד בכל שעל ושעל בספר אבל עדיין יש משהו נוסף, איזה חוט דק עוקצני שמרחף על פני הספר, חוט של תקוה, נצחון הרוח וידידות גדולה מהכל.
הספר מתאר 3 ימים בגולאג הספציפי הזה- כלא מאוורינו ("השאראשקה")- שהוא כלא נח, גולאג למשכילים- כל האסירים כבר עברו 7 מדורי גיהנום במלחמה הגדולה (מלחמת העולם השניה, בשבי הגרמני, ובמחנות העבודה והריכוז הרוסיים שאחריה) ועכשיו הגיעו למקום נח יחסית להעביר בו את הזמן הנותר בתקופת המאסר (שאף פעם אי אפשר לדעת באמת מתי סופו).

הווידויים

הווידויים

ז'אן-ז'אק רוסו

רוסו היה גאון מחשבתי וכסיל חברתי.

מי שלא מכיר את הפילוסוף רוסו או לפחות את חלקו ברוח, מדעי החברה, מוסיקה, מדע כנראה ימצא בוידויים אופרת סבון מתקופת הנאורות שבה משובצים רוזנים, תככים ואגו נפוח מחשיבות עצמית. לא רק את רוסו חשוב להבין על מנת להפיק מהספר את המיטב בעיני אלא את דני דידרו, את וולטר אויבו המושבע של רוסו, את רוח התקופה הן ההיסטורית-פוליטית והן החברתית והספר בהוצאה הזו מספק את כל אלו בכרך אחד.

טוב, לגבי הספר: רוסו, האדם המודרניסט הראשון מהבחינה הזו שהוא הפך את חייו לעלילה ואף טען כי לא ניסה לייפות את האמת. טוב, לדידו של ניטשה אין זה אפשרי לכתוב באופן לא סובייקטיבי ולכן כל נסיון אוטוביוגראפי יכשל.
לקרוא את הייסורים שעבר רוסו ולא להאמין שאדם עבר את כל התלאות הללו במהלך חיים בודד. האדם הסתכסך עם יותר אנשים מאשר הכיר, הוא נפגע הרבה יותר פעמים ממה שהיה צריך משום שהיה אדם רגיש במיוחד כנראה, אדם בעל סתירות פנימיות מסובכות מאוד שיש כאלו המייחסים את הספר למצפונו הדואב על ארבעת ילדיו שמסר לאימוץ ביום לידתם ולא נודע לא דבר לגביהם בהמשך. אני לא חושב כך, אני חושב שלרוסו היה מה לומר, חשבונות לסגור ומשום מה, למרות בחירתו בבדידות תמיד היה לו חשוב מה יאמרו עליו.
בספר הוא מרהיב בהסבריו איך הוא תופס את חייו והוא אותנטי באופן מדהים. אני התחברתי לכל כך הרבה ציטוטים שלו לגבי תפיסת חייו שלא מעט חשתי כאילו מדובר בי אבל מהר מאוד נפרדו דרכנו בעמוד הבא ולפעמים בפסקה הבאה. למרות זאת, אני מאוד הזדהיתי עם דמותו והבנתי אותו רוב הזמן ולכן בעיני מדובר בספר מופתי. אני כבר לא מדבר על החדשנות של ספר כזה והבשורה של האקזיסטנציאליזם, המימוש העצמי וכולי... בספר יש רק תודעה אחת המבקשת להעמיד את עצמה למשפט בפני העולם בו הקורא הוא המושבעים אך לא השופטים, ובו בזמן הוא מסנגר על עצמו ומנסה לזכות את עצמו. בספר, רוסו מכריז על כנות מוחלטת, אך ככל שמעמיקים בו מתברר שהכנות עצמה היא אחת המסכות המתוחכמות ביותר שנכתבו בספרות.

רוזנפלד

רוזנפלד

מאיה קסלר

הפתיחה, הבוטה למדי ועל גבול הפרובוקציה המינית, רמזה על הבאות, אם כי ההמשך מתפתח בצורה שלעיתים סוחפת ולעיתים מייגעת.

נועה, רווקה בת 36 וקולנוענית בפוטנציה, נדלקת על טדי – מנכ"ל חברה בן 55, גרוש+2.
לימים (קצרים ביותר) היא הופכת לעובדת מן המניין בחברה שלו, והוא הופך לבוס שלה. רומן במסגרת יחסי עובד-מעביד - לא משהו שימנע מנועה לחזר אחריו במרץ.
היא – עלמה מלאת תשוקה חובבת אלכוהול וחומרים משני תודעה; הוא – שמן, "דובון (לא) אכפת לי", שתלטן וכריזמטי. היא – לא מוותרת; הוא – אדיש אך נהנה מתשומת הלב. בקיצור, גרסת הלייט ל"חיזור גורלי": כשרחם רוטט פוגש זין משוטט.

תנאי הקשר:
הוא - מבקש שלא תציק לו יותר מדי; היא - רוצה שייתן לה לאהוב אותו.
הוא - מתנה שלא תבקש ממנו לעשות איתה ילד; היא - דורשת סקס בתדירות גבוהה יותר.
הוא - מבקש שלא תזיק לעצמה; היא - מתעקשת שלא יתערב בחייה ללא שליטתה.
פרוטוקול של מערכת יחסים - יש חותמים או חותמות בקהל 😊?

הספר כתוב מנקודת מבטה של נועה ומספר בצורה אוורירית למדי על מערכות יחסים (משפחתיות, מקצועיות, אישיות), בדגש על קשרים מבוססי אינטרסים.
עושה רושם שלכל אחת מהדמויות יש תפקיד מוגדר בעולמה של נועה, וכל אחת מספקת צורך מסוים עבורה - בין אם זו מיטה חמה, "מנה חמה" או כרית חמה...

הכתיבה קולחת ואנרגטית, עם מידה של הומור וציניות; אם כי בשלב מסוים דינמיקת ה- "אוהב/ לא אוהב", המהולה ברחמים עצמיים, הופכת למתישה. מדמות של אישה סוררת ש"לא דופקת חשבון לאף אחד", נועה הופכת לדמות טרחנית שדורשת ניעור בסגנון "תמצאי לך כבר חיים".

הים, הים

הים, הים

אייריס מרדוק (תרגום: חיים גליקשטיין)

ספר נהדר שיש בו הכל. כתיבה משובחת, תרגום מעולה, סיפור מצויין ואווירה מחשמלת.
צ'רלס ארובי כותב בגוף ראשון את סיפורו. צ'רלס הוא פנסיונר מתחום התיאטרון, אחרי חיים מלאים ופרסום רב כבמאי תיאטרון הוא מחליט שהוא רוצה לצאת לפנסיה במקום מבודד ורחוק מלונדון. הוא קונה בית באיזור נידח ממש על מצוק הנמצא על חוף הים ושם הוא רוצה להעביר את שארית חייו.
הספר נפתח בכ-30ע"מ נפלאים של תיאורי נוף ומזג האוויר של האזור ליד ביתו יחד עם תיאור הבית עצמו והכפר המבודד הקרוב לביתו.

מה לעשות שלעיתים קרובות החיים יותר חזקים מהרצונות שלנו ואט אט מתחיל עברו של צ'רלס להגיע אליו לביתו המבודד. חברים מעברו מגיעים ומתנחלים אצלו לאירוח ושלוותו מופרת ללא הרף. נוסף לכך אופיו השתלטן והקנאי שמביא אותו להתמודד מחדש עם אהבות נשכחות.

צ'רלס הוא רווק מושבע, היו לו נשים רבות בעברו, אך להתחייב לאחת מהן לא היה מוכן. מצד שני הוא לא בוחל לקיים יחסים עם נשים נשואות, לשדוד אותן מבני זוגן ולאחר שהאתגר עלה בידו הוא נוטש אותם.

צ'רלס מוצא כי אהבת ילדותו והאישה היחידה שהיה מוכן להינשא לה גרה בבית מבודד ליד הכפר השכן יחד עם בעלה. הוא נכנס לאובססיה לכבוש אותה ולקחת אותה מבעלה . כיצד תגמר אפיזודה זו תצטרכו לקרוא.

איריס מרדוק כותבת היטב, הדמויות בנויות לעומק ומורכבות והיחסים בין צ'רלס לכל אחד ממכריו כתובים בצורה מרתקת.
שאפו גדול לתרגום מעולה של חיים גליקשטיין, בלי תרגום טוב גם ספר מעולה לא יהיה קריא ומהנה.

המחברת זכתה ב-1978 בפרס מאן בוקר על ספרה הזה וממש בצדק.

סופי הגדולה

סופי הגדולה

ג'ורג'ט הייר (תרגום: אורטל אריכה)

לאחרונה הייתה לי טלטלה משפחתית-בריאותית שניקזה ממני את כל האנרגיה לספר כבד או לקריאה בכלל. מצאתי את עצמי בוהה בדפים ללא תכלית, קוראת פעם אחר פעם את אותן השורות אך המחשבה נדדה הרחק.
השקט היה ממני והלאה. חרדה מאוד, מנסה ככל יכולתי לתפקד, אך רק הגוף תיפקד, אוטומטית, כאשר המוח היה במקום אחר לחלוטין, חוויה חוץ גופית שאיני ממליצה עליה כלל.

בשלב מסוים, העניינים מעט נרגעו ויכולתי לנשום לרווחה, סוג של, ועל כן, החלטתי לשוב לקרוא. הייתי חייבת לחלץ מעצמי את המחשבות הרעילות ולנסות לצלול לעולם ספרותי לא מוכר שירחיק אותי מהחששות שלי עצמי.
הבחירה בסופי הגדולה, ספר אשר קניתי לפני כשנה, היה הבחירה המושלמת. ספר קליל, קולח עם דמות גדולה מהחיים, תרתי משמע, גופנית ונפשית כאחד, שתעזור לי לצאת מן המרה השחורה בה אני נתונה.

המשימה לא הייתה קלה אך סופי צלחה אותה בחינניות כפי שעשתה בדיוק עם דודניה.היא הצליחה להשיב לי מעט מהחיות שחשתי שאיבדתי במשך שבועות ארוכים.
היא גרמה לי להכיר את עצמי שוב, וגרמה לחדוות החיים שגססה בי זמן רב לחזור.

סופי היא בתו של ג'נטלמן אנגלי חובב הרפתקאות ומסעות ועל כן הוא מתגורר בכל פרק זמן, לאור עסקיו, בארץ אחרת, ולוקח עמו את בתו. הפעם, במסעו לברזיל, מסיבה כלשהי, הוא מחליט לא לקחתה עמו ולכן מגייס את אחותו למשימה- לשמור על הבת היחידה, בבת עינו מאז שאישתו נעלמה מן העולם, ובה בעת הצורך בלמצוא לה חתן.
סופי, מצדה, במקום להתרכז בלעזור לעצמה, מחליטה לעזור לבני דודתה- סיסליה היפה שמאוהבת במשורר עני המרוכז בעצמו וביצירותיו הכושלות, אל מול המחזר הנלהב והמבטיח שלה שהיא כלל אינה רואה אותו בעין יפה כי הוא טרחן בעיניה וזקן ]למרות שהוא מבוגר ממנה רק ב-15 שנה] הוברט בן ה-20 שהוא מהמר כמו אביו וכתוצאה מכך נקלע לחובות, צ'ארלס המאורס לבחורה גאוותנית, קרירה ורכלנית, שהיא ההפך המור מסופי התוססת, הנוכחת והאדיבה.

סַיילַאס מָארְנֶר: הָאוֹרֵג מֵרַאבְלוֹ

סַיילַאס מָארְנֶר: הָאוֹרֵג מֵרַאבְלוֹ

ג'ורג' אליוט (תרגום: אהרן אמיר)

"נערה ממש אוצר, לא צריך עוד שום דבר בתוספת לאוצר כה נהדר" (יהודה אופן)

סיילאס מארנר, אדם צעיר מתחתית החברה של צפון אנגליה, חובר אל קהילה קלביניסטית נוקשה שמתנהלת כמעין כת. הוא מסולק ממנה באשמת שווא של גנבה, ונודד הרחק אל הכפר ראבלו, שם הוא חי חיי בידוד סגפניים ומתפרנס כאורג בדי פשתן. בעקבות אורח חייו זה, הוא מפתח קוצר ראייה ועוד מיני מוזרויות, כגון אובססיה למטבעות שהוא מרוויח בעבור עבודתו הקשה, וכל אלה מוציאים לו שם רע מאוד בכפר הנחשל והמבודד. יום אחד הוא מאבד את כל מטבעותיו, אבל למרבה ההפתעה, האבדה הזו מתגלה כזכייה הגדולה ביותר.
מצד אחד, זהו ספר ריאליסטי מאוד, וג'ורג' אליוט (מרי אן אוונס, 1880-1819) היתה ידועה בכתיבתה הריאליסטית. הוא מתרחש בתחילת המאה ה-19, מתאר את החברה הכפרית האנגלית על שלל טיפוסיה ומעמדותיה, ומצטיין בעיצוב פסיכולוגי מעמיק של הדמויות הראשיות. הסופרת מותחת ביקורת על הפרובנציאליות, על הממסד הדתי, על הבערות, על המוסר הירוד, על האמונות התפלות ועל הצביעות שהחברה הזו היתה נגועה בה; אבל מציגה גם את גילויי האנושיות, טוב הלב הנאיבי והעזרה ההדדית שבחיי הקהילה הקטנה בכפר.
מצד שני, זהו סיפור אגדה על גאולה, על מעבר מ'גילוי-אור' כוזב ל'גילוי אור' אמיתי. הקורא, יחד עם דמותו של סיילאס, מקבל שיעור באבחנה בין עיקר לתפל (וכדאי שתשבו): הכסף הוא מקור הרעה והאהבה היא העיקר! (תודו שהופתעתם). הנבלים והנוכלים - סופם רע ומר, החוטא האומלל שטעה טעות פאטלית - בא על עונשו, וזה שבחר בטוב - חזר לחיים לאחר שכבר נואש מהם. הידד! אכן עולם מתוקן של שכר ועונש, אם כי במובן המוסרי, יותר מאשר במובן הדתי. הספר מלא ברפרורים לברית הישנה והחדשה: קצת קיין והבל, קצת משפט שלמה, הולדת ישו, סיפור יהודה ותמר, והרבה קדושה תמימה.

שיחות בין הקוראים

הודעות אחרונות, נושאים חמים מ-7 הימים האחרונים (ממוינים לפי תגובות), ויצירה ספרותית אחרונה

מה חדש?

לכל הפורומים ←
ד
דודו•אתר סימניה•לפני 4 שעות
הוספת ספר חדש

שלום, אשמח אם תוסיפו את הספר החדש שלי https://iton77.com/%d7%93%d7%95%d7%93-%d7%a8%d7%a9%d7%aa%d7%99-%d7%a1%d6%b4%d7%99%d7%9e%d6%b8%d7%a0%d6%b4%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d6%b0%d7%a2%d6%b4%d7%99%d7%93%d6%b4%d7%99%d7%9d/ שם הספר: סימנים מעידים הוצאה: עיתון 77 בתודה דודו רשתי

תמונה של חיים
חיים•ספרים חדשים•לפני 7 שעות
בקשה להוספת ספר- אדם הוא לא ענף קטוע

שם הספר: אדם הוא לא ענף קטוע- שילה ראוכברגר גיבור פשוט מחבר: נורית בר יוסף הוצאה: ספריית בית אל שנת הוצאה: 2025 מספר עמודים: 194 תקציר: זה סיפור על מפקד שידע להקשיב, שראה אנשים. ומתוך שראה, גידל, הצמיח ורתם למשימות. סיפור חייו של שילה ראוכברגר, מפקד מחלקה בגדוד 51 גולני נפרס מבעד למניפת קולות של אנשים שנגע בליבם. https://share.google/IqNO6hin2JoB1sIPX

ג
גידי•א כללי•לפני 8 שעות
אין צורך
תמונה של משה
משה •א כללי•לפני 10 שעות
בקשה להוספת ספר

שלום רב, בבקשה להוסיף את הספר "תיאור המסע של אברהם לוי 1719-1723". פרטים ותמונה כאן: קישור חיצוני • www.poratbooks.co.il https://www.poratbooks.co.il/75-1178 תודה, משה

תמונה של הלל 0548178068
הלל 0548178068•אתר סימניה•לפני 10 שעות
איש המוסד גם בלב סימניה
תמונה של לי יניני
לי יניני•אתר סימניה•לפני 13 שעות•
💬1
שלום, יש ספרים שלא מופיעים כאן. אנחנו מבקשים אבל אין מענה כבר מספר ימים. מה קורה עם זה? תודה

מה חם?

לכל הפורומים ←
תמונה של לי יניני
לי יניני•אתר סימניה•לפני 13 שעות•
💬1
שלום, יש ספרים שלא מופיעים כאן. אנחנו מבקשים אבל אין מענה כבר מספר ימים. מה קורה עם זה? תודה
חצ
חמוטל צמיר•מחפש בנרות•שלשום•
💬1
מחפשת את "אנקריאון על קוטב העיצבון" של אורי צבי גרינברג

שיר / סיפור שכתבתי

לכל היצירות ←
תמונה של אבונור
אבונור•סיפור שכתבתי•לפני 4 ימים
הבטחה

מעולם לא הבטחתי דבר מאבי למדתי דבר אמיתי כל הבטחה אפשר לשכוח תמיד אמרתי אני אשתדל הבטחה היא כמו מעצר בסוף משתחררים בזמן קצוב לכל מעצר יש סוף אשתדל זו אפשרות פתוחה אבל היא על תנאי ותמיד היא נשארת קיימת אשתדל לא יכולה לשקר הבטחה אפשר לשקר בקלות כשאתה נמצא על תנאי זה כמו אזיק אלקטרוני אתה מתאמץ לא לשכוח אתה נמצא במעקב תמידי לכן מעולם לא הבטחתי תמיד אמרתי אני אשתדל ואז אתה על תנאי אבי זד 19/6/26 זכויות שמורות

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני 4 ימים
ספרים שדורגו לאחרונה

ספרים שקיבלו דירוגים ב-7 הימים האחרונים, ממוינים לפי הדירוג האחרון

התרמית (87)

התרמית (87)

ג'יין אן קרנץ

3.0דירוג
בית השמחה

בית השמחה

אדית וורטון

4.0דירוג
המוסד – מלחמת המוחות

המוסד – מלחמת המוחות

מיכאל בר-זהר

3.0דירוג
אלף שמשות זוהרות

אלף שמשות זוהרות

חאלד חוסייני

5.0דירוג
אנחנו מתחילים בסוף

אנחנו מתחילים בסוף

כריס ויטאקר

4.0דירוג
זן ואמנות אחזקת האופנוע

זן ואמנות אחזקת האופנוע

רוברט מ. פירסיג

5.0דירוג

סופרים על הבמה

סופרים שקיבלו הכי הרבה דירוגים וביקורות בשבוע האחרון

דרגו אותו גבוה לאחרונה
מאיר שלו

מאיר שלו

מחבר "מארז מאיר שלו"

ספרות מקורית

כתבו עליו לאחרונה
אשכול נבו

אשכול נבו

מחבר "הלילה הארוך ביותר"

ספרות מקורית

חדש בתחום
ג'ני לקוט

ג'ני לקוט

מחברת "מעבר לסאמרלנד"

ספרות מתורגמת

כתבו עליו לאחרונה
אנדי וייר

אנדי וייר

מחבר "פרויקט הייל מרי [עטיפת הסרט - 2026]"

מדע בדיוני ופנטזיה

דרגו אותו לאחרונה
סטיבן קינג

סטיבן קינג

מחבר "אל תמצמץ"

מתח ריגול והרפתקאות

רב-תחומי
אלבר קאמי

אלבר קאמי

מחבר "המיתוס של סיזיפוס [מהדורת 2022]"

פילוסופיה - כללי

דירוג
כביסה

כותרים

סוזן אדם

ספרות מקורית | 17 ספרים

4.2דירוג
יער נורווגי

כתר - מפגש

הרוקי מורקמי

ספרות מתורגמת | 3 ספרים

4.2דירוג
פרויקט X

פרויקט איקס

גרג הורביץ

מתח ריגול והרפתקאות | 11 ספרים

4.1דירוג
המושבעים

Eddie Flynn

סטיב קוואנו

מתח ריגול והרפתקאות | 8 ספרים

4.0דירוג
על הביקורת של סקאוט על סופי הגדולה מאת ג'ורג'ט הייר
סופי הגדולה
אל
אושר•לפני 4 ימים
תודה משה, מקווה שתהנה
על הביקורת של אושר על אנשי הארץ המיוערת מאת תומאס (תומס) הארדי (הרדי)
אנשי הארץ המיוערת
תמונה של גלית
גלית•לפני 4 ימים
אני לא אהבתי

לא את הספר ולא את הסרט ( הישן)

על הביקורת של וקסמן על חולית מאת פרנק הרברט
חולית
תמונה של בר
בר•לפני 4 ימים
מורי, יש דברים בגו.

צחוק בצד, הוא באמת הזכיר לי את רביעיית רוזנדורף. מה שכן, רביעיית רוזנדורף היה טוב בהרבה.

על הביקורת של בר על רביעיית מיתרים מאת אנה אנקוויסט
רביעיית מיתרים
תמונה של סקאוט
סקאוט•לפני 4 ימים
כתבת יפה

אבל נשמע ספר לא בשבילי

על הביקורת של Tamas על רוזנפלד מאת מאיה קסלר
רוזנפלד

הלאה אל הספר הבא בסדרה!

(במאמר המוסגר, אני אספן של ספרי ספריה לעם, ולאחרונה התחלתי לקרוא את כל הספרים החל מהספר הראשון. את הביקורות כתבתי רק על חלקם, בתקווה להיות עקבי יותר בהמשך).
💬3
לפני 4 ימים•אבק ספרים


הכתיבה של שחם מפוכחת, לא מאוד נוסטלגית, אך כזו שמדגישה את הפער בין הימים הרחוקים ההם לתקופה הנוכחית. הוא נזהר מלקבוע מסמרות בזיכרונותיו, ומדגיש כי הדברים נאמרים באופן אישי, כפי שהוא חווה אותם. גם כאשר הוא "סוגר חשבונות" ישנים, הוא עושה זאת לרוב בטון ענייני, ונזהר מלציין שמות של אנשים שעלולים להיפגע מן הדברים.


מי שבא אל הספר בעקבות הכותרת הראשית, בציפייה לדיוקן מיוחד של תל אביב, עלול להרגיש שהשם מעט מטעה. כותרת המשנה קולעת יותר: אלה אכן פרקי זיכרון של בן העיר הלבנה. שחם עצמו נפטר כשנתיים לאחר כתיבת הספר, ואולי משום כך "תל אביב" נוכחת כאן לא רק כמקום, אלא כסמל לעולם שאבד. ואולי, בסופו של דבר, דוד שחם כתב רקוויאם בעיקר לעצמו.
💬4
לפני שבוע•
★★★★★
•יוסף

התיאורים הם צינים, הומור שחור, עקיצות על הבירוקרטיה ללא סוף, עקיצות על המערכת המסואבת שבה הטיפשים שולטים והחכמים עובדים קשה, עקיצות על חוסר ההגיון בסוציאליזם, יש בספר את התובנות העמוקות שיש רק בחברה שנמצאת על הקצה, את הדו פרצופיות של המציאות, את העינוי של משפחות האסירים, את העינוי והסדיסטיות הנפשית שמעבירים את האסירים, ומעל לכל חברות שנבנית בתוך הכאוס ומתוכו.

הספר הזכיר לי גם במידה רבה (בהבזקים של סיטואציות) את מילכוד 22- אמנם פה זה סיטואציה של מחנה צבאי וכאוס מלחמתי ופה זה גולאג וכאוס פוליטי אבל האוירה היא אותה אוירה, אותו חוסר צדק וחוסר הגיון שמרחף מעל הכל ומצד שני אותה ידידות בין חברים שהיא הרבה יותר גבוהה מעל כל העוולות של היום יום. וכסיכומם של האסירים עצמם: "רק ביום השחור ניכרים הידידים האמיתיים".

ומעל הכל מרחפת מעל הספר חירות הרוח, רוח האדם, שמתגלה דווקא במקומות כאלו.

הספר מסתיים בשילוחה של הדמות המרכזית מהכלא הנח בחזרה אל הגולאגים הרחוקים- מחנות העבודה בסיביר:

"כן. ציפו להם הטונדרה והטאיגה, אוי-מיאקוי שבארץ הקוטב ומכרות הנחושת של ג'אזקאזגן. ציפו להם מקוש, מריצה, מנת רעב של לחם לח, בית חולים, מוות. ציפה להם רק רע.

אך בנפשם היתה שלוה.

השתלט עליהם האומץ של אנשים שאיבדו הכל, עד הסוף- אומץ שאפשר להשיג רק בקושי, אבל לאחר שהושג הוא איתן."
💬2
שלשום•
★★★★★
•חיים


רוסו פותח את הספר בהבטחה יהירה: הוא טוען כי הוא יציג אדם כפי שלא הוצג מעולם. ואכן, יאמר לזכותו שעד היום לא קראתי חשיפה כזו של מבוכות, חולשות, תשוקות, שקרים ומעשים שאחרים היו ועדיין מסתירים. במובן זה הספר הוא אחד המקורות החשובים ביותר של האוטוביוגרפיה המודרנית. לפניו נהגו אנשים לכתוב על מעשיהם או על אמונתם ורוסו כותב על עצמו כעל עולם פנימי. הוא מספר גם על קורותיו אך יותר מרתק הוא מספר על הרגשותיו בזמן קורותיו.


גדולתו של הספר בעיני היא חוסר ההצדקה העצמית. בכל עמוד כמעט נדמה שרוסו מודה באשמה, אך ברגע הבא הוא מסביר מדוע לא היה יכול לנהוג אחרת. או כמו שהוא כתב יפה: אם טעיתי במקרה הזה, אל לכם להאשים אותי, הטבע הוא שיצרני כך.

רוסו חושף את פצעיו ובו בזמן הופך אותם לכתב הגנה עבור אלו ששמעו את הצד שנשמע בשעה שרוסו הוחרם ולא יכול היה תמיד לומר את הצד שלו. הספר כולו נע בין וידוי לבין סנגוריה אפילו כאשר רוסו מציג את עצמו באור מגוחך או מביך. נדמה היה לי לפרקים שרוסו ניסה לומר לי: תראה כמה אני פגום, ולכן הבן כמה אני אנושי וכך כתב: ״רוצה אני להראות לאחי בני האנוש אדם בכל אמיתות טבעו. ואדם זה הוא אני.... מעז אני להאמין שאינני דומה לשום ברייה על אדמות, אני שונה מאחרים. אם טוב עשה הטבע כשניפץ את התבנית שעוצבתי בה - את זאת יהיה אפשר לשפוט רק אחרי קריאת הדברים האלה״.


במקרה אחר כתב: ״‏דמיוני האכזר שמתייסר בלי הרף וצופה רעות שעדיין לא התרחשו, מסיח את דעתי, מרעות שאינן עוד ומונע ממני מלהיזכר בהם. אין כל אפשרות לנקוט נגד אמצעי זהירות כנגד מה שכבר קרה, ואין עוד כל טעם להתעסק בזה. במובן מסוים אני ממצא את אסוני מראש. ככל שסבלתי יותר בציפייה לו ככה קל לי יותר לשוכחו. ואולם באשר שחלף אני מתעסק בלי הרף. אני מעלה אותו בזכרוני, שב ולועס אותו כביכול, וכך יכול אני להתענג עליו מחדש בכל עת שאחפוץ. בזכות התכונה המוצלחת הזו כמדומני, לא שלט בי מעולם אותו מזג נוטר טינה האופייני לאנשים נקמניים, שתוסס ומתלבה בקרבם בשל הזיכרונות הלא פוסקים של עלבונות שהוטחו בהם, ומסב להם כל אותו סבל שהיו רוצים לגרום לאויביהם. הואיל ורגזן אני מטבעי, הרגשתי פעמים רבות כעס, ואפילו חמת זעם חולפת, אך שום תשוקת נקם לא הכתה שורש בליבי מעולם. העלבון אינו הרבה להעסיקני ולכן איני מרבה לעסוק בעולב. איני מהרהר ברעה שגרם לי אדם אלא בשל הרעות שהוא עלול עוד להסב לי.״


חשבונות דם היו בין רוסו ובני זמנו: אם זה על בסיס קנאה או על בסיס כבוד ואגו ועל כך כתב: ״איני יודע להאבק אלא מתוך כבוד, וכדי שאקום ואגן על עצמי עלי להרגיש כי האדם שאני מתקיף ראוי להתקפותיי״.


לסיכומו של עניין הוא מסביר מי הוא, בפני עצמו כמובן כך: ״אילו הנחתי להם לפשפש בחיי מקצה עד קצה בוודאי היו מוצאים כמה טעויות וחולשות, אך מלבד אלה ומלבד אי יכולתי לשאת כל שיעבוד היו רואים לפניהם אדם ישר, טוב, נטול מרירות, נטול שנאה, נטול קנאה, אדם שממהר להכיר בשגיאותיו שלו וממהר עוד יותר לשכוח את שגיאות זולתו. אדם שאינו מבקש את אושרו אלא ברגשות של אהבה וחיבה, וכנותו מופלגת עד כדי אי זהירות, עד כדי התעלמות שלא תיאמן ממש מטובת עצמי.״


רוסו לא היה אדם חברתי וחברותי ולמרות זאת ניסה בלי סוף להשתלב בבני אדם שחשב אותם לראויים או לכאלו שיוכלו לממן את גאוניותו וכך אמר: ״כשרוני שלי היה לומר לבני האדם אמיתית מועילות וקשות, ולומר אותן במידה של תוקף ואומץ לב. היה עלי להסתפק בכשרון הזה, שכן, חנופה בוודאי לא הייתה ממעלותיי וגם לא וגם לא באמירת שבחים. כשביקשתי לחלוק שבחים למישהו, הזיקה לי גולמנותם של שבחיי יותר מעקצנותה של ביקורתי״.


אני התאהבתי ברוסו האדם למרות וכנראה בגלל חסרונותיו אבל בהחלט בשל כשרונו על הנייר. בעקבות הספר חזרתי לחברו דני דידרו ואף ברצוני לחזור אל מונטסקייה אבל צד שפחות הכרתי ברוסו הוא - המלחין. הוא היה מלחין טוב ולא יותר אך חשב לפרקים שהוא נזר הבריאה במוסיקה ואף ניסה להמציא שיטת תיווי חדשה. רוסו כתב: ״מעולם לא ידעתי לשמור על שביל הביניים בקשרי הידידות שלי, ולמלא בפשטות את חובותיי החברתיים. תמיד הייתי לאחרים: הכל או כלום״ וזה לב הספר: האיש במאבק מתמיד אבל כשאהב, זה היה עוד סוף ימיו או עד לתרמית הראשונה שחשב שעשו מולו.


יש אין ספור ציטוטים מרהיבים שאוכל להביא כאן אך זה מיותר, מי שהדברים דיברו אליו עד כה, יפנה את זמנו לקריאת הספר המדהים הזה.


מבחינה פילוסופית, וידויים הוא אולי הספר הראשון שמעמיד את ה"אני" במרכז היקום הספרותי וכנראה לא מעט סופרים גדולים קראו את הוידויים והושפעו מרוסו ועל כך תודתנו צריכה להיות עמוקה לרוסו. אצל רוסו האדם ניצב מול עצמו וזהו מפגש לא קל בחייו ובחיינו. מדובר בספרות של התבוננות פנימית כמעט אובססיבית. במובן מסוים אפשר לראות כאן את ראשיתו של קו מחשבה שיוביל מאוחר יותר לפסיכואנליזה, לרומנטיקה ואף לספרות המודרניסטית. רוסו מבין שהילדות אינה פרולוג אלא גורל, ושאירועים מוקדמים ממשיכים לחיות בנפש גם עשרות שנים לאחר שהתרחשו.

כקורא בן זמננו קשה לעיתים שלא לחוש אי־נוחות שכן רוסו עשוי להיות מרוכז בעצמו עד כדי נרקיסיזם. לעיתים נדמה שהעולם כולו קיים רק כדי לשקף את כאביו ואת עלבונותיו. ככל שהספר מתקדם מתגברת גם תחושת הרדיפה שלו, והקורא נאלץ לשאול האם הוא עד לאמת או לאדם הבונה לעצמו מיתולוגיה פרטית. פתאום נדמה שהאודיסאה היא סיפור לפני שינה לעומת חייו של רוסו. דווקא הנקודה הזו מעניקה בעיני ליצירה את עוצמתה. היא הופכת את וידויים לפחות מסמך היסטורי ויותר חקירה של טבע הזיכרון. האם אדם מסוגל באמת לספר את חייו? או שכל אוטוביוגרפיה היא רומן בתחפושת?

מנקודת מבט אלגורית, הספר מזכיר מבוך מראות אינסופי. רוסו נכנס כדי למצוא את פניו האמיתיות, אך בכל מראה הוא פוגש השתקפות אחרת. ככל שהוא מתאמץ לחשוף את עצמו, כך הוא נעשה מסתורי יותר. האני שהוא מבקש ללכוד חומק ממנו ללא הרף. הווידוי הופך למרדף אחר זהות.

ייתכן שזו הסיבה שהספר נותר חי יותר ממאתיים וחמישים שנים לאחר שנכתב. הספר מספר את סיפורו של האדם המודרני, זה המאמין שבמעמקי נפשו מסתתרת אמת גואלת, ומקדיש חיים שלמים לחיפוש אחריה.


הציון שלי 8/10 משום שהמון מקרים, פרטים וחלקים עוסקים בחשבונות אישיים ומאות אנשים מוזכרים בספר באופן כמעט אובססיבי לא לפספס אף אחד.

ספר מעולה ומומלץ לאלו המקירים את פועלו של רוסו בתחומים החברתיים והאישיים של הפרט ובעיקר לאלו שרוצים להבין היכן נולדה הספרות המודרנית.
לפני 6 ימים•
★★★★★
•פאוסט


יש בספר תיאורי סקס מפורשים, אולם הם אינם העיקר. הכתיבה ישירה ובוטה, אך נראה שאינה באה ממקום של מבוכה או בושה – דבר שאינו מובן מאליו. לכתוב על סקס זה קצת כמו לעשות סטנד-אפ – בשני המקרים המשימה מורכבת, ואי אפשר באמת להישאר פוליטיקלי קורקט. היכולת לתאר סקס בצורה מוצלחת ומעוררת דורשת מידה מסוימת של כישרון, וכשזה לעיתים מתפספס בכתיבה, התוצאה הופכת ממסעירה (או מצחיקה) למגושמת ומביכה.


הסיום הזכיר לי את הביטוי הדי שחוק של "לעשות מהלימון לימונדה", שהתמזג עם הסיפור לסגירת מעגל בין חייה של הגיבורה למימוש היצירה.
💬4
לפני 5 ימים•Tamas
💬3
לפני 4 ימים•
★★★★★
•משה

ואפילו היא מצליחה לעזור לבת הקטנה ביותר בהמשך הסיפור כאשר זו חולה במחלה כמעט אנושה.


בתחילת הספר, לאחר הגעת האב אל בית אחותו ובקשת העזרה, האם ושאר בני משפחתה דנים בסופי, ימים ספורים לפני בואה, וזו מצטיירת בדמיונם כנערה דקה וקטנה, כיאה לכינוי שאביה מכנה אותה- סופי הקטנה. אך למעשה, סופי הקטנה, כך מתחוור להם כשהיא מגיעה, אינה קטנה, כנועה וכזאת שיש להוביל, אלא היא זו שמובילה אותם, בדרכים עקלקלות, באמצעות תחבולות, שבני המשפחה אינם יודעים להכיל. סופי היא בחורה אנרגטית, מלאה ושופעת לא רק בשר אלא גם מרץ, היא גבוהה ויודעת לנהוג על סוסים ולירות. דבר שהוא איננו נחלתן של הנשים בתחילת המאה התשע עשרה כלל וכלל.

בני המשפחה משתאים אל מולה ואינם יודעים כיצד לעכל את הבחורה הססגונית, כמעט מרי פופינסית שחדרה במפתיע אל חייהם כגשמי אביב רעננים.

אהבתי את האווירה. את העלילה, את הדמויות. הן לא היו דמויות עמוקות ,טרגיות והרות גורל כדמויותיו של צ'ארלס דיקנס אך במצב בו הייתי שרויה, זה היה הספר המושלם שהייתי זקוקה לו. הוא התאים לכף ידי ככפפה.


.אהבתי את הסרקיזם המובלט אך לא מובלט מדי מכיוון שההומור כאן הוא הומור חינני שמחלחל בין השורות. הומור אנגלי במיטבו שמלעיג דברים רבים במסורת האנגלית והספרותית בכלל. הדוגמא המובהקת ביותר היא דמותו של אוגוסטוס פינהופ, אהובה הראשון של סיסליה. ברור לכל שהוא פארודיה של המשורר הרומנטי נוסח גתה כמו למשל ורתר ואחרים, או פרודיה למשורר האנגלי מזרם הרומנטיקה הידוע לורד ביירון


בזכות הספר ביליתי כמה ימים נעימים עם סופי ומשפחתה, והגם שאולי הספר היה חסר דיוק פה ושם , מכיוון שדמות כדמותה של סופי אשר תתקיים בתקופה בה הספר מתרחש היא נדירה למדי, עדיין הוא הסב לי קורת רוח רבה כמים צוננים ביום קיץ שמשי ומהביל.
💬6
לפני 5 ימים•
★★★★★
•סקאוט

מסקנה? רצוי להרחיק ילדים ובני נוער מהספר הזה (למרות שגם חמש דקות ביום של חשיפה לשידורי אקטואליה, עשויה לחסן אותם). אם כבר שיעורי מוסר, עדיף שיקראו את קהלת, "יֶשׁ-הֶבֶל, אֲשֶׁר נַעֲשָׂה עַל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יֵשׁ צַדִּיקִים אֲשֶׁר מַגִּיעַ אֲלֵהֶם כְּמַעֲשֵׂה הָרְשָׁעִים, וְיֵשׁ רְשָׁעִים שֶׁמַּגִּיעַ אֲלֵהֶם כְּמַעֲשֵׂה הַצַּדִּיקִים: אָמַרְתִּי, שֶׁגַּם-זֶה הָבֶל" (קהלת ח, יד). הפיתולים בעלילה הם על גבול המופרך והמסקנות מחממות לב, אבל אין קשר משכנע בינן ובין המציאות.

למעשה, אלמלא הסיפור המהודק והכתיבה החכמה של ג'ורג' אליוט, הקריאה בספר היתה מיותרת עבורי. הביקורת החברתית איבדה עם השנים מעקצה, ההומור שבתיאור הדמויות נחמד אבל גם הוא נשחק ולא מספק. ומה נשאר? סיפור מתוק וסוף טוב, ואני, hélas, מבוגרת מדי וצינית מדי בשביל העמסת הסוכר הזו.

הנה שוב אני נתקלת בספר טוב שלא שרד את מבחן הזמן.
💬2
לפני 3 ימים•
★★★★★
•קרן

חמוטל, 052-2948036

תמונה של דניאל
דניאל•א כללי•שלשום•
💬1
היי, איך אני מסיר מהאתר ספר שהצעתי בעבר למכירה?
תמונה של יונתן כהן
יונתן כהן•ספרים חדשים•לפני 3 ימים•
💬1
היי לכולם..אשמח אם תעלו את הספר החדש שלי למאגר הספרים

שם הספר השתול שם הסופר:יונתן כהן תקציר:השתול / יונתן כהן בעיר בה הפשע הוא שפה והשתיקה היא חוק, האמת היא דבר מסוכן ביותר. כאשר דניאל גוב־ארי, קצין משטרה בכיר , מגלה ראיה חדשה בתיק רצח ישן שנקבר במכוון, הוא מבין שהחקירה הזו לא תיגמר בבית משפט. היא תיגמר בדם. הראיה קושרת לזירה דמות שאיש לא העז לגעת בה: עלי אל חרירי, ראש משפחת פשע יפואית ששולטת בעיר באמצעות פחד, נאמנות עיוורת ואלימות חסרת רחמים. ככל שדניאל מעמיק בחקירה, מתברר שהרצח אינו רק פשע – אלא מסר. נקמה מחושבת. חשבון ישן שלא נסגר. במקביל נחשפים פרטים מטרידים מהעבר: הסיבה לכישלון הפשיטה על עסקאת הסמים, קשרים מסוכנים בין המאפיה הרוסית לבין המשטרה, וסודות שמישהו בתוך המערכת הקפיד לקבור עמוק - כולם מתכנסים אל נקודה אחת שבה דניאל נאלץ לשאול את השאלה שמעטים מעיזים לשאול: האם האויב הגדול ביותר שלו הוא עבריין – או שוטר? השתול הוא מותחן פשע קצבי וחסר רחמים, החושף עולם שבו צדק הוא מותרות, נאמנות נקנית בדם, והמלחמה בפשע גובה מחיר אישי כבד. זהו סיפור על שוטרים שחצו את הקווים, על עבריינים שמונעים מנקמה ולא רק מכוח ומכסף, ועל אדם אחד שנלחם לא רק בארגוני הפשע – אלא גם בפחדים שלו , ובניסיון חסר פשרות להגן על האנשים שהוא אוהב. “השתול” הוא ספר ההמשך לרומן המתח “סם האונס”, וספרו השני של יונתן כהן, יליד רחובות, איש שיווק ופרסום, חבר אקו״ם, סופר,יוצר ומשורר. https://www.words.org.il/%D7%94%D7%A9%D7%AA%D7%95%D7%9C

תמונה של כרמלה
כרמלה•אתר סימניה•לפני 5 ימים•
💬1
שאלה

אני רואה שכבר 3 שבועות בקשות להוספת ספרים לא נענות. מה הסיבה. רציתי לדרג ספר מעניין (יחסית חדש מ-סוף 2025) ולכתוב סקירה. אודה להסבר, או להוספת הספר כפי שביקשתי לפני כמה ימים. תודה

ד
דודו•אתר סימניה•לפני 4 שעות
הוספת ספר חדש

שלום, אשמח אם תוסיפו את הספר החדש שלי https://iton77.com/%d7%93%d7%95%d7%93-%d7%a8%d7%a9%d7%aa%d7%99-%d7%a1%d6%b4%d7%99%d7%9e%d6%b8%d7%a0%d6%b4%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d6%b0%d7%a2%d6%b4%d7%99%d7%93%d6%b4%d7%99%d7%9d/ שם הספר: סימנים מעידים הוצאה: עיתון 77 בתודה דודו רשתי

כששבתאי הגיע למעלה ה-12 במזל טלה

אני מתחילה להרגיש ג'וק חדש רץ במוח. לא יודעת למה אני עד כדי כך בסטרס, שמשהו בי מנסה לדחוף אותי כל הזמן להיות משהו שונה. בשבועיים האחרונים הג'וק היה קשור יותר למערכות יחסים וגברים. עכשיו זה: "אני צריכה מקצוע? אני צריכה ללמוד איך להרוויח כסף דרך דברים שונים? מה הבעיה פשוט לפתוח עסק?" שנייה אני בודקת משהו אסטרולוגי. אוקיי, יש לי את זה, אז - אני חווה את נסיגת שבתאי שלי כבר שנה, אבל עד עכשיו לא הרגשתי את זה ברמה חזקה. כל הדברים שאני מתמודדת איתם עכשיו, מרגישים כמו שאנשים אומרים שנסיגת שבתאי מרגישה. אבל, אני חווה אותה כבר שנה, ולא הרגשתי משהו משמעותי, רק שינויים קטנים בחשיבה. אז הלכתי לבדוק, אם שבתאי הגיע כבר למעלה שבה הוא היה ביום שבו נולדתי. ביום שבו נולדתי שבתאי היה ב12 מעלות של מזל טלה, ובדיוק בתקופה שבה התפרצה לי אלרגיה, הוא היה ב12 מעלות. אז אפשר לומר נראה לי, שנסיגת שבתאי שלי התחילה רק עכשיו, וזה אולי מסביר למה אני פאקינג מאבדת את דעתי. בדקתי מעבר לזה, מסתבר ששבתאי חווה נסיגות, כלומר הוא יכול להגיע למעלה כלשהי, ואז אחרי תקופה להתחיל נסיגה, ולהגיע למעלה הזאת שוב. מסתבר ששבתאי יגיע שוב למעלה שבה הוא היה ביום שאני נולדתי, בספטמבר. אז... לפחות אני יודעת! יש לי זמן להתכונן, רצוי שלא אהיה בלחץ על שום דבר, וכן בדקתי עכשיו וזה נופל על יום כיפור, אבל יהיה בסדר! - זה מאוד מבלבל עבורי מה שעובר עליי מאז ה-29 במאי. כי כאילו, משהו בי מנסה לשנות כיוון, וזה מרגיש נפשי, כאילו הנפש שלי מבקשת דברים, שאני לא מבינה למה. זה סוג של מרגיש כאילו אני לא יודעת מה אני רוצה, אבל בו זמנית יש לי דחפים כאילו - הנפש שלי יודעת בדיוק מה היא רוצה, ויש ניתוק כזה. כמעט כאילו זה לא באמת הרצון שלי, אלא משהו שמשתלט עליי. עוד צירוף מקרים מוזר, זה שהיה בחור שחיזר אחריי וסגרתי איתו את הסיפור השבוע. אבל לפני שזה קרה, הסכמתי לדייט, ובגלל שאמרתי לו שהייתי רוצה לרדת 3 קילו כדי להתאים לשמלה, הוא שאל "מתי ראש השנה?", ואמר שנצא בחול המועד סוכות. אבל אמרתי משהו "עד אז אני אולי כבר אצא עם מישהו אחר", אז קבענו משהו מוקדם יותר, שבסוף ביטלתי כי בעצם אני לא מעוניינת בזוגיות ויש לי בכלל מישהו אחר שאני מחבבת. העניין הוא... שחול המועד סוכות זה בדיוק התקופה שבה שבתאי חוזר שוב למעלה הזאת שהוא היה ביום שבו נולדתי. אז המוח שלי עכשיו כזה... בתהיות אם אולי אני כן אצא עם מישהו בפעם הבאה ששבתאי יחליט להטריף לי את המוח, ואם זה יהיה אותו האדם שדחיתי. אתם יודעים מה, זה מופרך מאוד כל מה שאני אומרת, אבל אני לא לוקחת צ'אנסים, מבחינתי ספטמבר זה חודש להיזהר ממנו. אני צריכה להגיע לספטמבר 3 קילו פחות, עם פלאפון תקין וכסף שאני יכולה לבזבז. כי החיים יכולים לדפוק אותי שוב, כמו שהם דפקו אותי בסוף מאי. אם הם יעשו את זה, זאת תהיה הוכחה שאני צודקת, אבל אני באמת לא רוצה להיות צודקת. אני באמת שונאת לכתוב על הדברים האלה, כי אני יודעת שלאף אחד אין עניין בהם, ורוב האנשים חושבים שזה מטופש. אבל כאישה, לפעמים אני עוברת דברים שאני לא יודעת איך להסביר, והם גורמים לי להרגיש כאילו משהו לא בסדר איתי, ברמה שאם אני חשה משבר שבעיניי הוא באמת זמני - אנשים מתחילים לדבר איתי על טיפול פסיכולוגי. וכמובן, לפעמים התשובה היא באמת טיפול פסיכולוגי, אבל בחוויה שלי, יש אנרגיות וחוויות - שעושות עבודה על בן אדם. וזה באמת מכוון, זה לא משהו שהוא באשמתו של אותו אדם, אפשר לומר שזה אפילו גורל. יש גורל טוב, ויש גורל קשוח, ושבתאי כוכב, תמיד מביא איתו שיעורים קשים שאדם צריך ללמוד, והשיעורים האלה קשים בגלל תוכנית להפוך את האדם למי שהוא צריך להיות. יש אנשים שחייבים ללמוד דברים בדרך הקשה, לא בגללם, פשוט כי אין חכם כבעל ניסיון, ולפעמים אנשים צריכים ניסיון קשוח, כדי להפוך לחכמים ומומחים. אין לי מושג מה שבתאי מנסה ללמד אותי, אבל אני באופן אישי מרגישה, שזה קשור להבנה עמוקה יותר של הרצונות שלי והאמונות שלי. כאילו... החוסר ביטחון שחוויתי. בחיים שלי לא הרגשתי כל כך לא ראויה. אז גם במובן הזה אני מזכירה לעצמי להתכונן, כי אולי בספטמבר משהו שוב יעשה לי טריגר ויגרום לי להרגיש שאני לוזרית. אני יודעת שכל מה שאני מדברת עליו, נראה קצת מגוחך. אבל אני יודעת מה חוויתי בחיי, ובנפש שלי, ואני יודעת שרק עכשיו הבנתי, שכל מה שקרה לי התפרץ לי כששבתאי הגיע למעלה שבה הוא היה ביום שבו נולדתי. אפשר לומר צירוף מקרים, אפשר לומר שאני אדם לא מספיק רציני, אבל כאילו... אם יש משהו, שמעניק סוג של "מפה" לחיים, אני באופן אישי הולכת להשתמש בו - כי אני לא מתביישת להודות שאני אבודה. מבחינתי אסטרולוגיה, זאת עוד דרך למפות את השטח, להבין את המסלול ואת הנפש. אני חוויתי משהו מוזר, כששבתאי הגיע למעלה ה-12 במזל טלה, וזה יקרה שוב בספטמבר. ואני לא יודעת אם זה אומר משהו, אבל יש מצב שכן ושיש אתגרים מסוימים שיצופו אצלי, אבל אין לדעת עד שזה יקרה. אז אני מניחה שנחכה ונראה. אם לא יקרה שום דבר, אולי אפסיק לחשוב שיש טעם לכתוב דברים על אסטרולוגיה. (19/6/26 8:01)

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני 6 ימים
לא ראייה של אדם מאוהב

קצת התבהר לי הראש אחרי שבועות של בלבול וחוסר תפקוד. יש עדיין איזושהי חרדה מבעבעת בגוף, אבל אני מנסה לא לתת לזה לשתק אותי. גם עוזר לי שיש לי מישהו שהשיחות איתו אשכרה עוזרות לי, כל דבר שאני מביאה אליו שמרגיש לי מסובך ומעיק, חוזר אליי בהיר ופשוט. והוא יודע כמה אני מעריכה אותו. זה עדיין מסובך לחבב מישהו, גם כשאני מכירה אותו הרבה זמן ועכשיו מתחילה לראות שהוא אדם טוב ומכיל יותר ממה שחשבתי. אין לי מושג מה הוא מרגיש כלפיי, אם בכלל, כי אנחנו לא מדברים על זה. הוא אמר לי משהו על כך שאמרתי על עצמי שיש לי רתיעה מקירבה, בקטע של להרחיק אנשים, ושלכן הוא נזהר. אז אולי זאת הסיבה למה זאת נושא שיחה, ואני חושבת שכבר כתבתי את זה איפשהו קודם, אבל זה מוזר לי שאני יכולה לדבר איתו על כך מיני דברים, שלא קשורים אלינו, ועדיין מעניין לי. הייתי במשבר קטן לרגע, והוא אמר לי לפני שהדלת פתוחה ושהוא רוצה שאני איעזר בו, ובאמת הרגשתי שאני צריכה אותו, אז פניתי אליו. זה רק העמיק את הרגשות שלי אליו, שעשיתי את זה, ושיתפתי אותו במשהו שהרגיש לי נורא מסובך ולא נעים. כבר לא סתם חיבבתי אותו, וחשבתי עליו דברים טובים, ברמה של קצת להעריץ מדי - נקשרתי אליו, כאילו הוא השמיכה שלי. אמרתי לו שהוא האדם המועדף עליי כרגע. מסתבר שהוא אוהב להיות מועדף. עם בחור אחר הרגשתי שאני יכולה להיות לוזרית, אבל איתו אני מרגישה שאני יכולה להיות כאוטית, וזה לא יגרום לו לחשוב עליי דברים רעים. הוא אמר לי משהו על כך שאני יכולה לצאת עם אנשים, שאני לא אאבד אותו בגלל זה, והודיתי שאני כן מפחדת לאבד אותו, אבל לא בגלל גברים אחרים אלא בגלל שהוא יחשוב שאני חרא של בן אדם. הוא לא הבין למה אני חושבת ככה על עצמי. יש המון דברים שהוא לא מבין למה אני חושבת על עצמי, ומופתע שאני כזאת כי לא עשיתי עליו רושם כזה. כשאני חושבת על זה, זה מוטיב חוזר בחיי, שאני עושה על אנשים רושם חזק וספציפי, שגורם להם לראות אותי רק בצורה אחת. הם לא חושבים שאני יכולה להיות מינית וסוטה, וכשאני מינית וסוטה הם לא חושבים שאני שמרנית ותמימה, הם חושבים שאני כלבה קרת רוח ושיש לי חוכמת רחוב, אבל אז הם חושבים שאני בעצם חיה במרתפים ולא רואה עולם. להיראות על ידי אחרים זה קשה. בעיקר כי אני לא יודעת מה אני רוצה שהם יראו, אני פשוט אדם כנה, אם הם רואים רק חלק אחד, וזה החלק הטוב, אני מרגישה רמאית. ואם הם רואים רק את החלק הרע, ומתייחסים רק אליו, אני מרגישה שלא הוגנים איתי, ושמתייחסים אליי כאל מובן מאליו. מצד אחד אני לא אוהבת להסתיר את מי שאני, מצד שני אני בכלל לא יודעת מי אני אז זה קשה להראות תמונה אמינה של זה. אבל איתו זה לא משנה איכשהו. הוא רואה מה שהוא רואה, והיחס שלו הוא בהתאם לאיך שאני מתייחסת אליו. אולי בפעם הראשונה בחיים שלי, מצאתי אדם שהוא באמת הוגן והגון. זה מוזר לקבל משהו, שאני לא זוכרת אם ביקשתי. הרי בדרך כלל אני מבקשת משהו ספציפי מבורא עולם, כמו מישהו שכיף איתו, או מישהו בוגר רגשית. אבל הוא כאילו, יותר טוב ממה שהייתי יכולה לבקש. ואני מזהה את זה, אז מה הפלא שיש לי פתאום בעיות קשות של חוסר ביטחון עצמי ותחושה שאני לא ראויה לזמן שלו. זאת אפילו לא ראייה של אדם מאוהב, אני רואה אותו ככה כי הוא ככה באמת. רק את עצמי קשה לי לראות. כנראה כי לא התגבשתי עדיין כאדם, וזה בסדר שאני מובכת מזה. (17/6/26 9:07)

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני שבוע
זאת לא סתם בחירה בין שני גברים

כן יש רגשות, ודברים ובלבול, וזה בסדר להרגיש דברים שמרגישים בעיתיים וכאוטים, במקרה הספציפי שלי - להיות בעניין של שני גברים שונים. אבל אני חושבת שהבחירות שלנו כן מגדירות אותנו. והרגשתי שזה מסובך, שאני לא יכולה לבחור כי במילא שניהם לא בשבילי, אבל לכל אחד יש משהו אחר להציע לי. הייתי כל כך מבולבלת. עד שחשבתי על... מי מצחיק אותי יותר? מי באמת בלב שלי? וחשבתי על כך שאולי אני עדיין מבולבלת לגבי מה לעשות, כי כבר אמרתי לאחד מהם, שאני אצא איתו לדייט, ועכשיו פשוט לא נעים לי לבטל. לא נעים לי להגיד למי שביקש ממני לפני כמה שעות, לא לשבור לו את הלב, שאני לא רוצה לתת לזה צ'אנס, כי יש לי רגשות עמוקים יותר ומסובכים יותר, למישהו אחר. יש מצב שכבר איבדתי את האדם שאני מחבבת. גרמתי לו לדאוג לי. הבעתי בפניו את המורכבות של הרגשות שלי, והוא הבין מזה שהרגשות שלי אליו נעלמו כמו שהוא חשב שיקרה. אבל זה לא נכון. הם לא נעלמו, אני פשוט הנחתי אותם בצד, ואחרי השיחה הזאת איתו, לא יכולתי שלא לחשוב על כל הדברים הקטנים שהוא אמר. ואז הבחירה הפסיקה להיות עניין של: "עם מי באמת יכול להיות לי משהו?" כי הרי שעם שניהם, אין לי עתיד בכלל. היא הפכה להיות - איזה סוג של אדם אני רוצה להיות? כי כרגע אני מציגה התנהגות שהיא לא מתאימה לי, אבל זה לא חייב להגדיר אותי, אני לא חייבת להתחייב להיות הבחורה הזאת, שמחבבת מישהו אחד, אבל יוצאת עם מישהו אחר. אני יכולה פשוט לבטל את זה, פשוט להגיד: "אני לא רוצה לעשות את זה. הייתי מבולבלת. אני מצטערת." ואם הדבר היחיד שבאמת חוסם אותי מלומר את זה, זה ה"לא נעים לי", אז זאת הוכחה שאם אני אדחיק את זה, אני רק אצור סיטואציה כאוטית יותר, ובסופו של דבר אאבד את האדם שאני מחבבת. זה בסדר להיות מבולבלת, להרגיש דברים שלא הגיונים לאחרים. אבל יש הבדל בין להרגיש את הבלבול הזה, ולהודות שככה זה, ולהצטער על הבלאגן שאני גורמת - לבין לעשות בחירה שיכולה לפגוע באנשים, רק כי אני לא יודעת מה אני רוצה עבור עצמי. אז מה אני בוחרת בעצם? אני בוחרת להפסיד. זה לא משנה לי אם הדעה של האדם שאני התחלתי לחבב עליי, כבר לא תהיה קלה לעיכול עבורי, כי הוא כן אמר לי שאני צריכה טיפול פסיכולוגי ואני בטוחה שההתנהגות שלי לאחרונה רק חידדה לו את זה. זה כן משנה לי שאולי האדם שהסכמתי לצאת איתו, ייפגע מזה שאני מחליטה שזה לא מתאים, ושלא יהיה בינינו עוד קשר יותר, בייחוד אחרי שהוא חשף את עצמו מולי. אבל אני לא יכולה לעשות בחירה, כי לא נעים לי ואני מבולבלת. אני יודעת מה נכון, האדם שאני מחבבת עזר לי להבין מה נכון, ואני מבינה שאני כרגע לא במצב נפשי שמתאים לעשות שטויות. אני צריכה לבחור במה שאני בוחרת, מתוך בהירות וסבלנות. נכון, כואב לי בנפש. יהיה הרבה יותר קל פשוט לצאת עם מישהו, ולגלות בדרך הקשה. וכן אני יודעת שזה נשמע סותר, אבל אני סוג של מעדיפה פשוט לעשות משהו שוונה, מאשר לשבת עם הרגשות והמחשבות של עצמי, ובאמת לפענח מה פתאום לא בסדר אצלי. אבל יש משהו שונה, בדעה של מישהו שאני מחבבת. כשאני מחבבת מישהו, מה שהוא אומר, מה שהוא מבטא, מה שנראה לו תקין - משנה לי יותר מכל דבר אחר. ואמרתי לו למה אני משתוקקת, והוא אמר לי שהדלת פתוחה, ואני אתמול החלטתי שאני צריכה בגלל משהו שקרה ונפתחתי בפניו, ואז דיברתי על כך שקבעתי דייט עם מישהו. ואני לא יודעת, כל העניין... האדם שאני מחבבת נותן לי בדיוק את מה שאני רוצה וצריכה, ואם לא מוצא חן בעיניו שאני מתכוונת להיפגש עם מישהו שאני אומרת עליו שהוא רעיל, אז אני לוקחת את זה ברצינות. אבל אני לא מחליטה לוותר על מישהו שכן מושך אותי, רק בגלל שהאדם שאני מחבבת הביע כמה דברים נגד הכיוון שבו אני בוחרת. אני מחליטה לוותר, כי הנחתי את הרגשות שלי בצד, וניסיתי פשוט לפענח מה קורה לי בנפש, ואז הוא אמר דברים, וזה שינה לי מאוד, ובסופו של דבר הגעתי למסקנה שאני לא יכולה לצאת עם מישהו אחר. כי מה שהוא הביע, איך שהוא דיבר איתי, גרם לי להתאמץ למצוא בהירות בתוך הערפל הזה, והתשובה היא - אני פשוט מחבבת אותו. אני לא יכולה לצאת עם מישהו אחר, זה לא הוגן כלפי האדם הזה שקבעתי איתו, זה לא בסדר, וגם אם זה כן בסדר מצידו - זה כבר לא בסדר מצידי. אני לא רוצה לעשות את זה יותר. התחרטתי. והתחרטתי כי... בכל פעם שאני מדברת עם האדם שאני מחבבת, הרגשות שלי אליו מעמיקים יותר. הוא פשוט כל כך נפלא. וכשאני חושבת על זה, אחד הדברים שהכי מוזרים לי, זה שאנחנו לא מדברים עלינו... אני יכולה לדבר עם האדם שאני מחבבת על כל דבר, ולא עלינו. כאילו הקשר שלנו, הרגשות שלי כלפיו, זה לא הדבר הכי מעניין ושווה במערכת היחסים הזאת, יש פה משהו מעבר. כמובן שלא הייתי קולטת את העניין, אם לא הייתי קובעת עם מישהו אחר, ולא הייתי מקבלת מהאדם שאני מחבבת תגובה כנה על זה. הוא לא אמר דברים כמו "אל תצאי איתו", אבל הוא כן אמר שזה לא מוצא חן בעיניו, שהוא דואג, והדאגה שלו תמיד נכנסה לי ללב. אני לא רוצה לגרום לו לדאוג. אני לא רוצה לצאת עם הבחור הגבוה והרעיל קצת, שיודע שאני לוזרית ואין לו בעיה עם זה. איכשהו לצאת ולחוות משהו, עם אדם קצת בעייתי אבל מושך, כזה שלא ייצא לי להיתקל בו לפני ולחוש אליו קירבה - לא מצליח לנצח את זה, שאני לא רוצה להדאיג את האדם שאני מחבבת. הרי על מה אני מוותרת פה? על מישהו שגם הוא וגם אני יודעים שאין לנו עתיד. זה פשוט החלטה של - לעשות שטויות, או לא לעשות שטויות. וזה מסתכם ב... נכון שעובר עליי משהו, נכון שאני מרגישה שונה ואני לא יודעת מי אני בכלל. אבל אני עדיין יכולה לבחור, מי אני רוצה להיות. אי אפשר לכפות עליי, זהות חדשה, שלא מתאימה לי, שמערערת אותי, שגורמת לי להרגיש כמו אדם נוראי. הרגשות האלה, והבלבול הזה שחוויתי, לא מגדיר אותי. ובסופו של דבר האדם שאני מחבבת רצה שאני היעזר בו, ונעזרתי בו, והוא באמת עזר לי. אני לא מרגישה ראויה לו, זאת האמת. אבל הוא הסכים לעזור לי, ואני מעדיפה את העזרה שלו, העזרה הנקייה והאמיתית שלו, מאשר איזה קשר שאולי ירגש אותי ויגרום לי להרגיש קצת יותר ביטחון עצמי. זה היה קשה עבורי בשבועיים האחרונים. מזלות המים חירפנו אותי, והיו לי בראש שלושה גברים. אבל אני חושבת שעכשיו זה הרגע לבחור, ואני יודעת במי אני בוחרת, ואני יודעת במה אני בוחרת. אני בוחרת באדם שמצפה ממני ליותר טוב. אני בוחרת באדם שהקשר איתו, יותר בריא ומפרה, את האדם שאני רוצה להיות. ובמקרה, ממש מסיבה לא ברורה, זה גם האדם שאני מחבבת. כנראה שבאמת, הלב יודע משהו שהראש לא, והתשובה הברורה, של לבחור במי שאני באמת מחבבת, היא אכן התשובה הנכונה בסוף. וזה יישמע מטומטם, אבל באמת שהייתה לי התלבטות. אבל... היו רגעים בזמן הזה שהתלבטתי, שיחות עם האדם הזה, ולא יכולתי לצפות, כמה השיחות האלה ישנו לי. כמה מה שהוא יגיד לי, יעזור לי, ויהיה חשוב לי. הוא פאקינג ברכה. תודה א-לוהים, אני באמת לא מרגישה ראויה לזה, בבקשה תעזור לי לא לדפוק את זה. (15/6/26 10:49)

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני שבוע
אם א-לוהים רוצה לצחוק

אני מתקשה לנוח כמו שצריך בימים אלה. הסטרס שאני חשה מקשה עליי להירגע פיזית, לשחרר את הלחץ בחזה. החוסר תפקוד שלי בא לי מאוד לא טוב כרגע, כשאני הכי רוצה להרגיש שאני מסוגלת, אבל אני מרגישה חלשה. אני לא יודעת למה אני מרגישה ככה, יש יותר מדי דברים שאני יכולה להאשים. ברור לי שזה כי אני מוצפת רגשית, שאני כאילו... באֵימה. אבל אני באמת מתקשה להאמין, שזה הכול בגלל גבר אחד. פאק, מי הוא בכלל שיעשה לי טריגר? בכל פעם שאני מנסה להגיד לעצמי, שמה שאני עוברת לא קשור אליו, שהוא לא מה שאני צריכה להתמקד בו - אני מתבלבלת מכך שהאי התעסקות בו, ובמה שהוא גורם לי להרגיש, לא מעלימים לי את הבעיה. (18:18 עכשיו.) כאילו... בהתחלה, ראיתי מה מושך בו. חשבתי שהוא סקסי, אבל כאילו, גם חמום מוח וזה הרתיע אותי, וזה שהוא - כל כך ההפך ממני, אבל בקטע שקצת הופך אותו לבדיוק מה שאני מחפשת בחיים, גם גרם לי להציב חומה. ואז, עם הדברים שקרו, והשיחות, והריבים, והתחושה הזאת שהוא דלק ואני המצית, התחלתי להרגיש שהוא מסוכן לי רגשית. כי הוא פשוט, הגיב כמו אידיוט. אבל בדיעבד, לא הבנתי את הצד שלו, וגבר בלי אגו זה לא גבר, אז - באמת לא הייתי אמורה לצפות ממנו להתרכך כשלא עשיתי שום דבר כדי לרכך אותו אלא להפך. ולבסוף, יום אחד משום מקום, גיליתי שאני מחבבת אותו, כי אני ממשיכה לרצות אותו בסביבה, ברמה שהיא שונה משאר האנשים שאני רוצה בסביבה. כאילו, רוצה אותו - גם אם הוא לא רוצה אותי. אז מה עשיתי? ובכן, הייתי ביום הראשון של המחזור, וזה היה ירח מלא, אז כמובן שפשוט אמרתי לו את זה. אפילו לא הייתי צריכה ליזום תחילה של שיחה בעצמי, הוא פשוט פנה אליי משום מה, ואז אמרתי את זה. והבהרתי, שאני מבולבלת, ושהרגשות האלה אולי יעלמו, כי - היו לי רגשות שנעלמו בעבר. בעיקר בזמני ירח מלא. כאילו לדעתי, זה באמת הזמן שבו אנשים מאבדים את דעתם בקטע אחר. והכול בסדר, כאילו, אני משוגעת ודפוקה, זה בסדר. אבל, נגמר המחזור, הירח כבר לא מלא, והרגשות שלי אליו עדיין שם וגרוע יותר. הוא אמר לי לעדכן אותי כשהירח יתאזן. כי הוא כאילו, מצחיק כזה. (וכן, אני צינית. לא יודעת אפילו מאיזו כוונה אני צינית.) אני רוצה אותו. אני חושבת שזה הכול בגלל השיחה המחורבנת ההיא, שבה דיברנו איזה שעה וחצי, רגע אחרי שכתבתי לעצמי שאני צריכה להתרחק מגברים. הוא הורס לי את התוכניות. אבל זה כאילו - סוג של רומנטי, ואני כנראה חושבת ככה כי אני סוויפטית, ויש לטיילור בשירים שלה מסר כזה, על גבר שהורס את התוכניות. מה שחשוב הוא, בעיניי כאילו, שכלית, זה שאני לא סומכת על עצמי. אני לא מאמינה לעצמי, אני לא סומכת על מה שאני מרגישה, אני די נגד כל העניין. אבל כאילו - שמרתי מרחק. וזה נהיה גרוע יותר איכשהו... זה לא מפוגג לי את מה שאני חשה אליו, להפך. אם לא הייתי מרגישה כל כך לא ראויה ופגומה, כבר הייתי יוצאת איתו. אבל נחשו מה, הוא יצא לדייט השבוע, והוא כבר אמר לי שהוא ייתן לזה עוד הזדמנות, כי יש לו עוד מה להוציא מהסיטואציה. ואני לא מקנאה, זה לא זה, כאילו - אני לא יכולה לקנא למישהו שאני לא חשה שהוא במובן מסוים "שלי". אבל אני כן סוג של מרגישה... "הלוואי וזאת הייתה אני." אפילו שהוא אמר עליה שהיא לא הטעם שלו, ושלא היו כוכבים, ואני חושבת לעצמי - גם איתי הוא יכול להרגיש ככה, זה איכשהו לא משנה לי. כאילו, אני לא מרגישה ראויה, אבל אני רוצה אותו בכל מקרה, וזה מוזר, כי כאילו, אני אפילו אהיה מרוצה אם הוא ידחה אותי. למעשה, אני חושבת שדחייה תגרום לי להרגיש הרבה יותר שפויה, מאשר שהוא יהיה גם בקטע שלי. אבל זה כאילו, אני מרגישה את הפסיכיות נדלקת. כשאני בקטע של מישהו, אז אני בקטע של מישהו, אבל באמת אין לי מושג למה אני בקטע שלו ברמה הזאת, זה כל כך חשוד. אולי אני משליכה עליו את כל הרצונות שהיו לי ממישהו אחר, אולי אני לא באמת מחבבת אותו, אולי משהו פשוט הצטבר לי ואני כאילו צריכה לפרוק אותו על מישהו. וזה לא שאני באמת חושבת שזה ככה, אני רק אומרת - אולי. אני סוג של אדם טהור, אבל זה לא אומר שאני לא מפקפקת במניעים שלי וברגשות שלי, בקטע של כאילו - להעביר אותם בדיקה ביטחונית חודרנית. אני מטומטמת ואני פסיכית וזה פשוט לא הזמן לשטויות האלה. אבל אני מרגישה שזה קורה לי, ברמה שאני כמעט מאשימה את א-לוהים, כי אין מצב שאני עושה את זה לעצמי. אני מרגישה את מה שאני מרגישה תחת כפייה, ואם המשפט הזה לא משכנע שאני פסיכית כרגע ושאין לסמוך עליי כרגע עם איך שאני מציגה דברים - אז אתם מקרה אבוד. כאילו, אני יודעת מה אני אומרת, אני בחורה לא יציבה עם מודעות. לא לקחת ברצינות את הדעה שלי על עצמי, זה טיפשי, אף אחד לא מכיר את הצדדים האלה בנפש שלי יותר טוב ממני. ואני חושבת שזה מאוד קשה להכיר אותם, כי אנשים כל כך שיפוטיים, והם מנסים לעשות סדר ולהכניס היגיון בדברים - שפשוט פאקינג אין בהם. והגישה שלי כלפי עצמי היא פשוט - האם מה שאני אומרת זה האמת? האם אני מעצימה את זה או מפחיתה מזה, וזה מעוות את המציאות של הדברים? כרגע, אני מרגישה שאני אומרת את האמת, ואני מרגישה שאני משתדלת עם כל נשימה שאני נושמת, לא להעצים או להפחית מהאמת. וזה כל כך קשה. ואני חושבת מחשבות סוטות עכשיו. כי כאילו, הוא פשוט סוג כזה של גבר, שגורם לך לחשוב על הגוף שלו יותר מדי. אני חושבת שאני כנה מדי, אבל זה היה מצחיק, אז אני משאירה את זה. לדעתי, כל דבר שמצחיק, צריך להשאיר וזה סוג של גורם לי להבין למה בורא עולם עושה לי את זה. זה בטח ממש מצחיק אותו! ואם אתם מתקשים להבין על מה אני מדברת, אני מתכוונת לכל הקטע הזה של פתאום לחבב אדם שהייתי כלבה אליו. וזה לא כי נמשכתי אליו בסתר או משהו, כי אני יודעת שיש כאלה, למעשה אני די ידעתי שהוא מחבב אותי והוא אמר לי את זה גם נראה לי. מישהי שהייתה באיזה קשר איתו, אמרה לי שהוא מדבר איתה עליי הרבה - אז הייתי כלבה, אפילו שידעתי שהוא מחבב אותי. וזה מצחיק! כאילו, אני מחייכת חיוך של סבל עכשיו, אבל אני מבינה. אם א-לוהים רוצה לצחוק וזה המניע שלו, אני מבינה למה הוא דופק אותי מכיוונים שלא חשבתי שאפשר! מה יהיה איתי? אני מקרה אבוד. שום דבר לא יצא ממני, ובחיי שניסיתי שמשהו יצא. איו, זה גרם לי לחשוב על עצירות. ועכשיו בטח אני גרמתי לכם לחשוב על העצירות, וזה אפילו יותר מגעיל. אני מאבדת את זה, סליחה, אני לא אשמה. האתגר הנוכחי: האם להגיד לו מה אני מרגישה, אפילו שאין לי מושג מתי יהיה לו דייט שוב, ואני לא רוצה "להפריע"? כי אני מכירה את עצמי, אם אני מרגישה משהו במידה שכזאת, זה צריך לצאת, וזה לא מספיק להוציא את זה כאילו, מאחורי הגב. אנשים צריכים לדעת, אני לא יכולה להסתיר דברים, זה לא בסדר מצידי להסתיר דברים, אבל אני תוהה אם זה יהיה מתחשב מצידי, לא לשתף את זה כרגע ולחכות. כי אני לא רוצה להיכנס לו לראש ולחבל. הוא לא מכיר אותי מספיק כדי לדעת שאני צודקת לגבי זה שאני כלומניקית/לוזרית, ושאני לא שווה את זה. וכאילו, אני יודעת שזה נשמע שאני קשה עם עצמי, אבל תעשו לי טובה, אל תשפטו אותי כי מבחינתי אני פשוט אומרת את האמת. טוב אני פונה אליו. אני לא יודעת אם אני אשרוד את זה. (10/6/26 18:54)

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני שבועיים
תקועה ומאכזבת

התעוררתי לא מזמן, ואני מרגישה מחנק כשאני חושבת על כל הדברים שאני צריכה להיזהר איתם. בעיקר מבחינת שיתוף, אני שוב מרגישה שאני לא יכולה לכתוב על כל מה שבא לי, רק כי יש אנשים עם כוונות רעות בעולם. זה מתיש. לא משנה כמה הדרך שבה אני משתפת, הופכת אותי לפגיעה, אני פשוט איכשהו תמיד חוזרת לזה. לפחות על עצמי אני יכולה לשתף מה שאני רוצה. כשזה לא מערב אחרים, אני לא חייבת לאף אחד שום דבר, וזאת עוד סיבה לא להתעסק באנשים אחרים ולהתמקד רק בעצמי. אני לא יודעת מה אני פאקינג עושה עם חיי. אתמול כשדיברתי עם... זה שעדיין אין לי כינוי אליו, איכשהו הגענו לזה שהוא אומר לי שלדעתו אני צריכה טיפול פסיכולוגי. נתתי לו רשות להגיד לי דברים ביקורתיים. הוא גם הודה שהשיחה הזאת קשה לו, שהוא מרגיש שהוא ביקורתי, אבל אמרתי שהוא לא אומר משהו לא נכון, ולכן אין לי בעיה עם זה. שמבחינתי מה שמשנה בסופו של דבר, זה אם מה שנאמר הוא אמת. הוא אמר שזה לא כל מה שמשנה, והבנתי, הוא אולי אדם שיותר מתחשב ברגשות של אחרים ממני. "חוסר מסוגלות", היה משהו שעלה בשיחה הזאת. אני לא זוכרת את כל השיחה, בכל זאת, הייתי די מוצפת ברגשות ומבולבלת. הרבה פעמים בחיי אני מרגישה שאני לא מסוגלת, שמשהו גדול עליי מדי, והוא הביע דאגה שבעוד עשר שנים אני אהיה עם איזה גבר שישלוט בי ואני אהיה תלויה בו. אמרתי לו שאני לא טיפשה. אפילו שאני סוג של "טרף" בעולם, אני לא טרף קל. בדיוק הייתי בחלק הזה בספר רצות עם זאבים, "האישה התמימה כטרף". הבנתי את כל מה שהיא כתבה שם, בעיקר את החלק שבו המפגש עם הטורף בלתי נמנע, כי הנאיביות של אישה מובילה לשם, ואין לה דרך אחרת ללמוד. "כשאני עובדת עם בנות עשרה מבוגרות יותר, המשוכנעות שהעולם טוב אם רק מצליחים להפעילו כיאות, אני מרגישה תמיד כמו כלב ישיש ואפור שיער. אני רוצה לכסות את עיני בכפותי ולהיאנח, משום שאני רואה את מה שהן אינן רואות, ואני יודעת, במיוחד אם הן עיקשות ותוססות, שהן יתעקשו להגיע למעורבות עם הטורף לפחות פעם אחת, לפני שהזעזוע יפקח את עיניהן. בתחילת חיינו, נקודת ההשקפה הנשית שלנו נאיבית מאוד. כלומר הבנתנו הרגשית את הנסתר קלושה מאוד. אבל כולנו מתחילות כאן כנקבות. אנו נאיביות ומניחות לעצמנו לסבך אותנו במצבים מבלבלים מאוד. חוסר הידע שלנו בעניינים אלה משמעו, שבשלב זה של חיינו אנו פגיעות משום שאנו רואות רק את הגלוי." - קראתי את החלק הזה בלילה. זה מחזק אצלי את התחושה שאני צריכה להיזהר מגברים. יש הרבה דפוקים בראש, והם יודעים איך להסתיר את זה, ואם הם לא מסתירים את זה ממני, זה כי הם יודעים שאני לא הטיפוס שיברח בצרחות. אני מטומטמת. הרגשות של אנשים אחרים לפעמים יותר חשובים לי מהביטחון שלי, וזה מוזר, כי זה בסתירה להמון דברים באופי שלי. איכשהו כשאני מדברת עם אדם אחר, בלי לשים לב אני תמיד מניחה את עצמי בצד, אפילו אם אני הנושא, יש איזשהו ניתוק ואני מדברת עם האחר בלי שום התחשבות בעצמי ובאינטרסים שלי. כן, בני אדם מבלבלים ומסוכנים, והרבה מהם דפוקים בראש. אבל הם לא הדבר היחיד שמבלבל אותי. אני מתחילה לחשוב שהבלבול הזה יישאר עד שאני אתנתק מהסביבה הנוכחית שלי. אני מרגישה את הלחץ. כאילו כולם רוצים שאני אלך לאנשהו, שאני אזוז למקום אחר, שאני אהיה חופשייה. זה מוזר להרגיש שהעולם שלי מנסה לירוק אותי החוצה. להגיד לי שוב ושוב שאני לא שייכת, ושלא רוצים אותי פה, ושאני לא אמורה להיעלב מזה, כי הרי זה ברור שמתחת לכל זה, מאחלים לי יותר טוב ממה שאני מקבלת. אבל פתאום, אני מרגישה שאני מאכזבת את כולם כולל את עצמי. כי אני לא מצליחה לזוז. כי אני לא רואה את הדרך כרגע. (7/6/26 17:13)