אחרי שמאד אהבתי את "הצל של אמי" ו"החיים שגנבתי" של ניקולה סקוט (וממש לא אהבתי את "הנערות ממטע התפוחים"), הגעתי ל"קיץ של סודות" עם ציפיות גבוהות ועם חשש בלב. בהתחלה הספר לא זרם לי בכלל, אבל בהמשך, בחלקו הגדול של הספר, היה נראה שהיא לחלוטין מספקת את הסחורה: הכתיבה שלה פשוט נפלאה – קולחת, עשירה ומצליחה לצלול לעומק המחשבות והרגשות של הדמויות בצורה מדהימה ומדויקת.
החלק של ההווה, שמלווה את קלואי (צלמת הפורטרטים), פשוט נכנס לי ללב. סקוט מתארת מערכת יחסים חונקת והרסנית בצורה מאד ריאליסטית – התעללות רגשית ומניפולטיבית שמסלימה בהמשך גם לאלימות פיזית. הלב שלי יצא אל קלואי וממש חוויתי איתה את המחנק. המפגש שלה עם מדלן – אישה מבוגרת, חזקה, דעתנית ונחושה מהעבר – הוא לב הסיפור. הדינמיקה ביניהן נהדרת, ומדלן היא זו שמעניקה לקלואי את הכוח להרים סוף סוף את הראש ולהבין שהיא חייבת לעזוב. הדמויות הפכו לעגולות, והסיפור שאב אותי לחלוטין.
אבל אז, כשהגעתי לסוף הספר, חוויתי אכזבה קשה והרגשתי שהכול פשוט קורס.
הבחירה המאולצת והסימטרית הזו לשים את שני הסופים יחד, כשהכול כאילו קורה שוב באותה צורה בדיוק – גבר אלים שנופל על אישה – הרגישה כמו קיטש מאולץ ומיותר. כל העומק הפסיכולוגי שנבנה לאורך הספר הפך ברגע לאוסף של קלישאות ממוחזרות מהרגע שקלואי קיבלה את ההחלטה לעזוב.
מעבר לזה, החלק ההיסטורי בספר התגלה כפספוס ענק. העלילה של העבר מתרחשת בתקופת טרום מלחמת העולם השנייה, אבל האטמוספירה הזו פשוט לא הורגשה בכלל ולא תרמה דבר לאווירה. הרובד ההיסטורי היה דל מאוד, ובסוף, כשהמלחמה כבר פורצת, הסופרת הקדישה לה שלוש שורות בדיוק. חבל, כי היה כאן פוטנציאל לנפח ומתח שנשאר לא מנוצל.
בנוסף, הגילוי של הקשר בין ויקטור למדלן, היה מגוחך למדי. הוא בא לנקום בילדה שגרמה למותו של אחיו, רק כי לא רצתה לשחרר את אבא שלה הפצוע? נו באמת...
בשורה התחתונה:
ספר עם פוטנציאל גדול, כתיבה נהדרת וסוחפת ברוב שלביו, שפשוט נהרס לקראת הסוף בשל פתרון עצלני ונוסחתי. שווה קריאה והנאה בזכות החלק של קלואי (עד שהחליטה לעזוב ואז זה פשוט מידרדר), אבל כדאי להנמיך ציפיות לקראת הישורת האחרונה.





![קדמת עדן [מהדורת 2013]](https://cdn.simania.co.il/bookimages/covers91/915841.jpg)





