• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה
•
•
•
•
העדויות

העדויות

מאת מרגרט אטווד

הביקורת של ליאת

תמונה של ליאת
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
4.0
העדויות

העדויות

מאת מרגרט אטווד

הביקורת של ליאת

דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
4.0
תמונה של ליאת
הוצאה לאור:כנרת זמורה דביר
שנת הוצאה:2019
סדרה:מחברות לספרות
קטגוריה:ספרות מתורגמת
הקודמת
Misskipod
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
4.0
לפני 6 שנים

“"האמת עלולה לסבך את מי שאינו אמור לדעת אותה." זרעים קטנים של מציאות עכשיוית מקבלים ב'העדויות' הס”

2/3
ביקורות על העדויות
הבאה
שועלה
דירוגדירוגדירוגדירוג

הביקורת

הביקורת נכתבה לפני 14 שעות•2 דקות קריאה

כדי ליהנות מהספר הזה, הייתי חייבת לעשות שינוי בראש, להחליף דיסקט ולא לצפות לשחזור של העומק והחנק הפסיכולוגי של "סיפורה של שפחה". ברגע שניגשים אל "העדויות" כאל יצירה שעומדת בפני עצמה – זה לגמרי עובד. זו אמנם לא כתיבה פנומנלית, רחוק מזה, אבל זו כתיבה קולחת, מהירה וכיפית מאוד לקריאה שפשוט רצה בין הידיים.
הבחירה לתווך חלק גדול מהעלילה דרך נקודת המבט של שתי נערות היא קצת מבאסת, ומעניקה לספר ניחוח מובהק של ספרות נוער (YA), מה שמסביר למה הוא מרגיש לפעמים פשטני ופחות מבוגר ועמוק מקודמו. אבל ההברקה הגדולה של הספר היא ללא ספק דודה לידיה. בסדרת הטלוויזיה היא הייתה הדמות האהובה עליי ביותר – דמות מיוחדת, מרתקת ומורכבת – והיה סיפוק עצום לגלות בספר שדווקא היא זו שמתפקדת כחפרפרת שמפילה את גלעד מבפנים. המהלך הזה פשוט תפור על האופי המחושב והחזק שלה.
עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שחלקו האחרון של הספר הופך להוליוודי מדי, לא ריאליסטי ומאוד קיטשי. המפגש המיוחל עם ג'ון בסוף היה קצר מדי ולא מספק, והיה פספוס אדיר בכך שלא ניתן שום מקום או סגירת מעגל לאבות של אגנס וניקול (בדיוק כמו שבספר הראשון הדמויות האלו נדחקו הצידה ולא קיבלו במה).
בשורה התחתונה – למרות הפספוסים בסוף וההרגשה שהעסק נסגר בצורה קצת קלה מדי, מדובר במותחן פוליטי קצבי, זורם ומהנה שמספק סגירת מעגל טובה. 4 כוכבים.

מי אהב את הביקורת

אהבת?
תמונה של Mira
Mira
תמונה של אוהבת לקרוא
אוהבת לקרוא
תמונה של לי יניני
לי יניני
תמונה של גלית
גלית
תמונה של עמיחי
עמיחי
5קוראים|גיל ממוצע58|80%נשים

על המבקרת

תמונה של ליאת

ליאת

ותיקה
חברה משנה
82 ביקורות•2 נבחרות•269 לייקים
ז'אנרים מועדפים:
ספרות מתורגמת•מתח ריגול והרפתקאות•ספרות מקורית
תמונה של ליאת
ליאת
ותיקה
חברה באתר משנה
ביקורות82
ביקורות נבחרות2
לייקים שקיבלה269
דירוג ממוצע3.5 ⭐
ז'אנרים מועדפים
ספרות מתורגמת51מתח ריגול והרפתקאות20ספרות מקורית5

דיון על הביקורת

3 תגובות
נצחיה
נצחיה•לפני 13 שעות

מי זאת לידיה?

מי זה ג'ון?
2 תגובות
ל
ליאת•לפני 3 שעות•

קראת את סיפורה של שפחה ואת העדויות?

ג'ון זו הדמות הראשית , דודה לידיה היא גם דמות משמעותית מאד
נצחיה
נצחיה•לפני שעתיים•

לא קראתי. בשביל זה אני קוראת סקירות

כדי לשמוע על ספרים שלא קראתי ולהבין אם כדאי לי לחפש ולקרוא אותם
3 תגובות בסך הכל

ביקורות נוספות של ליאת

דבר מזה לא נכון

דבר מזה לא נכון

ליסה ג'ואל

אל הספר החדש של ליסה ג'ואל ניגשתי עם הערכה מוקדמת ואשראי חיובי מוצדק. ספריה הקודמים, ובהם "ואז היא נעלמה" ו"המשפחה בקומה העליונה", הוכיחו כי היא מסוגלת לייצר עלילות מתח אפקטיביות, קצביות ובעלות עניין פסיכולוגי מוחשי. הציפייה לפגוש שוב דרמה אנושית מותחת ומגובשת התפוגגה לצער הרב כבר בשלביו המוקדמים של הספר, כאשר הרושם הראשוני לא עמד במבחן המציאות והותיר תחושה חריפה של אכזבה מחוסר המשקל של היצירה.
תמצית העלילה
הסיפור נפתח במפגש מקרי בין אליקס, פודקאסטרית מצליחה, לבין ג'וסי, אישה המנהלת חיים פרבריים שגרתיים למדי. הגילוי המשותף כי השתיים נולדו באותו היום ובאותה השנה יוצר חיבור מיידי, וג'וסי מציעה לאליקס להקליט פודקאסט תיעודי על חייה, העומדים כביכול בפני תפנית גדולה. אלא שככל שהקלטות הראיונות מתקדמות באולפן הביתי, הסיפורים שג'וסי חושפת חורגים מהנורמה ומציגים מערכת יחסים מורכבת ומטרידה מאוד עם בעלה המבוגר, קשר המבוסס על פער גילים קיצוני שהחל עוד בהיותה קטינה.

הקושי המרכזי ביצירה זו נעוץ באיכות הכתיבה, שמרגישה הפעם דלה, שטחית וחסרת השראה. נדמה כי ג'ואל בחרה לוותר על העומק והליטוש שאפיינו את עבודותיה הקודמות, לטובת ניסיון מלאכותי לרכוב על גל אופנתי ומסחרי של עולם הפודקאסטים ופשע. המבנה העלילתי מוגש בצורה פשטנית, והקצב המהיר אינו מפצה על חוסר היציבות של הטקסט ועל התפרים הגסים של העלילה.
במישור הפסיכולוגי, הדמויות נותרות שטוחות ופונקציונליות, ללא אותה "נשמה" הכרחית שגורמת לקורא לפתח אליהן זיקה או עניין אמיתי. חמור מכך, הספר עושה שימוש בנושאים רגישים וכואבים, כמו ניצול קטינות ופערי כוחות קיצוניים, אך ורק כדי לייצר זעזוע מיידי ואפקט של הלם. במקום טיפול כירורגי, מדויק ומעמיק בתמות הללו, הן משמשות כתפאורה בלבד עבור עלילה צהובונית ורדודה.
חוויית הקריאה נותרת סטרילית ומעוררת התנגדות, שכן היא נעדרת כל תהודה רגשית אמיתית או תחכום פנימי. המבנה חסר המשקל והתחושה שהסיפור נשען על מניפולציות זולות במקום על דרמה פסיכולוגית מוצקה, מובילים להחלטה מנומקת לנטוש את הקריאה בשלב מוקדם, מתוך הבנה שהמשך העלילה אינו מציע קלוז'ר ראוי אלא רק הקצנה של אותו קו סנסציוני ומאולץ.
שורה תחתונה
מוצר מתח מסחרי ורדוד שמחליף עומק פסיכולוגי. קוראים שמחפשים כתיבה מלוטשת, אמינות ודמויות בעלות נפח, יתאכזבו לגלות יצירה נוסחתית שאינה מכבדת את האינטליגנציה של קוראיה. מומלץ לוותר ולחסוך את הזמן.

לפני 3 שעות•
★★★★★
•ליאת
סיפורה של שפחה [מהדורת 2012]

סיפורה של שפחה [מהדורת 2012]

מרגרט אטווד

הגעתי אל "סיפורה של שפחה" כשאני מצוידת בהיכרות עמוקה עם העיבוד הטלוויזיוני המופתי. הייתי בטוחה ששום דבר כבר לא יוכל להפתיע אותי, הרי קווי העלילה המרכזיים של הספר חופפים כמעט במדויק לעונתה הראשונה של הסדרה. אולם, מרגע שפתחתי את הספר בשבת, נשאבתי אליו לחלוטין ולא יכולתי להניח אותו מידיי עד לעמוד האחרון. מדובר ביצירה פנומנלית, עוצרת נשימה ממש.
בקצרה, העלילה מעתיקה אותנו אל מציאות דיסטופית מצמררת, שבה ארצות הברית הפכה למדינת הלכה קיצונית ודורסנית בשם "גלעד". במציאות חדשה זו, נשים מופשטות מכל זכויותיהן ומחולקות למעמדות נוקשים. הגיבורה, שלפרד (ג'ון), היא "שפחה" – אחת הנשים הפוריות הבודדות שנותרו בעולם מוכה זיהום, שתפקידה היחיד והכפוי הוא לשמש כלי קיבול להבאת ילדים עבור המפקד ואשתו.
הכתיבה של מרגרט אטווד היא מלאכת מחשבת חושית ועוצמתית. היא אינה מסתפקת בתיאור יבש של המתרחש, אלא מייצרת תחושת מחנק קלסטרופובית ופיזית ממש. תחושות הבידוד והפחד הקיומי מועברות בדיוק כה חד ואכזרי, עד שהרגשתי את חווייתה של הדמות הראשית עמוק בתוך הקרביים שלי.
עם זאת, הפער בין הספר למסך הוא תהומי ומעורר מחשבה. ג'ון של הספר היא ההפך הגמור מהדמות הטלוויזיונית הלוחמת. היא איננה גיבורה נועזת ובעלת ביטחון עצמי, אלא אישה רגילה, חרדה ופסיבית, שכל רצונה הוא לשרוד את המכבש הדורסני של המשטר – תובנה שהייתה קשה לעיכול אך מדויקת מבחינה פסיכולוגית. בנוסף, שאר הדמויות בספר נותרות שטחיות ומצומצמות ביחס לעומק שהוענק להן על המסך. היכן סרינה ג'וי המהפנטת (שבספר מתגלה בכלל כאישה זקנה, חולה ומרירה), המפקד, או ניק, שכמעט ואינו רלוונטי? איפה דודה לידיה האגדית? הכל מתווך אך ורק דרך מבטה המבודד והמוגבל של הגיבורה.
באמת התפלאתי שהספר ככ קצר, לעומת הסדרה שהיתה ארוכה ומפורטת...
ראוי לציין כי למרות העיסוק בתמות קשות ומטלטלות, אטווד מפליאה להעביר את הטירוף הזה בריסון מופתי ובשפה נקייה. אין כאן תיאורים גרפיים זולים, סצנות מיניות מפורשות או אלימות בוטה לשם הזעזוע. הניכור הקר והמאופק הזה הוא-הוא שמעצים את האפקט הפסיכולוגי והופך את היצירה למצמררת פי כמה.
כמי שמאחוריה רקורד קריאה עשיר ומגוון מאוד, אני יכולה לומר בלב שלם: זהו אחד הספרים העוצמתיים ביותר שקראתי בימיי. הוא מתברג ללא ספק בתוך העשירייה הפותחת של רשימת הספרים שלי מאז ומעולם. יצירת מופת ספרותית שחובה לקרוא, גם – ובעיקר – למי שסבור שהסדרה סיפקה לו את התמונה המלאה.

אתמול•
★★★★★
•ליאת
הנעלמים

הנעלמים

הרלן קובן

ההתחלה עם "הנעלמים" של הרלן קובן לא ניבאה טובות. אחרי חוויה מבריקה עם "אל תגלה" מחד, ונפילה מוחלטת עם מותחן אחר שלו מאידך, הציפיות היו פסימיות למדי. העמודים הראשונים אכן הרגישו שבלוניים, עצלניים וכמעט תעשייתיים, עם שמועות מופרכות על דמויות מהעבר וקצב פונקציונלי מדי שאיים להכריע את חדוות הקריאה. אלא שקובן, באקט של להטוטן מיומן, הצליח להניע את גלגלי השיניים של הסיפור בדיוק ברגע הנכון, ולהפוך את החשש ממוצר מדף נוסחתי לחוויית קריאה ממגנטת וסוחפת שלא זלזלה באינטליגנציה.
עלילת הספר עוקבת אחר וויל קליין, גבר החי תחת צילו של אסון משפחתי: אחיו קן הואשם בעבר ברצח ונעלם. כאשר ההווה מתרסק עם היעלמותה הפתאומית של בת זוגו, וויל יוצא למסע חיפושים כפול ומפותל. מה שמציל את הספר והופך אותו מ"עוד מותחן" לדרמה פסיכולוגית ראויה לשמה הוא איכות הכתיבה שתופסת תאוצה בחצי השני, ובעיקר העומק הפסיכולוגי של הדמות הראשית. קובן מצליח לחדור אל תוך מחשבותיו ורגשותיו של וויל, ומציב בפני הקורא קצוות פתוחים מרובים וסיפורים מקבילים שמפעילים את המחשבה ומחייבים מעורבות אקטיבית.
האמינות והנפח של הספר מקבלים משקל סגולי בזכות העוגן המוסרי שלו. הבחירה למקם את זירת הפעילות של וויל וחברו הנאמן סקוורס ב"בית החופש" – מוסד המעניק סיוע והצלה לנערים בשולי הרחוב – אינה משמשת כתפאורה שיווקית או כקישוט. היא מעניקה ליצירה ממד אידאליסטי ועומק חברתי שחודר מתחת לעור. דמותו של סקוורס, על הניגוד שבין חזותו לבין ליבו הרחב, הופכת לאחת מנקודות האור המרגשות בסיפור.
במבחן התהודה הרגשית, הספר אינו מתיימר להיות אפוס היסטורי סוחט דמעות, אך הוא רחוק מלהיות סטרילי. רגעי האובדן, כמו מותה הכואב של שילה והפרק הייחודי המובא מנקודת מבטה הפצועה, נכתבו ב"תכלס" קשוח ונקי מקיטש הוליוודי, מה שמעלה את רף הסיכון והאמפתיה. המבנה העלילתי מוביל לסדרה של תהפוכות דרמטיות בסיום, שבהן הקצוות כולם נסגרים בצורה מרגשת ומספקת, החל מגילוי האמת על זהותה וגורלה של בת הזוג ועד לקשר המשפחתי המפתיע והמרגש שמציב את הכל על מקומו בשלום.
השורה התחתונה: "הנעלמים" הוא מותחן פסיכולוגי טוב מאוד, קצבי וחכם. הוא מוכיח שלפעמים כדאי לצלוח פתיחה מגמגמת בשביל ליהנות מספר שמחזיק את המתח והעניין בצורה מעוררת הערכה, ומספק קלוז'ר ראוי ומלא רגש!

אתמול•
★★★★★
•ליאת
קיץ של סודות

קיץ של סודות

ניקולה סקוט

אחרי שמאד אהבתי את "הצל של אמי" ו"החיים שגנבתי" של ניקולה סקוט (וממש לא אהבתי את "הנערות ממטע התפוחים"), הגעתי ל"קיץ של סודות" עם ציפיות גבוהות ועם חשש בלב. בהתחלה הספר לא זרם לי בכלל, אבל בהמשך, בחלקו הגדול של הספר, היה נראה שהיא לחלוטין מספקת את הסחורה: הכתיבה שלה פשוט נפלאה – קולחת, עשירה ומצליחה לצלול לעומק המחשבות והרגשות של הדמויות בצורה מדהימה ומדויקת.
החלק של ההווה, שמלווה את קלואי (צלמת הפורטרטים), פשוט נכנס לי ללב. סקוט מתארת מערכת יחסים חונקת והרסנית בצורה מאד ריאליסטית – התעללות רגשית ומניפולטיבית שמסלימה בהמשך גם לאלימות פיזית. הלב שלי יצא אל קלואי וממש חוויתי איתה את המחנק. המפגש שלה עם מדלן – אישה מבוגרת, חזקה, דעתנית ונחושה מהעבר – הוא לב הסיפור. הדינמיקה ביניהן נהדרת, ומדלן היא זו שמעניקה לקלואי את הכוח להרים סוף סוף את הראש ולהבין שהיא חייבת לעזוב. הדמויות הפכו לעגולות, והסיפור שאב אותי לחלוטין.
אבל אז, כשהגעתי לסוף הספר, חוויתי אכזבה קשה והרגשתי שהכול פשוט קורס.
הבחירה המאולצת והסימטרית הזו לשים את שני הסופים יחד, כשהכול כאילו קורה שוב באותה צורה בדיוק – גבר אלים שנופל על אישה – הרגישה כמו קיטש מאולץ ומיותר. כל העומק הפסיכולוגי שנבנה לאורך הספר הפך ברגע לאוסף של קלישאות ממוחזרות מהרגע שקלואי קיבלה את ההחלטה לעזוב.
מעבר לזה, החלק ההיסטורי בספר התגלה כפספוס ענק. העלילה של העבר מתרחשת בתקופת טרום מלחמת העולם השנייה, אבל האטמוספירה הזו פשוט לא הורגשה בכלל ולא תרמה דבר לאווירה. הרובד ההיסטורי היה דל מאוד, ובסוף, כשהמלחמה כבר פורצת, הסופרת הקדישה לה שלוש שורות בדיוק. חבל, כי היה כאן פוטנציאל לנפח ומתח שנשאר לא מנוצל.
בנוסף, הגילוי של הקשר בין ויקטור למדלן, היה מגוחך למדי. הוא בא לנקום בילדה שגרמה למותו של אחיו, רק כי לא רצתה לשחרר את אבא שלה הפצוע? נו באמת...
בשורה התחתונה:
ספר עם פוטנציאל גדול, כתיבה נהדרת וסוחפת ברוב שלביו, שפשוט נהרס לקראת הסוף בשל פתרון עצלני ונוסחתי. שווה קריאה והנאה בזכות החלק של קלואי (עד שהחליטה לעזוב ואז זה פשוט מידרדר), אבל כדאי להנמיך ציפיות לקראת הישורת האחרונה.

לפני 3 ימים•
★★★★★
•ליאת
צומת מסובים

צומת מסובים

ליאור אנגלמן

ניגשתי אל "צומת מסובים" עם אשראי רגשי עצום וציפיות מרקיעות שחקים. ליאור אנגלמן הוא היוצר החתום על החזרת חדוות הקריאה לחיי, מי ששני הרומנים העלילתיים הקודמים שלו – "לא מפסיקים אהבה באמצע" ו"סולם גנבים" – הפכו אותי למכורה של ממש למילה הכתובה שלו. קיוויתי למצוא כאן שוב את אותה שקיעה טוטאלית וסוחפת, את אותה התמכרות מבורכת לעולם סיפורי מהודק שקשה להניח מהיד. לצערי, המפגש הנוכחי עם יצירתו נתקל בחומה בצורה של פער מבני, והרושם הראשוני לא שרד את מבחן החוזה הספרותי החדש שהספר מציע.
### תמצית העלילה (ללא ספוילרים)
"צומת מסובים" אינו רומן ליניארי בעל חוט עלילתי אחד, אלא מקבץ של סיפורים קצרים המפגישים דמויות שונות ברגעי משבר, בדידות, אמונה ובחירה בלב החברה הישראלית. הספר נע על הציר שבין קודש לחול ובין שבריריות אנושית למורכבות משפחתית. בתוך פסיפס האפיזודות הזה, אנגלמן שוזר גם סיפור אחד המבקש להעניק קלוז'ר ספרותי ומענה רגשי מאוחר לקוראי הרומן המצליח הקודם שלו, "סולם גנבים".

הקושי המרכזי עם הספר אינו נעוץ באיכות החומרים הגולמיים שלו. אנגלמן נותר אמן פרוזה מובהק; הכתיבה שלו מענגת, השפה עשירה, המילים נבחרות בפינצטה והרגישות האנושית החשופה שלו ניבטת מכל עמוד. הסיפורים כשלעצמם עמוקים, נוגעים ללב ורחוקים מלהיות שטחיים.
אלא שהפורמט של קובץ סיפורים קצרים כופה על הקורא איתחול רגשי, קוגניטיבי וקונטקסטואלי מדי כמה עשרות עמודים. עבור מי שחוויית הקריאה המיטבית עבורה היא התמכרות לעלילה רציפה ופיתוח מערכת יחסים מתמשכת עם דמויות עגולות, המבנה המקוטע הזה מייצר מחסום בלתי עביר. במקום תהודה רגשית גבוהה שנבנית בהדרגה, הקורא נאלץ להיפרד מהדמויות בדיוק ברגע שבו הן מתחילות לתפוס נפח.
הניתוק המבני הזה חילחל באופן אקוטי דווקא לסיפור שאמור היה לספק סגירת מעגל ל"סולם גנבים". הניסיון לדחוס קלוז'ר של מערכת יחסים מורכבת לתוך תבנית קצרת נשימה עיקר את כוחו. הוא נותר סטרילי, מרוחק, ולא הצליח לגעת בלב או להזיז דבר בנשמה. הבחירה המודעת לנטוש את הספר נובעת מההבנה שזמן קריאה הוא משאב יקר מכדי להילחם בפורמט שמלכתחילה אינו מאפשר שקיעה טוטאלית.
### שורה תחתונה
"צומת מסובים" הוא עדות לכך שגם כתיבה משובחת ורגישה עלולה להחמיץ את מטרתה כאשר היא נאלצת לפעול בפורמט מקוטע ותלוש. מי שמחפש רומן סוחף, מהיר ואיכותי שישאב אותו פנימה ולא ירפה, יתקשה למצוא כאן את מבוקשו. מומלץ לחובבי הז'אנר הקצר בלבד; שאר הקוראים מוזמנים להמתין בסבלנות לרומן המלא הבא של הסופר.

לפני 5 ימים•
★★★★★
•ליאת
ערב רצח משפחתי

ערב רצח משפחתי

נינה סיימון

אל "ערב רצח משפחתי" של נינה סיימון ניגשתי מתוך צורך מובהק במרענן חך קליל; ספר שישמש כאתנחתא זורמת ואנרגטית לאחר קריאה של ספר כבד ומטלטל. הציפייה הייתה למותחן קצבי שלא יתבע משאבים רגשיים עצומים, אך ידע לשמור על רמת אינטליגנציה נאותה ולא יזלזל בקורא. במאה העמודים הראשונים, הרושם הראשוני אכן הבטיח חוויית קריאה זורמת ואפקטיבית, שהחזיקה בדיוק את מינון הקלילות המבוקש והעבירה את הדפים במהירות ובכיף.
העלילה כשלעצמה מפגישה שלושה דורות של נשים ממשפחת רובינסון: לנה, סבתא חריפה ודעתנית שבריאותה רופפת; בת', בתה המגוננת שקרועה בין מחויבויותיה; וג'ק, הנכדה המתבגרת. כאשר ג'ק מוצאת גופה באזור המגורים שלהן, השלוש נשאבות בעל כורחן למרכזה של תעלומת רצח מקומית. החקירה הבלשית הופכת למגרש הביתי שבו הן נאלצות לשהות יחד, להתעמת עם משקעי העבר ולחשוף את מערכות היחסים המורכבות ביניהן.
אלא שככל שהקריאה מתקדמת, נחשף פיצול מרתק בחוויית הקריאה. עלילת הרצח כשלעצמה – מי נרצח, למה ואיך – מתגלה די מהר כחלק המשעמם והשולי ביותר בספר, כזה שאינו מעורר שום עניין אמיתי. ניכר כי הסופרת עצמה לא לקחה את עבודת הבלשות בחרדת קודש והשתמשה בה בעיקר כתפאורה, מעין סוס טרויאני שנועד להושיב את הנשים הללו באותו החלל ולפרק את הדינמיקה ביניהן. מה שבאמת מחזיק את הספר ומעניק לו דופק חיוני הוא המרקם האנושי והרקע הפסיכולוגי של מערכות היחסים.
הדמות של הסבתא, לנה, פשוט הורסת את הבריאות בקטע טוב; היא חריפה, דעתנית, מלאת סרקזם ומרימה את הטקסט בכל פעם שהיא נמצאת על הבמה. היחסים בינה לבין בת' נוגעים ללב ומנוסחים ברגישות רבה, במיוחד ברגעים שבהם השתיים נזכרות – כל אחת מנקודת מבטה הסובייקטיבית – ברגע המכונן שבו בת' גילתה לאמה שהיא בהיריון. זהו פלח של כתיבה פסיכולוגית מדויקת להפליא, המציגה את הפער הכואב והיפה בין החרדה האימהית לצורך של הבת באישור, ומאזנת היטב גם את מערכת היחסים השפויה והקרובה בין בת' למרטין. מנגד, ברגעים שבהם הפוקוס עובר לנכדה המתבגרת ג'ק, הספר נוטה להחליק למחוזות שטחיים ומטופשים של כתיבת נוער נוסחתית, אך למרבה המזל היא אינה נותרת בפרונט לאורך זמן והמינון שלה נשאר נסבל.
הבעיה המרכזית במבנה מתעוררת בישורת האחרונה. לקראת הסוף, הסופרת בחרה "לתת גז" על קווי העלילה של פתרון התעלומה, וזנחה כמעט לחלוטין את מערכות היחסים המשפחתיות שהיו לב הסיפור. זהות הרוצח אמנם מתבררת כחוסר הפתעה מוחלט, אך ייאמר לזכות הספר שגם בתוך הפתרון הנוסחתי נטעה הסופרת מניע רגשי אמין של דמות הסוחבת פצע פסיכולוגי עמוק של חוסר נראות והזנחה בתוך ביתה שלה מגיל קטן ועד היום. האכזבה המרכזית נובעת מכך שהחיפזון לפתור את התעלומה הוביל לוויתור על קלוז'ר ראוי ומעמיק יותר במישור המשפחתי.
בשורה התחתונה, "ערב רצח משפחתי" נותר ספר חביב, קליל וכיפי. הוא אמנם נכשל כרומן בלשי מהודק ומסתיים בצורה חפוזה מעט, אך הוא בהחלט מספק את הסחורה כדרמה משפחתית קצבית, זורמת ומשעשעת, ששווה קריאה בעיקר בזכות הדינמיקה האנושית היפה והשנינות הכובשת של דמות הסבתא.

לפני 5 ימים•
★★★★★
•ליאת
קדמת עדן [מהדורת 2013]

קדמת עדן [מהדורת 2013]

ג'ון סטיינבק

ניגשתי אל "קדמת עדן" מתוך ידיעה שמדובר באפוס קלאסי מוערך, אך עם פתיחת הדפים הראשונים נתקלתי בחומה בצורה של תיאורי נוף מורחבים. הפירוט הגיאוגרפי הכמעט כפייתי של עמק סאלינאס עורר בי חרדה קלה מפני טרחנות מייגעת שתכריע את המשך הקריאה. אלא שהחשש הזה התפוגג כלא היה ברגע שהאקספוזיציה של שתי המשפחות המרכזיות תפסה פיקוד. ברגע אחד נשאבתי אל תוך המערבולת האנושית, והבנתי שהאדמה הזו אינה קישוט, אלא הבמה לדרמה פסיכולוגית מורכבת.
הספר פורש את קורותיהן המצטלבות של משפחת המילטון השורשית והחמה ומשפחת טראסק המיוסרת והאפלה. חוויית הקריאה ברומן הזה נעה במטוטלת קיצונית ומשונה, כזו שלא נתקלתי בה רבות. מצד אחד, מדובר בכתיבה מענגת ופיוטית להפליא, המאלצת את הקורא להאט את הקצב ולספוג כל משפט בנחת. הדיאלוגים מלוטשים ומתוחכמים כל כך, עד שהם מרגישים כאילו נכתבו לפני אלף שנה, נושאים עימם משקל מיתי. מצד שני, הקצב רחוק מלהיות אחיד; הספר נע בין חלקים שזרמו בטירוף ממגנט, לבין רגעים של שיעמום תהומי וטרחנות פילוסופית מתישה של סופר שמסרב להתקדם עם העלילה.
ההישג הגדול של סטיינבק, זה שמציל את היצירה מן הטרחנות שלה, הוא העומק הפסיכולוגי הפנומנלי של הדמויות. למעט דמותה של קאתי, המצטיירת כחולת נפש קיצונית ומזעזעת במפגע המוסרי שלה, שאר הדמויות פשוט עגולות ונוגעות ללב. יש בהן נשמה אמיתית והמון טוב אנושי חומל שמחלחל עמוק פנימה. האותנטיות של הסיפור מקבלת רובד אינטימי מרתק ברגע שהמספר חושף את עצמו כנכדו של סמואל המילטון, מה שמבהיר כי לא מדובר בסופר מרוחק שממציא עלילה, אלא באדם שמפרק מיתולוגיה משפחתית אמיתית.
אלא שהגאונות האמיתית של הספר מתגלה דווקא באופן שבו המיתוס התנ"כי של קין והבל מתעורר לחיים. בניגוד לציפייה המקובלת, הלב המדמם והאורגני של המיתוס הזה פועם דווקא במערכת היחסים המוקדמת בין אדם לצ'ארלס – שם הקנאה, דחיית מנחת האב והיצריות האלימה מורגשות בכל רגע מהבטן. דווקא אצל התאומים, כלב ואהרון, היחסים מתגלים כעמוקים ויפים בהרבה, וניכר כי סטיינבק מנסה להלביש עליהם את המיתוס בכוח, מהלך שהופך בולט ומורגש רק לקראת הישורת האחרונה.
הסוף של הספר הוא מלאכת מחשבת מופלאה ועצובה כאחד. מותו של אהרון מותיר את קאל שבור ומרוסק תחת אשמה כבדה, ואז מגיע הרגע שבו אדם, על ערש דווי, מצליח להקל על בנו ולשחרר אותו מכלא האשמה והגורל באמצעות מילה אחת קטנה ומקודשת: "תמשול". זוהי פינאלה אדירה שמעניקה קלוז'ר מהדהד, ומוכיחה שלמרות המשוכות והחלקים המייגעים בדרך, הספר הזה נמצא כמה רמות מעל רוב מה שקראתי. הוא מותיר את הקורא לא בריסוק זול, אלא בתהודה רגשית ומחשבתית גבוהה שלא תרפה זמן רב.
שורה תחתונה: יצירה רחבת יריעה ופיוטית המציגה עומק פסיכולוגי נדיר. היא דורשת סבלנות ואורך נשימה מול רגעי שיעמום מובהקים, אך מתגמלת בסוף מפואר שמצדיק את המסע. ארבעה כוכבים יציבים, כנים ומוצדקים לחלוטין.

לפני שבוע•
★★★★★
•ליאת
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

הגישה לטקסט העוסק במאמצים להשבת החטופים לאחר השביעי באוקטובר אינה חוויה תרבותית רגילה; היא נושאת עמה משקל סגולי של קודש קודשים. ניגשתי אל ספרו של יאיר מירון מתוך תחושת חובה מוסרית עמוקה והערצה עצומה לאנשים שהקדישו שנתיים שלמות מחייהם, ללא הפסקה, למען המטרה הנעלה הזו. מול הרצון המובן להגן על הנפש מפני חומרי הנפץ הרגשיים של התקופה, קיוויתי למצוא יצירה שתשכיל לתווך את גודל השעה ואת תעצומות הנפש האנושית, ותייצר את אותה תהודה פסיכולוגית עמוקה שמאפשרת לקורא לגעת בפצע בצורה מכבדת ומבינה.
תמצית העלילה:
הספר מגולל מבט מבפנים על החמ"לים, המבצעים הדרמטיים והעשייה הסיזיפית של החזית האזרחית שנרתמה למאבק המורכב והממושך להשבת החטופים הביתה. הוא משרטט את הדינמיקה הניהולית והמבצעית מאחורי הקלעים של אחד המאבקים הגדולים והכואבים בתולדות המדינה.
גוף הביקורת:
הספר נפתח בצורה מבטיחה, זורמת, המשרה חמימות ישראלית מוכרת שמצליחה לרתק את הקורא בדפיו הראשונים. אולם, ככל שהקריאה מתקדמת אל עבר עמוד המאה, חל שינוי ניכר באטמוספירה ובקצב של הטקסט. התיעוד הספרותי נכנע בהדרגה למציאות המבצעית הלוחצת, והנרטיב הופך למסמך טכני מאוד. במקום לשהות במרחב הרגשי ולפרק את הניואנסים הפסיכולוגיים של הדמויות הפועלות, הספר עובר לפורמט של דיווח כרונולוגי – משימות טכניות הרודפות זו את זו, ואירועים שקורים בשרשרת מהירה ללא השתהות או העמקה בנפש האדם.
אין ספק לגבי האותנטיות והערך ההיסטורי המוחלט של הדברים; המחקר והעשייה המתוארים כאן מבוססים על אמת צרופה ועל מסירות נפש שאין שנייה לה, ולא על "תפאורה" או קישוטיות חלולה. עם זאת, הבחירה הסגנונית הזו מייצרת חומת הפרדה רגשית עבור קורא המחפש בשר ספרותי. הדמויות הופכות לפונקציונליות בתוך מערך המשימות, והיעדר הליטוש הפסיכולוגי מונע מהספר לייצר את אותו ריסוק רגשי או תהודה פנימית גבוהה. בשל הדומיננטיות של הפן הדיווח-טכני על פני העומק האנושי, חוויית הקריאה הופכת למתישה נפשית עבור מי שמבקש דרמה אנושית מעובדת, והדבר הוביל להחלטה המודעת לנטוש את הספר בעיצומו.
שורה תחתונה:
מסמך אנושי והיסטורי בעל חשיבות עליונה וקדושה מוסרית שאינה מוטלת בספק, אך כזה שנוטה לדיווח טכני וסיזיפי על חשבון העומק הרגשי והספרותי; מתאים למי שמחפש תיעוד כרונולוגי יבש של המאבק, ופחות לקוראים המבקשים דרמה פסיכולוגית נוקבת עם נשמה.

לפני שבוע•
★★★★★
•ליאת
רצח בהחלפה

רצח בהחלפה

סטיב קוואנו

הציפיות שעמן ניגשתי ל"רצח בהחלפה" היו גבוהות במיוחד. אחרי חוויית קריאה מבריקה ב"הנאשמות"(שזכה אצלי לחמישה כוכבים מוצדקים) והרעיון המקורי של "המושבעים", קוואנו נתפס בעיניי כהימור בטוח למותחן פסיכולוגי מהודק ואיכותי. קיוויתי לפגוש שוב את המוח המושחז של סופר שיודע לנהל משחקי שחמט מורכבים מבלי לזלזל באינטליגנציה של קוראיו. ההתחלה אכן הייתה קלילה, זורמת ואפילו מבטיחה, אך ככל שהדפים התקדמו התברר שהפעם – הרושם הראשוני הטעה לחלוטין.
### תמצית העלילה
הקונספט המרכזי של הספר מבוסס על מחווה מודרנית לקלאסיקת המתח של חילופי רציחות. במרכז הסיפור עומדות דמויות שבורות שחוו סבל רב ואובדן קשה, המוצאות את עצמן נגררות לתוך ברית אפלה ומניפולטיבית: חוזה נקמה הדדי שבו מבוצעים פשעים עבור האחר במטרה לייצר אליבי מושלם ולהתל במערכת החוק. קוואנו מנסה לטוות פה רשת עכביש פסיכולוגית מפותלת שבה החוטים בין מספר מקרי רצח שונים אמורים להתחבר לכדי תמונה אחת גדולה ומפתיעה.

לב הבעיה של הספר נעוץ בכך שהחוזה האינטלקטואלי בין הסופר לקורא נשבר לחלוטין בשלב מוקדם מדי. קוואנו, שהפגין בעבר שליטה פנטסטית בדינמיקה של מתח, פשט כאן את גלימת הדיוק שלו רק כדי להיקלע לתוך המלכודות הכי שטחיות, בנאליות וגנריות של הז'אנר.
איכות הכתיבה, שהתחילה כקולחת ומובנת, הידרדרה במהירות לאינפלציה מטורפת של קלישאות. הדמויות, שאמנם קיבלו נופך עמוק יותר בזכות תיאור הסבל האנושי שלהן בתחילת הדרך, איבדו את נשמתן והפכו לפיונים מכניים בתוך עלילה מדומיינת להפליא. כדי להניע את הדרמה, קוואנו נאלץ להפוך פתאום כמעט כל דמות לרוצח בפוטנציאל, מה שמאלץ את הקורא לפלוט "נו באמת" מתוסכל בכל כמה פרקים.
האמינות של הספר סופגת מכה אנושה במיוחד מהדרך שבה מתוארת מערכת אכיפת החוק. המשטרה מוצגת כאן כגוף חובבני ורשלני בצורה קיצונית, שאינו מסוגל לפענח פשעים שמבוצעים על ידי דמויות חובבניות ורשלניות לא פחות, וקיצורי הדרך העלילתיים מסגירים עצלנות מבנית קשה.
יחד עם זאת, נקודת האור המרכזית והמוצלחת ביותר במבנה העלילתי היא המשחק בציר הזמן. קוואנו מצליח לייצר מניפולציה כרונולוגית חכמה ומתוחכמת המסתירה את פער השנים המשמעותי בין הסיפורים השונים. העובדה שלוקח זמן להבין ולפענח את הפרש הזמנים הזה מוסיפה רובד מוצלח של מסתורין ועניין אמיתי, והיא ללא ספק המהלך הספרותי המבריק ביותר בספר.
החלק האחרון של הספר נקרא מכוח האינרציה בלבד, רק מתוך רצון לסגור את הקצוות ולהבין כיצד יסתיים הבלאגן המופרך הזה. אקורד הסיום מספק בדיוק את מה שחששתי מפניו: רצף של טוויסטים מאולצים וקלישאתיים להפליא שעשויים כולם כמקשה אחת של צירופי מקרים הזויים. הספר לא חוזר לרגע למחוזות הראליזם או התחכום הפסיכולוגי, אלא בוחר להכפיל את ההימור על הטוויסטים המופרכים, מה שמשאיר תחושה חזקה של פירוטכניקה הוליוודית זולה ותלושה.
### שורה תחתונה
ספר מיותר ומאכזב, שמתחיל עם הבטחה גדולה ומסתיים כבליל תפל וחסר אמינות. קוראים שמחפשים עומק פסיכולוגי, היגיון פנימי מהודק וחוזה אמין עם הסופר – מוזמנים לפסוח עליו. שני כוכבים, וגם זה בעיקר בזכות פתיחה שהוליכה שולל ומשחק זמנים חכם שעבד יפה.

לפני שבוע•
★★★★★
•ליאת

ביקורות נוספות על "העדויות"

העדויות

העדויות

מרגרט אטווד

אני מודה שהמוטיבציה שלי לקריאת הספר היתה הסדרה שהממה אותי בעוצמתה - סדרה שהלכה והשתבחה, ובעונה האחרונה עלתה לגבהים, לטעמי. הסדרה הסתיימה מבלי שהעלילה הגיע לפתרון, והרגשתי ממש קשורה לדמויות ומתגעגעת אליהן, ועל כן נמשכתי לקרוא את העדויות שקיבל הרבה שבחים, ואני חייבת לומר שהתאכזבתי. מצד אחד הספר ריתק אותי ומאד נהניתי לקרוא אותו, אך לא ממש הצלחתי להתחבר לדמויות והרגשתי שהכל די חד מימדי וגם די לא אמין בחלקים רבים (בעיקר לקראת הסוף). בעוד שבעונה האחרונה בסדרה הדמויות עוברות תהליכי שינוי ומשורטטות עם הרבה רבדים וסתירות וקונפליקטים, בספר הדמויות די חד מימדיות,שטוחות ופשוט לא משכנעות. כמעט אין קונפליקטים פנימיים וגם מערכות היחסים ברובן רדודות. נראה כאילו הדמויות הן רק כלים להעברת רעיונות. נכון שיש כאן תיאור משכנע של השחתת הנשמה במדינה פשיסטית תיאוקרטית ששוללת לחלוטין את חופש הבחירה וכל היחסים הם יחסי אלימות וכוחנות. אבל זה לא מספיק כדי להחזיק ספר של 400 עמודים. סורי.

לפני 9 חודשים•
★★★★★
•שועלה
העדויות

העדויות

מרגרט אטווד

"האמת עלולה לסבך את מי שאינו אמור לדעת אותה."

זרעים קטנים של מציאות עכשיוית מקבלים ב'העדויות' הסבר 'גלעדי' ומביאים את הקורא לקרוא ללא הפסקה ולפחד ללא הפסקה גם ('גלעד' היא הרי המדינה הדיסטופית של אטווד, מימי 'סיפורה של שפחה').

מכשפת השבט הזקנה
אטווד, שכידוע יודעת את העבודה, טווה כאן ביסודיות מילוי פאר, לסיפור המסגרת שסיפק 'סיפורה של שפחה'.
הסיפור מתואר באמצעות שלוש נקודות מבט, כולן נשיות, כשהפרשי הגיל שביניהן והשוני בארצות המוצא, בונים יחד את התמונה הכוללת.
בניגוד לספרי המשך הלוקחים את נקודת הסיום של הסיפור המקורי ומתגלגלים איתה קדימה, 'העדויות' לוקח אותנו אחורה אל הקמת גלעד ואל מה שאולי יביא בסוף למפלתה העתידית.

"מסרגות אחת ושתיים, יש לך בעל משמיים.
מסרגה אחת ביד, אם הוא מת יש עוד אחד."

בפרק הבא בהשרדות...
"עדות שקר לא היתה יוצאת מן הכלל, אלא להיפך. מתחת לפני השטח הטהורים והתמימים, גלעד הלכה ונרקבה."

יתרונה המופתי של אטווד, מסתכם בעובדה שהדיסטופיה שלה יכולה להתגשם מחר בבוקר (ואולי כבר מתגשמת אי שם בתוכנו, בלי שנרגיש). יש כאן טובים, טובים פחות וגם כאלה המתנדנדים בין טוב לרע הכרחי. כולם חוששים לגורלם, נאחזים באיזו אמת גדולה, חיים על פיה ובעיקר מונעים מדחפים אנושיים עד אימה.

"שלטון טרור, קראו לזה פעם, אבל טרור לא באמת שולט, הוא משתק. ומכאן נובע השקט הלא טבעי."

ככלל, הסיפור ממשיך ומחזיק מים לאורך הספר השני ובכל נקודה בה חיפשתי חורים בעלילה (וברור שחיפשתי), הגיע הסבר הגיוני ומהודק שהחזיק אותי במקומי והחזיר אותי אל בין הדפים.

השרדות אטווד-סטייל, זה כאן.

"בארצי הנעלמה ההתדרדרות נמשכה שנים. שיטפונות, שריפות, סופות טורנדו והוריקן, בצורות, מחסור המים, רעידות אדמה. יותר מדי מזה, פחות מדי מזה. התשתית הרקובה - מדוע לא פרקו את הכורים האטומיים לפני שהיה מאוחר מדי? המשבר הכלכלי, האבטלה, בעית הפריון ההולכות ונפוצות.
אנשים נבהלו. הם כעסו. המחסור בתרופות יעילות. החיפוש אחר אשמים. מדוע חשבתי שלמרות הכול העסקים ימשיכו כרגיל? כי כך אמרו לנו במשך שנים, כנראה. איש אינו מאמין שהשמים נופלים עד שהפיסות צונחות על ראשו." ותגידו שהתאור לא מתאים לרוב המקומות שעל הכדור הזה וגם לזה שלנו כאן.

כת לכל דורש
"דרכי האל אינן דרכי האדם ובודאי שאינן דרכי האישה."

"גברים מקריבים את עצמם במלחמה, נשים מקריבות את עצמן בדרכים אחרות."

הרבה אמירות, הגיוניות כביכול, ממלאות את 'העדויות'. רובן ככולן עוסקות בהבנייה חברתית ובמסגרות שמתאימות לכת (שוביניסטית בחלקה, גאונית באחר), המייצרת חברה מעמדית ומטמיעה אלמנטים אידיאליסטיים ופחד בקרב בחבריה, במטרה לשמר המבנה החברתי.

"הדודות לא התחתנו, נאסר עליהן להתחתן. לכן היה מותר להן לכתוב ולקרוא."

"לכל אחת יש מקום בגלעד, כל אחת משרתת את האל בדרכה, וכולן שוות בפני האל, אבל כל אחת מקבלת מתנות שונות, אמרה דודה ליזה. אם מבלבלים בין המתנות ומנסים להיות הכול, משתרר תוהו ובוהו. הרי איש אינו מצפה מפרה שתהיה ציפור!".

סוף טוב, פחות טוב
בניגוד לרוב רובו של 'העדויות', חמישים העמודים האחרונים נפלו לצערי למשבצת הטלנובלה הצפוייה ואיבדו עומק ככל שהתקרבנו אל הסוף הריקני.

הייתי מעדיפה סוף פתוח יותר (ובכלל) ופחות כזה המתאים לסיום מבית היוצר של הולמרק (אבל אפילו הסוף הזה, הוא לא סיבה לוותר על 'העדויות').
מקווה שיותר מזה כבר לא יכתב על הדיסטופיה המדוברת. הסוס הזה, לטעמי, נסחט עד תום.

" 'חת לרצח, שתיים לנשיקה, שלוש לתינוק, ארבע לבריחה, חמש לחיה, שש למתה, שבע לאכלת אותה!"
לסקירות נוספות https://misskipod.blogspot.com/

לפני 6 שנים•
★★★★★
•Misskipod
דירוג
3.0
לפני 9 חודשים

“אני מודה שהמוטיבציה שלי לקריאת הספר היתה הסדרה שהממה אותי בעוצמתה - סדרה שהלכה והשתבחה, ובעונה האחרו”