• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה
•
•
•
•
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מאת יאיר מירון

הביקורת של שולמית

תמונה של שולמית
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
5.0
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מאת יאיר מירון

הביקורת של שולמית

דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
5.0
תמונה של שולמית
הוצאה לאור:ידיעות ספרים
שנת הוצאה:2026
קטגוריה:מתח ריגול והרפתקאות
הקודמת
אופיר ב
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
5.0
לפני חודש

“הכתיבה מעולה - מתאימה לסגנון ,מוגשת בשפה שמכניסה לאווירה. הרבה הומור, הרבה רגש ובעיקר הרבה נקודות לח”

10/12
ביקורות על מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים
הבאה
הנוודת
דירוגדירוגדירוגדירוג

הביקורת

הביקורת נכתבה לפני 3 שעות•1 דקות קריאה

“מתיר אסורים” הוא לא ספר מושלם ולא תמיד ספרותי במובן המלוטש של המילה. יש בו חספוס, דחיפות, לפעמים אפילו תחושה שהוא נכתב מתוך האירועים עצמם ולא ממרחק בטוח. אבל דווקא זה אחד הדברים שעובדים בו: הוא לא מנסה להיות רומן אלגנטי על המלחמה, אלא מכניס את הקורא ישר לתוך החדרים, החמ״לים, הבלבול, האחריות והלחץ.

הכוח הגדול של הספר הוא שהוא מצליח להיות גם מותחן פרוזאי קריא וסוחף וגם ניסיון רציני להבין כשלים עמוקים באמ״ן, בצה״ל ובתרבות קבלת ההחלטות שקדמה ל-7 באוקטובר. מירון לא כותב תחקיר יבש, אבל גם לא מסתפק בדרמה אנושית. הוא משתמש בעלילה כדי להראות איך מערכת חושבת ואיפה היא נתקעת. כמישהי שלא הייתה ביחידת החטופים הרגשתי שאני מבינה איך היררכיה, פוליטיקה פנימית, ביטחון יתר ופחד מטעות יכולים לעוור גם אנשים חכמים ומסורים.

דווקא משום שהספר פחות “ספרותי” הוא מצליח להכניס את הקורא לעניינים במהירות. הוא נקרא כמעט כמו מותחן, אבל משאיר אחריו שאלות של ספר עיון: איך הגענו לשם, מה לא ראינו, מי לקח אחריות, ואיך נראית קריסה מערכתית מבפנים.

במובן הזה, “מתיר אסורים” מרגיש כמו התחלה של ז׳אנר חדש בספרות הישראלית שאחרי 7 באוקטובר - רומן תיעודי-מערכתי, קרוב מאוד למציאות, לא תמיד מלוטש, אבל חי, דחוף, סוחף ומחדש. ממליצה בחום!

מי אהב את הביקורת

אהבת?
אין לייקים עדיין

על המבקרת

תמונה של שולמית

שולמית

חברה משנה
4 ביקורות•2 לייקים
ז'אנרים מועדפים:
ספרות מקורית•אלימות וטרור•ביוגראפיות
תמונה של שולמית
שולמית
חברה באתר משנה
ביקורות4
לייקים שקיבלה2
דירוג ממוצע4.2 ⭐
ז'אנרים מועדפים
ספרות מקורית1אלימות וטרור1ביוגראפיות1

דיון על הביקורת

אין תגובות עדיין

אין תגובות עדיין

היה הראשון לשתף את המחשבות שלך על הביקורת

ביקורות נוספות של שולמית

לא נשבר

לא נשבר

בר קופרשטיין

“לא נשבר” הוא לא רק ספר על הישרדות בשבי. הוא מסמך אנושי נדיר, כמעט בלתי נתפס, על אדם שמנסה לשמור על צלם, אמונה, זיכרון וסדר פנימי במקום שנבנה כדי למחוק את כל אלה. כוחו הגדול של הספר הוא דווקא בפשטות שלו: הוא לא מנסה להיות ספרות “יפה” מדי, לא מייפה את הזוועה ולא הופך את הכאב למליצה. הוא מספר.

במובן הזה, ובלי להשוות כמובן בין האירועים עצמם, יש בו משהו שמזכיר את העוצמה העדותית של ק. צטניק - לא בגלל הסגנון, אלא בגלל הפונקציה: עדות מתוך התופת, שנכתבת לא רק כדי לתאר מה קרה, אלא כדי להשאיר סימן. לומר: זה היה. זה קרה. כך נראה אדם כשהוא נאחז בחיים, בזיכרון, במשפחה, באמונה ובתקווה בתוך מקום שמנסה לשבור אותו.

וזה גם ספר אינפורמטיבי מאוד. מעבר לסיפור האישי, הוא נותן לקורא מושג מוחשי יותר על השבי: הפחד, הרעב, השגרה המעוותת, יחסי הכוחות, מנגנוני ההישרדות, הדרך שבה זמן מפסיק להתנהג כמו זמן, והאופן שבו אדם נאחז בדברים קטנים כדי להישאר שלם. לפי הראיונות סביב הספר, קופרשטיין אף התחיל לכתוב חלקים ממנו בזמן השבי עצמו, במנהרות - מה שמעניק לטקסט תחושת דחיפות ואותנטיות שקשה לזייף.

הגדולה של “לא נשבר” היא שהוא לא רק מרגש. הוא חשוב. הוא הופך את המילה “חטוף” חזרה לאדם מסוים, עם קול, פחדים, הומור, כוח, אמונה ומשפחה. הוא לא ספר מושלם במובן הספרותי המלוטש, אבל אולי דווקא לכן הוא עובד: כי הוא לא נכתב ממגדל ספרותי, אלא מהבור. מהחושך. מהמקום שבו עצם הכתיבה היא כבר פעולה של התנגדות.

לפני 3 שעות•
★★★★★
•שולמית
6:29 (שש עשרים ותשע)

6:29 (שש עשרים ותשע)

עמוס הראל

ספרו החדש של עמוס הראל,06:29, מגיע עם משקל ציבורי ברור: כתב ופרשן צבאי ותיק, אחד העיתונאים הביטחוניים הבולטים בישראל, מנסה לעשות סדר במחדל 7 באוקטובר ובמלחמה שבאה אחריו. הספר משווק כ”קריאת השכמה” וכחשבון נפש על השקרים שישראל סיפרה לעצמה; הראל, לפי תיאור הספר, מפנה אצבע מאשימה גם לדרג המדיני וגם לצה״ל ולשב״כ.

אלא שדווקא משום שזה עמוס הראל, הציפייה גבוהה יותר. הבעיה המרכזית של הספר היא שהוא כתוב. באופן דרמטי במיוחד אבל, וזה אבל גדו, כמעט אינו מחדש. מי שקרא בשנתיים האחרונות את התחקירים, הטורים, הראיונות והעדויות על הלילה שלפני 7 באוקטובר, על התצפיתניות, על “חומת יריחו”, על סימני האזהרה, על כרטיסי הסים ועל הקריסה המודיעינית והפיקודית, לא ימצא כאן שום דבר שמפיל מהכיסא. במובן הזה הספר הוא בעיקר אריזה מחודשת, בהירה ונוחה, של סיפור שכבר סופר שוב ושוב.

לזכותו של הראל ייאמר שהוא עיתונאי מנוסה מאוד, וזה מורגש. הוא יודע להחזיק רצף אירועים, להסביר תהליכים, לחבר בין מחדל טקטי לכשל תפיסתי, ולמקם את 7 באוקטובר בתוך תהליך ארוך של שחיקה, יהירות והתמכרות לשגרה ביטחונית כוזבת. אבל כספר עיון שמבקש להיות משמעותי באמת - הוא נשאר במידה רבה באזור הבטוח ואף מאכזב. הוא פחות חושף שכבות חדשות ויותר מאשרר תזות מוכרות, וחלקן פוליטיות.
החלק הפוליטי הוא גם החלק החלש יותר. לא מפני שאין מקום לפוליטיקה בספר על 7 באוקטובר - ברור שיש - אלא מפני שכאן היא לעיתים מרגישה שטוחה מדי - בוודאי ביחד למומחיותו הצבאית של הראל. פרשן צבאי במעמדו יכול לתת לקורא ערך ייחודי כשהוא מפרק את צה״ל, יחסי דרג מדיני-צבאי, תהליכי קבלת החלטות וכו׳. כשהספר גולש להכללות פוליטיות רחבות, הוא נשמע פחות כמו ניתוח צבאי ייחודי ויותר כמו עוד מאמר דעה מוכר לעייפה מהעיתונות הישראלית.

ההשוואה לרבי מכר אחרים מהתקופה האחרונה כמו “מתיר אסורים” של יאיר מירון ו“לא נשבר” של בר קופרשטיין מדגישה את נקודת החולשה המרכזית של “06:29”. מירון וקופרשטיין כותבים מתוך אזורים שהציבור כמעט לא ראה: מאחורי הקלעים של מאמץ השבת החטופים, ומתוך חוויית השבי עצמה. לכן הקריאה בהם מייצרת תחושה חזקה של חשיפה - של כניסה לחדר, למנהרה, לדילמה, למקום שלא הייתה לקורא גישה אליו. הם לא רק מסבירים את המלחמה; הם מרחיבים את גבולות מה שהציבור יודע עליה. אצל הראל, לעומת זאת, התחושה שונה. הוא כותב על נושא עצום וחשוב, אבל ברובו דרך חומר, תזות ואבחנות שכבר הפכו לחלק מהשיח הציבורי.

06:29 הוא ספר בינוני במובן המדויק של המילה: לא רע, לא מיותר, ובוודאי לא רשלני - אבל גם לא פורץ דרך. הוא טוב כסיכום, חלש יותר כגילוי. הוא חשוב כמסמך שמרכז את מה שאנחנו כבר יודעים, אבל פחות מצליח להפוך את הידוע למחשבה חדשה.

לפני 3 שעות•
★★★★★
•שולמית
סבתא בורחת מהבית

סבתא בורחת מהבית

מאירה ברנע-גולדברג

נהדר וממלא.
כתבו כבר את כל מה שרציתי להגיע אז רק אגיד שנהניתי.

לפני 8 שעות•
★★★★★
•שולמית

ביקורות נוספות על "מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים"

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

״מתיר אסורים״ הוא לכאורה רומן. בפועל, הוא אחד הטקסטים החשובים שנכתבו עד כה על אמ״ן של אחרי השבעה באוקטובר.

קראתי אותו לא רק כקורא, אלא כאדם שהעביר הרבה שנים בתוך המערכת המודיעינית. ולכן בעיניי כוחו של הספר אינו רק בסיפור שהוא מספר על יחידת השבויים והנעדרים, אלא במה שהוא מצליח להציף מתחת לפני השטח: את השאלה מהי עבודת מודיעין אמיתית, מה קורה לה כשמערכת שלמה נשחקת תחת הנחות יסוד, ואיך חוזרים ממנה אל המלאכה הבסיסית ביותר - להטיל ספק, לחפש סימנים חלשים, להחזיק מורכבות, ולא להתאהב בתמונת המצב של עצמך.

אחרי השבעה באוקטובר נכתבו לא מעט מאמרים חשובים על הצורך לתקן את צה״ל בכלל ואת אמ״ן בפרט. על קונספציה, על תרבות ארגונית, על הערכת חסר, על עודף ביטחון ועל כשלי מערכת. אבל דווקא משום שהם נכתבו כשפה מקצועית, הם נשארו לא פעם בתוך המעגל שכבר הכיר את הבעיה. ״מתיר אסורים״ עושה דבר אחר: הוא מתרגם את הדיון הזה לסיפור אנושי, נגיש, מותח, ולעיתים אפילו שנון ומחוספס. כך הוא מצליח להעביר רעיון עמוק באופן שאנשים - במערכת ומחוצה לה - באמת יכולים להרגיש.

הספר אינו מתנצל בשם המערכת - אבל גם אינו שורף אותה מבחוץ - וזה בעיניי ההישג הגדול שלו. המחבר מגיע מתוך המערכת וניכר שהוא מבין אותה היטב: את הכשלים, את העיוורון, את האגו, את הפערים בין דרגים, את התלות באנשים יוצאי דופן, וגם את המסירות, המקצועיות והאחריות הכמעט בלתי אפשרית של מי שנשארו אחרי האסון וניסו לתקן תוך כדי תנועה. הוא לא כותב כתב הגנה, אבל גם לא כתב אישום פשטני. הוא כותב מתוך היכרות עמוקה עם החומר האנושי והמקצועי (הנפלא) שממנו אמ״ן עשוי.

בעיניי, הקריאה החזקה ביותר בספר היא הקריאה לחזור לעבודת המודיעין הטהורה. לא למצגות. לא למנגנוני ביטחון עצמי. לא לשפה ארגונית שמחליפה מחשבה. אלא לאיסוף מדויק, פרשנות צנועה, עימות אמיתי עם נתונים סותרים, והבנה שכל הערכת מודיעין היא תמיד הזמנה להטלת ספק נוספת. דווקא דרך רומן, דרך דמויות, דיאלוגים, הומור שחור ורגעים של מתח מבצעי, המסר הזה עובר בצורה חדה יותר מהרבה מסמכים עיוניים.

״מתיר אסורים״ הוא ספר חשוב משום שהוא לא מסתפק בלספר מה קרה. הוא שואל מה צריך להשתנות. והוא עושה זאת בשפה שיכולה להגיע גם למפקדים, גם לקציני מודיעין צעירים, גם לאזרחים, וגם למי שמבקש להבין איך מערכת גדולה יכולה להיכשל - ואיך, למרות הכול, אפשר להתחיל לבנות אותה מחדש.

זהו ספר קריא מאוד, ישראלי מאוד, לא מתנצל, לא מתיפייף, אבל גם לא ציני. ספר שמביט למערכת בעיניים, מזהה את הסדקים, ועדיין מאמין שיש בה אנשים ומקצוע שראוי להציל. בעיניי, כל מי שעוסק במודיעין, פיקוד וקבלת החלטות אחרי השבעה באוקטובר צריך לקרוא אותו.

לפני חודש•רונן ג
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

“בסוף, יש היום לקמ״נים יעדים ודמויות מופת אחרות מפעם - יותר לעבוד במיקרוסופט ופחות לאתגר את המערכת. יותר אסף רפפורט ופחות יואל בן פורת.”

יש משפטים בספר שמצליחים לגעת לא רק בסיפור שהם מספרים, אלא במשהו עמוק יותר בתרבות הישראלית. המשפט הזה, מתוך ״מתיר אסורים״, הוא דוגמה מצוינת לכך. הוא חד, כמעט אכזרי, אבל לא ציני. הוא מצליח לתפוס במילים ספורות את אחד הכאבים הגדולים שהשבעה באוקטובר הציף: לא רק כשל מודיעיני. כשל של שפה, של היררכיה ושל היכולת של אנשים חכמים מאוד לומר את הדבר הלא נוח בזמן אמת.

וזה בעיניי הכוח הספרותי של הספר. זה אינו רק רומן על יחידת השבויים והנעדרים או ניסיון לספר על החטופים מאחורי הקלעים. זהו רומן שמבין שהשבעה באוקטובר לא התחיל רק באותו בוקר. הוא מנסה לגעת בשכבות העמוקות יותר שהובילו אליו: הקונספציות, השאיפה להשתייך, הפחד להיות החריג, הפיתוי של הקריירה, והמערכת שמעדיפה לעיתים אנשים מבריקים שמבינים את הקוד על פני אנשים שמוכנים לשבור אותו.

הבחירה לכתוב את זה כפרוזה ולא כמאמר עיוני היא בעיניי החלטה חשובה. מאמר על תרבות אמ״ן היה יכול להישאר בתוך מעגל מצומצם של אנשים שכבר מכירים את הבעיה. רומן מאפשר למחשבה הזו להפוך לחוויה. הקורא לא רק מבין שיש כאן מערכת עם כשלים. הוא מרגיש איך מערכת כזו נראית מבפנים. איך נשמע חדר שבו אנשים חכמים שותקים. איך נראה אדם שרוצה גם לעשות את הדבר הנכון וגם להישאר חלק מהקבוצה. איך החלטות גדולות נולדות לפעמים לא מתוך רוע או טיפשות, אלא מתוך נוחות, פחד, עייפות ורצון להשתייך.

הספר מצליח להיות נגיש, מותח ולעיתים אפילו שנון מאוד, בלי לוותר על העומק. הוא רואה את כל הטוב שבאנשים שבמערכת. את המסירות, החריצות, הכישרון והציונות שלהם - ובדיוק משום כך הביקורת שלו מכאיבה יותר. היא לא באה מבחוץ כדי להרוס, אלא מבפנים כדי לשאול איך מערכת טובה יכולה לאבד את היכולת לשמוע את מי שמזהיר אותה.

במובן הזה, זה אינו ספר על מה השבועות שאחרי השבעה באוקטובר. זהו ספר על מה שיהיה חייב להשתנות מכאן והלאה.

לפני 4 שבועות•
★★★★★
•רועי
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

הגעתי למתיר אסורים אחרי שראיתי אותו ברשימת רבי המכר בלי לדעת הרבה מעבר לזה. מהר מאוד הבנתי למה הוא תפס כל כך הרבה קוראים.

זה ספר שנקרא בקצב של מותחן, אבל נשאר איתך בגלל המשמעות שלו. הוא מצליח לפתוח צוהר לתקופה בלתי נתפסת, להכניס אותך אל הדילמות והאנשים שמאחורי הכותרות, ולעשות את זה בלי להפוך את המציאות לפשוטה מדי.

הוא גם משאיר אותך עם הערכה עצומה לאנשים שהיו שם, ולמה שהם עברו כדי לשאת את המשימה הזו.

לפני חודש•
★★★★★
•תולעת ספרים
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

מתיר אסורים מצליח להיות גם סוחף מאוד כסיפור, וגם עמוק ומטלטל בתור הצצה לאחת התקופות הרגישות ביותר שעברנו כאן.

מה שהכי הרשים אותי הוא שבניגוד לכל כך הרבה תיאורים של הנושא הספר לא בורח מהמורכבות. הוא מציג את הדילמות, האחריות, הכאב והאנשים מאחורי הכותרות, בלי להפוך אף אחד לגיבור מושלם או לאשם פשוט. סיימתי אותו עם הערכה עצומה לכל מי שהיה שם, ועם תחושה שהסיפור הזה היה חייב להיכתב.

לפני חודש•
★★★★★
•רוני
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

קראתי את ״מתיר אסורים״, ואני חושבת שזה אחד הספרים החשובים שנכתבו כאן על התקופה הזאת.

לא רק בגלל הנושא, אלא בעיקר בגלל הבחירה הספרותית. מירון לא כתב תחקיר עיתונאי, לא מסמך פוליטי, ולא ספר זיכרונות שמנסה לקבע גרסה אחת של המציאות. הוא בחר בדרך מורכבת ועדינה בהרבה: רומן פרוזה שנולד מתוך אירועים אמיתיים וכבדים מאוד, אבל מצליח לעטוף אותם בצורה שמכבדת את המעורבים, שומרת על ריחוק נכון, ועדיין מאפשרת לקורא להתקרב אל הלב הפועם של הסיפור.

בעיניי, זה סוד הכוח של הספר.

כי יש דברים שאי אפשר באמת לספר אותם ישירות בלי לפגוע, בלי לחשוף יותר מדי, בלי להפוך אנשים אמיתיים לדמויות חד-ממדיות או אירועים כואבים לכותרות. דווקא הבחירה לכתוב רומן מאפשרת למירון לדבר על אחריות, אשמה, כאוס, נאמנות, חברות, פחד, שירות, משפחה ומדינה - בלי לרדד את זה לוויכוח של בעד ונגד.

במובן הזה, ״מתיר אסורים״ מרגיש כמו ספר ראשון מסוגו. הוא לא מנסה “לסכם” את 7 באוקטובר או את משבר החטופים. להפך. הוא מבין שאי אפשר לסכם. שהפצע עדיין פתוח. שהאנשים שחיו את התקופה הזאת מבפנים עדיין נושאים אותה בגוף. ולכן הוא לא בא לתת תשובות קלות, אלא להכניס את הקורא אל תוך המורכבות עצמה.

יש בספר משהו נדיר: מצד אחד הוא נקרא כמו רומן סוחף, כמעט כמו מותחן. מצד שני, הוא לא מנצל את הדרמה של המציאות. הוא נזהר בה. הוא מכבד אותה. הוא נותן מקום לכאב, אבל לא עושה ממנו הצגה. הוא מביא ביקורת, אבל לא מתענג עליה. הוא מדבר על כישלון, אבל לא בורח מהאהבה לאנשים שניסו לפעול בתוך מציאות בלתי אפשרית.

והעובדה שמירון בחר לתרום את כל הכנסותיו מהספר לנפגעי המלחמה רק מחזקת את התחושה שיש כאן משהו אחר. שזה לא פרויקט שנולד מרצון “לעשות רעש”, אלא מניסיון אמיתי לעבד, לזכור, לגעת, ואולי גם להחזיר משהו קטן למי ששילמו את המחיר הכבד ביותר.

״מתיר אסורים״ הוא ספר חשוב כי הוא מצליח לעשות את מה שקשה מאוד לעשות עכשיו: לדבר על התקופה הזאת בלי לצעוק. להכאיב בלי לפצוע. לבקר בלי לבטל. ולספר סיפור ישראלי עמוק, חשוף ומורכב, בזמן שבו כולנו עדיין מנסים להבין מה בדיוק קרה לנו.

בעיניי - זה ספר שצריך לקרוא.

לפני חודש•
★★★★★
•קרן
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

ברוח התקופה וחודש הספר העברי אכתוב כמה ביקורות המשלבות בין ספרות ישראלית לתנ״ך - שתי אהבותי הגדולות.

אחת השכבות המעניינות במתיר אסורים החדש והמדובר היא הדרך שבה מתחת לרומן המודרני, הצבאי, המודיעיני והמאוד ישראלי הזה, רוחשים כל הזמן הדים תנ״כיים. התחושה שהסיפור הישראלי של אחרי השבעה באוקטובר אינו מתחיל רק במערכות מודיעין - אלא נטוע עמוק בתוך סיפורים עתיקים של הקרבה, בכורה, מלכות, מלחמה, אשמה ותיקון.

יפתח, למשל, הוא אחד השמות שאי אפשר לברוח מהם בקריאה כזו. יפתח המקראי הוא גיבור מלחמה שנדרש לשלם מחיר נורא בתוך ביתו שלו כדי לנצח במערכה. בספר חוזרת שוב ושוב השאלה מה אדם מקריב כשהוא נקרא למלחמה: לא רק זמן, שינה או קריירה, אלא גם חלקים מהבית, מהמשפחה, מהנפש ומהיכולת לחזור להיות אותו אדם שהיה לפני כן.

גם השם אבנר מקבל עומק מעניין. אבנר בן נר הוא גיבור מלחמה, איש צבא ותיק, אדם שמכיר כוח, נאמנות ומחיר דמים - אבל בערוב ימיו הוא נע יותר ויותר אל הפוליטיקה, אל הבריתות, אל ההישרדות בתוך מערכת משתנה. ב״מתיר אסורים״ יש הרבה אבנרים כאלה, במובן הרחב: לוחמים, מפקדים ואנשי מעשה, אבל בתוך המלחמה מתברר שהם פועלים ולמעשה חייבים לפעול גם בזירה של אגו, יוקרה, יחסים, נאמנות, חשדנות ופוליטיקה ארגונית. מלחמה אינה מתנהלת רק מול אויב אלא גם בתוך מערכות של בני אדם.

ומנצור - ששמו הפרטי ראובן - הוא אולי הדוגמה היפה ביותר למהלך הזה. ראובן המקראי הוא הבכור, מי שהיה אמור לשאת את הסדר, האחריות והמנהיגות, אבל דמותו בתנ״ך מלאה החמצות, ניסיונות תיקון, חולשה אנושית והתעסקות בדברים צדדיים בשעה שההיסטוריה זזה סביבו. גם הדודאים של ראובן הם סמל כמעט מושלם לעיסוק בכוחות קטנים, משפחתיים, פוליטיים ואינטימיים בתוך סיפור גדול בהרבה. מנצור של ״מתיר אסורים״ נושא משהו מהמתח הזה: אדם של מערכת, בכיר, מנוסה, לעיתים גיבור ולעיתים לכוד בתוך פוליטיקות, הרגלים וסדרים ישנים. הוא מוצא את עצמו בעולם שהשתנה אל מול עיניו וכבר דורש ממנו סוג אחר של פעולה.

זה בעיניי הכוח של הרומן. הוא מספר סיפור עכשווי מאוד, מלא טכנולוגיה, מודיעין, יזמות, ציניות תל אביבית ושפה צבאית, אבל מתחת לכל אלה הוא מתנהל כמעט כמו מדרש מודרני. הדמויות אינן רק “קצין”, “מפקד”, “חוקר” או “יזם במילואים”. הן נושאות על עצמן שמות, תפקידים וצללים עתיקים. לפעמים הן יודעות זאת, לפעמים לא. אבל הקורא מרגיש שהן פועלות בתוך סיפור גדול מהן, סיפור שבו אנשים מודרניים מאוד נדרשים להכרעות קדומות מאוד: את מי מצילים, את מי מסכנים, מתי שותקים, מתי מורדים, ומה המחיר של נאמנות.

״מתיר אסורים״ הוא לכן לא רק רומן על השבעה באוקטובר ולא רק ספר על יחידת השו״ן. הוא ספר על ישראל ארצנו האהובה כמרחב שבו התנ״ך אף פעם לא באמת נגמר - הוא רק מחליף מדים, מסכים, חדרי דיונים וכוסות קפה שחור. בתוך כל אלה, הספר מצליח להזכיר שהסיפור שלנו הוא תמיד גם חדש לגמרי וגם עתיק מאוד.

לפני 3 שבועות•
★★★★★
•ארנון
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

הגישה לטקסט העוסק במאמצים להשבת החטופים לאחר השביעי באוקטובר אינה חוויה תרבותית רגילה; היא נושאת עמה משקל סגולי של קודש קודשים. ניגשתי אל ספרו של יאיר מירון מתוך תחושת חובה מוסרית עמוקה והערצה עצומה לאנשים שהקדישו שנתיים שלמות מחייהם, ללא הפסקה, למען המטרה הנעלה הזו. מול הרצון המובן להגן על הנפש מפני חומרי הנפץ הרגשיים של התקופה, קיוויתי למצוא יצירה שתשכיל לתווך את גודל השעה ואת תעצומות הנפש האנושית, ותייצר את אותה תהודה פסיכולוגית עמוקה שמאפשרת לקורא לגעת בפצע בצורה מכבדת ומבינה.
תמצית העלילה:
הספר מגולל מבט מבפנים על החמ"לים, המבצעים הדרמטיים והעשייה הסיזיפית של החזית האזרחית שנרתמה למאבק המורכב והממושך להשבת החטופים הביתה. הוא משרטט את הדינמיקה הניהולית והמבצעית מאחורי הקלעים של אחד המאבקים הגדולים והכואבים בתולדות המדינה.
גוף הביקורת:
הספר נפתח בצורה מבטיחה, זורמת, המשרה חמימות ישראלית מוכרת שמצליחה לרתק את הקורא בדפיו הראשונים. אולם, ככל שהקריאה מתקדמת אל עבר עמוד המאה, חל שינוי ניכר באטמוספירה ובקצב של הטקסט. התיעוד הספרותי נכנע בהדרגה למציאות המבצעית הלוחצת, והנרטיב הופך למסמך טכני מאוד. במקום לשהות במרחב הרגשי ולפרק את הניואנסים הפסיכולוגיים של הדמויות הפועלות, הספר עובר לפורמט של דיווח כרונולוגי – משימות טכניות הרודפות זו את זו, ואירועים שקורים בשרשרת מהירה ללא השתהות או העמקה בנפש האדם.
אין ספק לגבי האותנטיות והערך ההיסטורי המוחלט של הדברים; המחקר והעשייה המתוארים כאן מבוססים על אמת צרופה ועל מסירות נפש שאין שנייה לה, ולא על "תפאורה" או קישוטיות חלולה. עם זאת, הבחירה הסגנונית הזו מייצרת חומת הפרדה רגשית עבור קורא המחפש בשר ספרותי. הדמויות הופכות לפונקציונליות בתוך מערך המשימות, והיעדר הליטוש הפסיכולוגי מונע מהספר לייצר את אותו ריסוק רגשי או תהודה פנימית גבוהה. בשל הדומיננטיות של הפן הדיווח-טכני על פני העומק האנושי, חוויית הקריאה הופכת למתישה נפשית עבור מי שמבקש דרמה אנושית מעובדת, והדבר הוביל להחלטה המודעת לנטוש את הספר בעיצומו.
שורה תחתונה:
מסמך אנושי והיסטורי בעל חשיבות עליונה וקדושה מוסרית שאינה מוטלת בספק, אך כזה שנוטה לדיווח טכני וסיזיפי על חשבון העומק הרגשי והספרותי; מתאים למי שמחפש תיעוד כרונולוגי יבש של המאבק, ופחות לקוראים המבקשים דרמה פסיכולוגית נוקבת עם נשמה.

לפני שבוע•
★★★★★
•ליאת
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

מתיר אסורים הפך בתוך ימים לאחד הספרים הכי מדוברים באמ״ן ובצה״ל. אני מרשה לעצמי להניח שבקרוב גם הרבה מעבר לזה.

מירון לוקח את הקורא למסע עמוק אל הקרביים של אחת היחידות החשובות במלחמה, ומצליח להפוך את הסיפור לדיון מרתק על כוח ומגבלותיו, על מערכות מורכבות, ועל דילמות שאין להן תשובה נקייה. כשכל זה קורה מסביב לאחד האירועים הרגישים בהסטוריה של מדינת ישראל, זה כבר עונה להגדרת ״ספר חובה״.

כמי ששירת באזורים אחרים אבל מכיר מתחים דומים, הספר אפשר לי להיחשף ולהבין טוב יותר את המורכבויות שעמדו בבסיס התפקיד ההיסטורי שמילאו אנשי יחידת השבויים והנעדרים ועל כך ברצוני להוריד את הכובע בפניהם.

לפני חודש•
★★★★★
•נעם
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

הכתיבה מעולה - מתאימה לסגנון ,מוגשת בשפה שמכניסה לאווירה. הרבה הומור, הרבה רגש ובעיקר הרבה נקודות לחשוב עליהם. זהו סיפור שכולנו (כל מי שלא היה שם ממש) ידענו שקורה, אבל הספר חושף לשם שינוי את הנקודות הכואבות שנוח לנו להתעלם מהם, אבל חייבות לקבל יחס ומציג המון פרטים שלא ידענו. ההברקה לכתוב את הספר כרומן מאפשר גם לקורא ש״בא מבחוץ״ לקנות מספר משובח, אך לקורא הישראלי הוא מהווה גם מסמך היסטורי.

לסיכום - הספר מרתק, וסיימתי אותו ב״שלוק״ אחד. תנו לנו עוד כאלה!

לפני חודש•
★★★★★
•אופיר ב
דירוג
5.0
לפני שבועיים

“הגעתי לספר מסקרנות נטו - רציתי לראות למה מתיר אסורים נמצא ברשימת רבי המכר כבר חמישה שבועות (למעשה מא”