קרול גיליגן

קרול גיליגן

סופרת


1.
קרול גיליגן, פרופ' באוניברסיטת הרווארד, נותנת כאן ביטוי לאני - מאמין שלה על מקומה של האשה בתיאוריה ההתפתחותית. היא טוענת שהתיאוריה הפסיכולוגית שהייתה מקובלת לא ירדה לדעתן של הנשים, לא הבינה את מניעיהן ומחויבותן המוסרית ולא ראתה את זווית ההסתכלות המיוחדת שלהן על הדברים החשובים בחיים. התיאוריות ההתפתחותיות, טוענת גיליגן, נבנו על סמך תצפיות שנעשו רובן ככולן על חיי גברים, והם גם שפירשו אותן; כך התעוותה התמונה האמיתית. מדבריה : "בבגרות המוקדמת, כאשר הזהות העצמית והאינטימיות חוברות יחדיו בדילמות של מחוייבויות מתנגשות, נחשף הקשר שבין העצמי לאחר. העובדה שגברים ונשים חווים את הקשר הזה בצורה שונה, היא נושא קבוע בספרות על ההתפתחות האנושית ואף עולה מן המחקר שלי. הקול הגברי והקול הנשי מדברים על חשיבותן של אמיתות שונות, החל מדינמיקה שונה של היפרדות והתקשרות בעיצוב הזהות המינית, וכלה בהבדל בזהות ובאינטימיות המאפיינות את ההתנסויות בגיל ההתבגרות. הקול הגברי - מדבר על תפקיד ההיפרדות, כמגדירה ומחזקת את העצמי. הקול הנשי - על התהליך הנמשך של ההתקשרות שבורא ומקיים את הקהילה האנושית. כיוון שההתפתחות האנושית בנויה על המתח הדיאלקטי שבדו - שיח הזה, השתיקה של הנשים בסיפור ההתפתחות הבוגרת מסלפת את תפיסת שלביה של ההתפתחות הזו וסדר הופעתם. אני מבקשת להשלים את חלקי הטקסט החסר של ההתפתחות הנשית, על - פי הדרך שבה מתארות הנשים את עצמן ואת תפיסתן המוסרית בראשית שנות ההתבגרות"....

2.
מחקרה המקיף של גיליגן בקרב ילדים וזוגות במשבר מגלה אמת מטרידה: המבנה החברתי הפטריארכלי מדכא את יכולתם המולדת של ילדים לאהוב ולחיות בחופשיות - קולותיהן של בנות מושתקים בעקביות, ועל בנים נכפית גבריות מסוימת ומגבילה. בלב מחקרה של גיליגן ניצב המיתוס האלמותי על פסיכה וקופידון, סיפור אלגורי עשיר של תשוקה והתנגדות לנורמות פטריארכליות. על ידי התעמקות בסיפור המיתי גיליגן קוראת תיגר על סיפורי היסוד של הציביליזציה המערבית, לרבות ספר בראשית, אדיפוס המלך והטרילוגיה אורסטיאה, שלטענתה מלמדים נשים וגברים לא לתת אמון בתחושת ההנאה ובעצמי האמיתי שלהם, ומובילים אותם להסתפק בפחות מאשר אהבה אמיתית....

3.
34 שנים חלפו מאז צאת ספרה הראשון של קרול גיליגן, בקול שונה: התיאוריה הפסיכולוגית והתפתחות האשה (1982 ; בעברית: ספריית הפועלים, 1995). בקול שונה פרץ את גבולות החשיבה הפסיכולוגית על ההבדלים בין גברים לנשים ושינה מן היסוד את השיח הפמיניסטי בתחומי ידע רבים, אך גם עורר מחלוקות בשל הממצאים שעליהם הושתת, שלפיהם יש הבדלים בין המינים. בספרה החדש, להצטרף להתנגדות, גיליגן "מסתכלת לאחור כדי לראות קדימה" ומציעה מבט על מחקריה ועל חייה, ובפרט על המסע האינטלקטואלי והרגשי שעברה מאז שהתפרסם הספר הראשון. להצטרף להתנגדות מתמודד עם המחלוקות שעורר בקול שונה, ומעדכן את ממצאיה של גיליגן בדבר ההבדלים בין המינים והשלכותיהם הנורמטיביות והפוליטיות על חייהם של נשים וגברים ועל עתיד הדמוקרטיה. היא מראה כיצד מחקרים בתחומי ידע שונים, כמו אנתרופולוגיה ומדעי המוח, איששו את ממצאיה, שלפיהם תהליכי החינוך והחניכה לתפקידי המגדר השונים כופים על ילדים וילדות לזנוח את יכולתם המוּלדת לאנושיות מלאה, המורכבת מצדדים "נשיים" ו"גבריים" כאחד. גיליגן מעידה על עצמה שהיא "אישה שמקשיבה" – לא רק למה שמושמע, אלא גם ובעיקר למה שמושתק. להצטרף להתנגדות הוא הזמנה לכל קוראת וקורא להתנגד לפטריארכיה שכופה את יצירת ההבדלים בין המינים. לספר צורפה הקדמה על הגותה של גיליגן מאת פרופ' צבי טריגר. פרופסור קרול גיליגן היא פסיכולוגית וסופרת אמריקאית, מההוגות הפמיניסטיות החשובות ביותר של שלהי המאה ה 20- ותחילת המאה ה 21- . הגותה ומחקריה השפיעו על תחומים רבים, בהם פסיכולוגיה, חינוך, אתיקה ומשפט. מאז שנות התשעים מלמדת בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק. ...






©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ